Klä om inredning

Krille_S
28 november 2007 · 22 Inlägg

Hejsan,

Jag undrar om det är någon här som klätt om en hel inredning?
Vet inte riktigt hur jag ska göra och vad som behövs..

Ingen som kan göra en schyst guide eller länka till någon bra sida?

M3LK3R
28 november 2007 · 113 Inlägg

sprut klister e ju en jävla fördel att ha! samt: tyg, skruvar, sax, spackel, färg mm. det bästa är att prova sejj fram tills det blir bra. Är ju helt å hållet en smakfråga om hur man vill ha det.

BMW 740IA E32 "Diplomaten" (1993)
mir
28 november 2007 · 336 Inlägg

Tjejen har sytt om inredningen i bilen. Vi sprättade originalklädseln och gjorde mallar efter denna. Du kan se resultatet under min sida. Valde svart och ljusgrått skinn.
Hon använde björntråd och sydde med.

Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Krille_S
28 november 2007 · 22 Inlägg

mir skrev:
Tjejen har sytt om inredningen i bilen. Vi sprättade originalklädseln och gjorde mallar efter denna. Du kan se resultatet under min sida. Valde svart och ljusgrått skinn.
Hon använde björntråd och sydde med.

Ja det var det jag tänkte att man kunde göra, men vågar inte prova om det inte skulle gå! big_smile
Det var riktigt snyggt, jag tänkte svart och vitt. Var köpte du tyget och vad är det för tyg?
Björntråd, är det en speciell tråd? håller bättre eller?


Tack för svaren!

EDIT: Kommer veken i mitten av stolarna automatiskt eller är det något man måste fixa till? tongue

Senast redigerat av Krille_S (28 november 2007)

mir
28 november 2007 · 336 Inlägg

Krille_S skrev:

mir skrev:
Tjejen har sytt om inredningen i bilen. Vi sprättade originalklädseln och gjorde mallar efter denna. Du kan se resultatet under min sida. Valde svart och ljusgrått skinn.
Hon använde björntråd och sydde med.

Ja det var det jag tänkte att man kunde göra, men vågar inte prova om det inte skulle gå! big_smile
Det var riktigt snyggt, jag tänkte svart och vitt. Var köpte du tyget och vad är det för tyg?
Björntråd, är det en speciell tråd? håller bättre eller?


Tack för svaren!

EDIT: Kommer veken i mitten av stolarna automatiskt eller är det något man måste fixa till? tongue

Skinnet är beställt från Danmark. Det finns ju dock både vinyl, skinn osv att köpa på bl a www.topntrim.nu.
Vecken i mitten blir i o m att det är sytt utifrån original. Är x antal olika bitar/stol.
Björntråd är en tjockare och mer slitstark tråd, finns att köpa hos sytillbehörsaffärer.

Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Krille_S
28 november 2007 · 22 Inlägg

mir skrev:
Skinnet är beställt från Danmark. Det finns ju dock både vinyl, skinn osv att köpa på bl a www.topntrim.nu.
Vecken i mitten blir i o m att det är sytt utifrån original. Är x antal olika bitar/stol.
Björntråd är en tjockare och mer slitstark tråd, finns att köpa hos sytillbehörsaffärer.

Okej, Vill du säga vad det kostar ungefär? tongue Allt som allt..
Skinn är ganska dyrt, vad ska man ta istället för skinn?
Och när man har halvskinn, vad ska man ha där det inte ska va skinn? snyggast, hållbarast...

Ok, men då borde inte det vara svårt att få tag i..

mir
28 november 2007 · 336 Inlägg

Krille_S skrev:

mir skrev:
Skinnet är beställt från Danmark. Det finns ju dock både vinyl, skinn osv att köpa på bl a www.topntrim.nu.
Vecken i mitten blir i o m att det är sytt utifrån original. Är x antal olika bitar/stol.
Björntråd är en tjockare och mer slitstark tråd, finns att köpa hos sytillbehörsaffärer.

Okej, Vill du säga vad det kostar ungefär? tongue Allt som allt..
Skinn är ganska dyrt, vad ska man ta istället för skinn?
Och när man har halvskinn, vad ska man ha där det inte ska va skinn? snyggast, hållbarast...

Ok, men då borde inte det vara svårt att få tag i..

Vi betalade ca 2000 kr för allt. Då var det dock VÄLDIGT bra rabatt på skinnet tongue
Personligen skulle jag rekomendera Alcantara på sitt/ryggdelar. Nackdelen är att Alcantara är snordyrt.

Lycka till om du sätter igång detta projekt! Du kommer att ha Många småsår på händerna innan det sitter på plats. Dock är det värt detta.

Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Krille_S
28 november 2007 · 22 Inlägg

mir skrev:
Vi betalade ca 2000 kr för allt. Då var det dock VÄLDIGT bra rabatt på skinnet tongue
Personligen skulle jag rekomendera Alcantara på sitt/ryggdelar. Nackdelen är att Alcantara är snordyrt.

Lycka till om du sätter igång detta projekt! Du kommer att ha Många småsår på händerna innan det sitter på plats. Dock är det värt detta.

Jo du det var ett jäkligt bra pris tongue
Okej, vet inte vad det är.. men jag har inte så mycket pengar så det räcker med att du säger att det är snordyrt! big_smile haha
Detta projekt ska komma igång så fort som möjligt, ska köpa en corrado inredning till golfen smile
Tack så mycket för hjälpen smile

sir_daniel www.kudoz.se
28 november 2007 · 3 802 Inlägg

med rätt kontakter är skinn billigare än vinyl tongue

Krille_S
28 november 2007 · 22 Inlägg

sir_daniel skrev:
med rätt kontakter är skinn billigare än vinyl tongue

Okej!

Jag vet att du har kontakter så du kan ju fixa lite åt mig wink

Brandten
28 november 2007 · 86 Inlägg

Jag är sugen på att fixa mina stolar (och baksäte) så den här tråden passar ju bra att ställa lite frågor i. På den här sidan är mina funderingar.

1 - Hur får man av klädseln bak och fram på en 9000 CSE ?
2 - Vilken typ av "skinn" ska man välja om man ska sy om stolarna ?

mir
28 november 2007 · 336 Inlägg

Brandten skrev:
Jag är sugen på att fixa mina stolar (och baksäte) så den här tråden passar ju bra att ställa lite frågor i. På den här sidan är mina funderingar.

1 - Hur får man av klädseln bak och fram på en 9000 CSE ?
2 - Vilken typ av "skinn" ska man välja om man ska sy om stolarna ?

1 - Troligen sitter det med "öglor" som du bänder isär lite försiktigt med en tång. Underlättar om du kan återanvända dessa. På mina stolar satt det en massa sådana öglor under stolen som spänner tyget/skinnet. I fram o bakkant satt det en skena som man spånner runt själva stolsstommen. Du ser troligen ganska tydligt när stolen är urmonterad.

2 - Jag rekomenderar att försöka hitta så töjbart material som möjliget = lättare att spänna tyget/skinnet.

Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Brandten
28 november 2007 · 86 Inlägg

Tack för snabbt svar. Ska börja leta lite efter svart skinn så blir det syjobb i vinter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang