Oljeläckage golf 4 mellan motor och växellåda !?

stalis
3 november 2007 · 4 Inlägg

har en golf 4, års 99, med 1,6 lsad . den läcker olja. motoroljan kommer ut vid sprängkåpan (mellan kopling o motor) ser det ut som. vet någon vad det kan vara. 
den skuttar också vid ett visst varvtal. har väl troligtvist inget att gör med att han läcker olja eller?

Senast redigerat av Goffen (9 november 2007)

flaka
ekmarcus Egenföretagare
3 november 2007 · 40 Inlägg

det är ett ganska vanligt fel på dom ..även på volvo 850 och S/V 70. p-boxen mellan motor och låda, då har du några timmars skruvande framför dig, ner med lådan byt p-box, sen smacka ihop det igen, och har du tur har det inte kommit olja på kopplingen, har det det, då måste du byta den med, lamellen suger åt sig olja och kommer aldrig funka till 100% om den fått olja på sig.

MVH//Marcus

Volvo V70 II D5 "POLESTAR" (2008)
stalis
4 november 2007 · 4 Inlägg

trodde det med men men hopades på det bästa.
litte konstigt. läckaget har kommit plötsligt. har inte droppat någon olja alls inan. plötligt bara forsar det.

flaka
Markus_MR2
4 november 2007 · 761 Inlägg

Kolla upp vevhusventilationen först.. Funkar inte den så får du ett övertryck i vevhuset vilet gör att den pressar ut det enklaste väg.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
stalis
9 november 2007 · 4 Inlägg

det ska jag titta på innan för jag har skum i oljepåfyllningen. Och lite grann i insuget. skulle kunna vara vevuhus ventilatrion i så fall. vet du vart den sitter ? vevhusvent. menar jag.

Tack!

flaka
Goffen Administratör
9 november 2007 · 2 976 Inlägg

Troligen inte packboxen som läcker utan antagligen har det gått hål på växellådan. Finns en sprint i lådan som slår sönder växellådshuset och orsakar läckaget som du beskriver. Jag har bytt en massa lådor på golf 4a och inte en enda packbox så du kan ju räkna själv........ loudness här på garaget hade exakt samma fel och jag satte en pizza med honom att det va lådan o nu är han skyldig mig en pizza smile
ps en bättre rubrik är att föredra i tråden !

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
stalis
11 november 2007 · 4 Inlägg

det var ingen olja i lådan så du har helt rätt. måst man byta hela lådan?

flaka
loudness
11 november 2007 · 4 554 Inlägg

hur händig med bilar är du? laga är inte svårt om du har nån kompis som kan svetsa och fixa nya nitar.. lådan du har heter VW 02K DUU och finns till följande bilar:
VW Golf (1998 - 2006)
VW Bora (1998 - 2005)
Audi A3 (1998 - 2003)
Skoda Octavia (1997 >> )
Seat Leon (1999 >> )
Seat Toledo (1999 - 2004)

och problemet är att skallarna på nitiarna som håller ihop diffklumpen och kronhjulet släpper åker runt och slungar ut ur lådan eftersom lådan är av alu så ger de sig som tur är före dreven när nitskallarna kommer iklämm så det du kan göra är att plocka ner växellådan ta ur kronhjulet och byta nitarna, sen svetsa ihop lådan och sätta ihop den igen.. tar ungefär en helg om du har tillgång till allt, dra ett pm eller nått så kan jag förklara utförligare om du kan fixa de själv, att lämna in bilen till vag kostar 28tusen kronor och då får du en utbyteslåda med samma briset och rätt som det är pajjar den med, det finns förstärkt låda att köpa på http://www.hellstenvaxellador.se men vet inte va dom kostar

edit: rekomenderar att byta kopplingen med eller åtmindstånde kolla så den är fri från olja jag byte inte in utan la den i bensinbad ett par dagar och de funka för den va inte direkt oljedränkt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang