5948
Sök

Bakaxel funderingar

1 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
#1
Håller på med en Opel 59 Rekord/Olympia Caravan som kommer att förses med en Cheva 4.3L V6. Tänker sätta på modern bakvagn samt framvagn och funderar lite på vilken bakvagn man skall välja.

Spårvidden på den gamla axeln är 1,35 och jag skulle helst vilja kort den lite. Har tittat lite på BMW E36 bakvagn. Är det någon som vet om det lämnar sig att att korta drivaxlarna på samt länkarmarna eller har någon förslag på någon annan bakvagn som man skulle kunna använda.

PS: Kommer även att förse bilen med luftfjädring.cool

8 156 Inlägg
6 november 2007
#2
Jag har inga direkta förslag, men jag var ändå tvungen att kommentera.
Vilket intressant projekt! Hur ser den ut just nu?
Det är ju verkligen en unik bil smile

http://www.historisk-opelklub.dk/Medlem … ev_030.JPG
http://www.historisk-opelklub.dk/Medlem … ev_029.JPG
http://www.historisk-opelklub.dk/Medlem … ev_028.JPG

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Meister
6 763 Inlägg
6 november 2007
#3
Låter som ett jävligt ballt projekt! Jag vet inte hur det är med att korta driv axlarna. Men borde det inte bättre att köpa ny drivaxlar som är kortare? Nu finns det förmodligen inte till bmw då men om man tar cheva 10-bult så  finns det fördiga korta drivaxlar att köpa. Jag antar att e36:an har delad bakaxel? Är det ett måste med delad för det ger väll lite mindre alternativ?


8 156 Inlägg
6 november 2007
#4
Här har du en person som byggt på en Kadett framvagn och en Escort bakvagn:
(Visserligen med en 2L Opel-motor...)
http://www.opel-p1.nl/custom/turbo/turbo.htm

Här har du en annan intressant sida (som jag antar att du redan varit inne på?)
http://www.opel-p1.nl

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)


Sök