Ngn som vet om det är jobbigt att byta lagerstöd på länkarmarna som sitter på en saab 9000? Har aldrig gjort det innan så skulle vara bra att höra om det är något speciellt jag behöver tänka på osv.
Hej, bytte på min racer för några månader sen. Nej inget speciellt, bara att axeln ska träs in igenom stödet och se till att allt e rent från rester av det gamla stödet... Lite besvärligt att få dit dem men inte svårt, bara bita ihop så kommer de på plats...
Ngn som vet om det är jobbigt att byta lagerstöd på länkarmarna som sitter på en saab 9000? Har aldrig gjort det innan så skulle vara bra att höra om det är något speciellt jag behöver tänka på osv.
Tacksam för alla svar
PRECIS SOM FÖREGÅENDE TALARE SA det är skit lätt tar max en halv timme om du har en lyft men du var smart från början och köp rostfria från speedparts annars har du samma problem igen snart
Litet tillägg: Preparera VÄL med rostlösare på muttrarna/skruven som håller lagerstödet/länkarmen. Gör detta gärna några dagar innan det tilltänkta bytet. Man kan göra på lite olika sätt men har du tänkt lossa krängningshämmarpinnen så lägg rostlösare även där.
Går skruven av kan det bli jobbigt då man får lyfta motorn en bit för att kunna trä i en ny (iaf på några utav de 4) O krängarn....den går i princip alltid av om den måste bort....
Tacksam för alla svar
PRECIS SOM FÖREGÅENDE TALARE SA det är skit lätt tar max en halv timme om du har en lyft men du var smart från början och köp rostfria från speedparts annars har du samma problem igen snart
En liten fråga bara, om man sätter dit rostfria lagerstöd, då flrsvinner väl den tänkta effekten? Att dom är gjorda i aluiminum är ju för att dom ska fungera som offer-anoder. Sätter man dit rostfria, så rostar väl länkarmen upp?
Tacksam för alla svar
En liten fråga bara, om man sätter dit rostfria lagerstöd, då flrsvinner väl den tänkta effekten? Att dom är gjorda i aluiminum är ju för att dom ska fungera som offer-anoder. Sätter man dit rostfria, så rostar väl länkarmen upp?
De är inte någon fara alls med de då de inte är aluminium någon stans i framvagnen. De är därför lagerstöden försvinner så fort.
De är inte någon fara alls med de då de inte är aluminium någon stans i framvagnen. De är därför lagerstöden försvinner så fort.
MVH
F
Jaså du, men om de inte sitter någon offer-anod i framvagnen så rostar allt annat upp. Offer-anoder i aluminium är väldigt användbara, ta en klump aluminiumfolie och skruva fast den i karrossen på utsatta ställen så rostar det inte. På båtar sitter de också offer-anoder för att inte skrovet ska rosta upp, likaså på nergrävda bensin-tankar.
Amen för fan, dom sitter ju inte där för skoj skull. Men du gör som du vill, men det är ju smartare att byta lagerstöden ofta istället för hela bärarmen. Aluminium funkar skitbra mot rost.
Ingen fara på saab bilar. De håller så ta och använd rostfritt istället.
MVH
F
Där har du fel. Ersätter man dom med rostfritt kommer länkarmarna och annat i vanligt järn rosta svinaktigt fort. Dessa delar är en del i 9000 konstruktion för att hålla alla bärande delar i bra skick. Alltså måste man hålla lite koll på rosten när man byter till rostfria lagerstöd. Obervera att det säkerligen är värt det om man ska behålla bilen.. Denna detalj är inte så utvecklad i 95:ans chassie vilket gör att de har ganska lätt för att anta en brun tråkig färg undertill efter några år, något som inte händer 9000 på en livstid..
jag har haft mina rostfria lagerstöd i snart 2 år och jag har då inte sett av nån rost på varken länkarmar eller subframen.. men det är kanske bara jag som är knas.
Ingen fara på saab bilar. De håller så ta och använd rostfritt istället.
MVH
F
Där har du fel. Ersätter man dom med rostfritt kommer länkarmarna och annat i vanligt järn rosta svinaktigt fort. Dessa delar är en del i 9000 konstruktion för att hålla alla bärande delar i bra skick. Alltså måste man hålla lite koll på rosten när man byter till rostfria lagerstöd. Obervera att det säkerligen är värt det om man ska behålla bilen.. Denna detalj är inte så utvecklad i 95:ans chassie vilket gör att de har ganska lätt för att anta en brun tråkig färg undertill efter några år, något som inte händer 9000 på en livstid..
TACK! Grattis till att du har haft såna lagerstöd i två år, men det är ett faktum, aluminium förhindrar rost. Punkt och slut.