mappning och chipp vad är skilnaden

granne667
27 december 2005 · 100 Inlägg

om det är någon och vad i så fall

i bland spöar jag mig själv för ingen annan vågar
MrVain
27 december 2005 · 904 Inlägg

Köper du ett chip på en trim firma så är det en standard programvara som dom tagit fram för just bilmodellen och inte just din bil.

En Mappning så kopplas utrusnintg till just din bil och inställningar görs för att optimera just de komponeneter du har under huven. Alltså ett mycket dyrare men bättre alternativ till chipning..
Sen om man går så långt att man byter styrsystem till motorn mot tillexempel Haldex eller Autronic så måste du mappa bilen.

Senast redigerat av MrVain (27 december 2005)

De ska va gött å leva
Daniel
27 december 2005 · 671 Inlägg

Chippning som findus färdig mat.
Mappning är den godaste måltid du kan tänka dig om det är rätt utfört. Fel utfört är det en matförgiftning.

Sharky
27 december 2005 · 10 287 Inlägg

OK.

Skall vi förklara detta på ett mera korrekt sätt så är "chip" den krets i ett motorstyrsystem som innehåller den information, "mappar", som man har justerat in när man ....mappar.

En "map" är en tabell med information som talar om hur motorn skall bete sig beroende på varvtal, gaspådrag, temperatur, laddtryck etc. Ett "chip" innehåller normalt kanske mellan 5 till 10 oilka "mappar".
(Av engelskans "map" - karta)

Termen "chippning" har blivit populärord för att beskriva att man trimmar bilen med hjälp av ett "program", dvs en uppsättning mappar, som någon annan har tagit fram till en viss biltyp/årsmodell.

När man däremot pratar om att man har "mappat" sin bil så har man alltså individanpassat ett "chip" till just sin egen bil.

Begränsningarna med att använda ett "chip" som någon annan har tagit fram  ligger i att det är framtaget för att passa en speciell konfiguration. Dvs om man sätter dit ett annat avgassystem, en annan turbo etc , så stämmer inte chippet längre och resultatet kan bli allt mellan halvbra - skit - haveri.

Sedan så kan man dessutom blanda in eftermarknadssprut i bilden. Problemet med sprutet som sitter i bilen i orginal är dels att dom ofta innehåller massvis med skyddsfunktioner, massvis med avgasreningsfunktioner etc och att biltillverkarna givetvis inte vill berätta hur allt fungerar.
Därför väljer många att skapa sig frihet att programmera , "mappa", sin bil utan en massa begränsningar och då köper man sig ett eftermarknadssprut .

Detta eftermarknadssprut kan man då , mer eller mindre noga, mappa själv eller låta någon erfaren "mappare" ställa in.

Fördelen med "chippning" är att det är stordriftsfördelar och därmed billigt. Skall man mappa själv så blir det alltid dyrare.
Titta exempelvis på min bil här på garaget. Det har ett eftermarknadssprut som valdes efter den person som skulle mappa åt mig. Dvs man väljer ett sprut som den personen kan ordentligt. Min mappning tog ca 25 timmar med lös motor i bromsbänk inklusive uppsättning, inkörning, mappning under alla driftsförhållanden och nedplockning. Totalt gick det åt långt över 200 liter bensin. Timpriset låg på ca 550 kr.
Nu är mitt exempel extremt eftersom jag ville ha så perfekta driftsegenskaper som möjligt plus en garanti att grejorna håller i alla väder.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
27 december 2005 · 10 287 Inlägg

Chip anpassas efter en viss konfiguration på motor och motorns kringutrustning såsom avgas och turbo.
Ett "steg 1" chip kan mycket väl tas fram mot bilen orginal avgas etc och även med orginal avgas etc så kan man på en standard turbobil få måhända 10% effektökning.

Sedan så finns det ofta chip, "steg 2" , "steg 3", etc som är anpassade efter en konfiguration där man har tagit fram chippet mot ett grövre avgassystem, andra spridare, annan turbo, större intercooler etc.

(Jag skulle kunna spåna loss i ett antal sidor över hur noga/mindre noga det är med att inte ändra något efter en chippning men jag orkar inte)

Men den springade punkten är just det att ett köpes-chip är anpassat efter "precis" dom grejor som chippet är specat tillsammans med.

Notera att jag i texten nedan skriver " annat avgasssystem", jag skriver inte "byta från orginal till 3" ". Utan jag uttrycker mig mera generellt. Jag vet att många blir tokiga på min formella "vetenskapsnära" svenska men jag skriver på detta sätt efter mer än 20 år som ingenjör.

Nu vet jag inte vad 200.sx-klubben skriver (jag ids inte klicka), men jag vet (....) att jag beskriver detta korrekt.

Mvh
Göran


IceRider skrev:

Sharky skrev:
Begränsningarna med att använda ett "chip" som någon annan har tagit fram  ligger i att det är framtaget för att passa en speciell konfiguration. Dvs om man sätter dit ett annat avgassystem, en annan turbo etc , så stämmer inte chippet längre och resultatet kan bli allt mellan halvbra - skit - haveri.

är det inte helt tvärtom? när man chippar bör man också byta avgassystem,turbo dylikt osv osv för att det ska ge någon som helst effekt.....

ska jag tro på dej Sharky eller www.200sx.nu ?????

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
jonTe
27 december 2005 · 5 710 Inlägg

IceRider skrev:

Sharky skrev:
Begränsningarna med att använda ett "chip" som någon annan har tagit fram  ligger i att det är framtaget för att passa en speciell konfiguration. Dvs om man sätter dit ett annat avgassystem, en annan turbo etc , så stämmer inte chippet längre och resultatet kan bli allt mellan halvbra - skit - haveri.

är det inte helt tvärtom? när man chippar bör man också byta avgassystem,turbo dylikt osv osv för att det ska ge någon som helst effekt.....

ska jag tro på dej Sharky eller www.200sx.nu ?????

Bara lite missförstånd....

När man "chippar" brukar man samtidigt byta ut endel original prylar för att få ut mer av det.
Man KAN bara "chippa" (ofta kallat steg 1) men effektuttaget blir då begränsat.
Byter man samtidigt luftfilter, avgassystem osv anpassar man chippet efter det och man kan plocka ut mer effekt.

Det Sharky menar är att om du har köpt ett chipp till din bil som är anpassat för tex steg3 kan/bör man inte hänga dit en större turbo, höjja bränsletryck eller liknande UTAN att köpa ett nytt chipp som är anpassade för de nya prylarna/förutsättningarna.

Är igentligen samma sak om man har mappat.
Säg att man mappat bilen med en viss turbo och blir sugen på att byta till en större... är det ommappning som gäller.

Edit: lite seeeeg vid tangentbordet....

Senast redigerat av jonTe (27 december 2005)

MVH Jonas
..............
granne667
27 december 2005 · 100 Inlägg

ok tack för alla svar

i bland spöar jag mig själv för ingen annan vågar
Johanromeo155 Såld på Italienare
27 december 2005 · 579 Inlägg

Ice, du ökar bränsleinsprutning t ex med ett chip.
Svetsa fast det låter lite brutalt. smile Ta bort det gamla o stt på det nya smile

jackie uberg33k
28 december 2005 · 75 Inlägg

Sharky skrev:
OK.

Skall vi förklara detta på ett mera korrekt sätt så är "chip" den krets i ett motorstyrsystem som innehåller den information, "mappar", som man har justerat in när man ....mappar.

En "map" är en tabell med information som talar om hur motorn skall bete sig beroende på varvtal, gaspådrag, temperatur, laddtryck etc. Ett "chip" innehåller normalt kanske mellan 5 till 10 oilka "mappar".
(Av engelskans "map" - karta)

Termen "chippning" har blivit populärord för att beskriva att man trimmar bilen med hjälp av ett "program", dvs en uppsättning mappar, som någon annan har tagit fram till en viss biltyp/årsmodell.

När man däremot pratar om att man har "mappat" sin bil så har man alltså individanpassat ett "chip" till just sin egen bil.

Begränsningarna med att använda ett "chip" som någon annan har tagit fram  ligger i att det är framtaget för att passa en speciell konfiguration. Dvs om man sätter dit ett annat avgassystem, en annan turbo etc , så stämmer inte chippet längre och resultatet kan bli allt mellan halvbra - skit - haveri.

Sedan så kan man dessutom blanda in eftermarknadssprut i bilden. Problemet med sprutet som sitter i bilen i orginal är dels att dom ofta innehåller massvis med skyddsfunktioner, massvis med avgasreningsfunktioner etc och att biltillverkarna givetvis inte vill berätta hur allt fungerar.
Därför väljer många att skapa sig frihet att programmera , "mappa", sin bil utan en massa begränsningar och då köper man sig ett eftermarknadssprut .

Detta eftermarknadssprut kan man då , mer eller mindre noga, mappa själv eller låta någon erfaren "mappare" ställa in.

Fördelen med "chippning" är att det är stordriftsfördelar och därmed billigt. Skall man mappa själv så blir det alltid dyrare.
Titta exempelvis på min bil här på garaget. Det har ett eftermarknadssprut som valdes efter den person som skulle mappa åt mig. Dvs man väljer ett sprut som den personen kan ordentligt. Min mappning tog ca 25 timmar med lös motor i bromsbänk inklusive uppsättning, inkörning, mappning under alla driftsförhållanden och nedplockning. Totalt gick det åt långt över 200 liter bensin. Timpriset låg på ca 550 kr.
Nu är mitt exempel extremt eftersom jag ville ha så perfekta driftsegenskaper som möjligt plus en garanti att grejorna håller i alla väder.

Mvh
Göran

Tack för den Göran.. Nu gick det in big_smile

Cliffjumper
15 januari 2006 · 37 Inlägg

Går ju att lägga till att flera trimfirmor t.ex nordic, säljer delar som "hör ihop" med sina chip, alltså till ett steg 2 chip så har dom ett öppet filter "bolt on" till bilen i fråga som chippet är anpassat för. Chip är ju enkelt och förhållandevist billigt om man har allt original.

Hörde av en kompis som brukar mappa bilar att det inte blir riktigt bra om man inte har motorn i bilen, d.vs med alla grunkor som hör till, hela avgassystemet och bränsleledningar t.ex

Sharky
15 januari 2006 · 10 287 Inlägg

Korrekt. Jag skall skriva mera här när jag orkar, men här finns min lilla utredning:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=7854

/Göran

Cliffjumper skrev:
Går ju att lägga till att flera trimfirmor t.ex nordic, säljer delar som "hör ihop" med sina chip, alltså till ett steg 2 chip så har dom ett öppet filter "bolt on" till bilen i fråga som chippet är anpassat för. Chip är ju enkelt och förhållandevist billigt om man har allt original.

Hörde av en kompis som brukar mappa bilar att det inte blir riktigt bra om man inte har motorn i bilen, d.vs med alla grunkor som hör till, hela avgassystemet och bränsleledningar t.ex

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang