Chippa 850 T5, problem med lödning

LullaxD
14 oktober 2007 · 15 Inlägg

Hej!

Har nyligen köpt en 850 turbo, 94 års modell av en polare. Jag fick också med ett "trim chip" till bilen, som han sa var från Atech eller nåt sånt där biltrimnings-aktigt (jag är ny till sånt här). I alla fall så har jag fått lite information genom garaget.org osv där det står att man kan byta det själv, så jag har lött dit en sockel i styrboxen och testat att sätta i chippet. Det enda som hände, dock, var att bilen inte tände alls. Startmotorn stod o gick men bilen vägrade starta. Jag satte sedan tillbaka original chippet och bilen fungerade som vanligt.

Vad jag undrar är, är det fel på mitt chip eller måste sockeln byglas på något speciellt sätt eller kan det vara någon annan tänkbar lösning till problemet? Trim chippet saknar de två sista raderna, alltså fyra taggar mindre än original chippet, men har läst att det ska vara så tongue

Tacksam för svar, om någon tror sig ha någon lösning smile MVH

mianto
14 oktober 2007 · 191 Inlägg

chippet passar inte din bil verkar det som............

LullaxD
14 oktober 2007 · 15 Inlägg

Ok, det är ingen chans att det är någon speciell lödning med sockeln ? Alltså någon bygling eller särskilt koppling?

mianto
14 oktober 2007 · 191 Inlägg

hade jag varit dig så hade jag tagit boxen och chippet till närmsat radiohandlare för en korrekt lödning om du tror att det är felet.

Har du ingen polare med chippad 850 då som du kan prova, var noga med att kolla boschnumret annars får du samma symptom som du redan har med ditt chip.

Du kan inte pilla i ett chip från en manuell i en automat eller tvärtom t.ex.

LullaxD
14 oktober 2007 · 15 Inlägg

Lödningen är inget problem eftersom original chippet fungerar på sockeln. Tänkte mer om man skulle bygla sockeln på något skumt sätt men antar att det inte är så heller. Chippet har jag fått från min kompis, som jag köpte bilen av, men han kan lika gärna blivit lurad ^^ Aja, har en annan polare som har en chippad 850, så ska kolla i hans box så snart som möjligt o se exakt hur hans chip sitter. Funkar det inte då får jag väl anta att det är fel på chippet.

Förresten vad kostar det att köpa ett chip ungefär ? Steg 3 chip eller vad det kallas? Behöver ingen mappning lr lödning lr nåt sånt, bara själva chippet asså tongue

fredda_king Fotograf
14 oktober 2007 · 1 319 Inlägg

sätter du shippet åt rätt hål och så då? chip kostar ca 3000kr

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
Decibel
14 oktober 2007 · 2 911 Inlägg

Chippet finns att köpa på elfa t.ex., kostar 65 spänn, dock är dom tomma wink
27c512 heter dom om du vill shoppa tomma.

Det chip du har är helt enkelt inte gjort för den styrbox du har.

Tänk också på att du får 2 pinnar över, så chippet ska flyttas åt ena hållet och vara rättvänt.

LullaxD
14 oktober 2007 · 15 Inlägg

Jag har testat båda hållen, men inte att flytta det åt ena hållet eftersom det är en markering för hur man ska sätta det tongue Men ska faan testa det med för det kan ju vara så att det ska flyttas 2 pin åt "fel" håll. I annat fall får jag väl köpa ett chip. Fast inte ett tomt från Elfa dock tongue

Ska testa min kompis chip, för det vet vi fungerar, och funkar det i min bil kan man ju utesluta mitt chipp direkt. Fast jag blir lite förbannad om det är så :@

LullaxD
14 oktober 2007 · 15 Inlägg

Jag menar att sätta chippet upp eller ner. Det har jag testat men har inte testat att flytta det två pin i sidled dock, om ni inte fattade tongue

Decibel
14 oktober 2007 · 2 911 Inlägg

Bara jämföra de tre sista siffrorna på din box med polarns, är det samma så rock on.

LullaxD
14 oktober 2007 · 15 Inlägg

Ok. Tack för hjälpen smile

jsupreame
24 november 2007 · 137 Inlägg

mianto skrev:
hade jag varit dig så hade jag tagit boxen och chippet till närmsat radiohandlare för en korrekt lödning om du tror att det är felet.

Har du ingen polare med chippad 850 då som du kan prova, var noga med att kolla boschnumret annars får du samma symptom som du redan har med ditt chip.

Du kan inte pilla i ett chip från en manuell i en automat eller tvärtom t.ex.

de kan man väl visst? automaten har en egen databox..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang