Saab 900 Motor passar den i 99ans Chassi????

karlsson89
22 november 2007 · 6 Inlägg

Hehe dedär var frågan;) får tyvärr inte tag i någon avgasport till 99an min, men har en 900motor tillgodo passar den?? roll

Saab 99L (1973)
Saab_bojan
22 november 2007 · 28 Inlägg

karlsson89 skrev:
Hehe dedär var frågan;) får tyvärr inte tag i någon avgasport till 99an min, men har en 900motor tillgodo passar den?? roll

Ja det gör den.. bara att byta motorfästena på motorn så går det..

Det är fegt att sparka på dom som redan ligger...
karlsson89
22 november 2007 · 6 Inlägg

Ahaa,kanon ja ha plocka bort motorn snart;) så sen äre bara att kasta in den;) synd bara att bilen int få ha kvar orginalmotorn;( får fixa den sen kanske slänga in den igen;) många ideer!

Saab 99L (1973)
Trionic
22 november 2007 · 17 Inlägg

En "saab 900 motor" kan va allt från en H-motor från ca 84 till en B204 från -98? Vad mer exakt är det för motor du har?

Bättre sent än aldrig....
Saab 900 Cabriolet "Smurfen" (1992)
Saab 900 T16 "Extra allt" (1992)
Fredrik-79
22 november 2007 · 2 164 Inlägg

og900 passar men nyare så får du mycket problem.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
twin_cam Smålänning
22 november 2007 · 7 877 Inlägg

Beror på årsmodell. Innan -80 så satt det B-motor i dom, och när H-motorn kom så fick dom göra en bula i torpeden har jag för mig, för den var lite större i någon ledd. Set till motorfästernas placering och sådant så går det dock utmärkt, förutom att du måste byta fästerna, som någon sa.

annars - prova!
Beror på årsmodell på 900:an med. Satt B-motor i dom innan -80 med, och då passar det naturligtvis rakt av.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Saab_bojan
23 november 2007 · 28 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
og900 passar men nyare så får du mycket problem.

MVH

F

Det passar med nyare också om man vrider den ett kvarts varv.. det finns en 99 som det sitter en sådan motor.. det finns en bild på den här på garaget men kommer inte ihåg vad han heter..

Det är fegt att sparka på dom som redan ligger...
Fredrik-79
24 november 2007 · 2 164 Inlägg

Saab_bojan skrev:

Fredrik-79 skrev:
og900 passar men nyare så får du mycket problem.

MVH

F

Det passar med nyare också om man vrider den ett kvarts varv.. det finns en 99 som det sitter en sådan motor.. det finns en bild på den här på garaget men kommer inte ihåg vad han heter..

Du menar att de såg ut typ som denna bilen
http://www.garaget.org/?car=3103
De är ju bara annan ventil kåpa och ombygd med Trionic.
Finns ingen kortmotor som passar om man inte bygger om tvärställd.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
bumpe Lastbilsmekaniker
24 november 2007 · 3 878 Inlägg

Tror höger drivaxel inte passar om man tar med tillhörande låda... Eller om det var vänster :S

Racing_
24 november 2007 · 228 Inlägg

karlsson89 skrev:
Hehe dedär var frågan;) får tyvärr inte tag i någon avgasport till 99an min, men har en 900motor tillgodo passar den?? roll

Ja det passar smile ..Om det är äldre modell av 900, då låda sitter under motorn och inte "påsidan" smile .. Vad är det för årsm på motor/låda ifrån 900 ? eller tar du lådan ifrån 99 ? ..För det skiljer nämligen på drivaxel kopparna:) "bredden" alltså.. inte längden:)

Man schulle kansche scjhöpa sig en schaab ;)
Gräsberg
24 november 2007 · 1 002 Inlägg

för de äldre saab motorerna finns de H och B motorer. tror det är i 900 som de sitter H motorer.  är iaf det i min folkrace  o b i farbrors

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"
______________________________
karlsson89
24 november 2007 · 6 Inlägg

Racing_ skrev:

karlsson89 skrev:
Hehe dedär var frågan;) får tyvärr inte tag i någon avgasport till 99an min, men har en 900motor tillgodo passar den?? roll

Ja det passar smile ..Om det är äldre modell av 900, då låda sitter under motorn och inte "påsidan" smile .. Vad är det för årsm på motor/låda ifrån 900 ? eller tar du lådan ifrån 99 ? ..För det skiljer nämligen på drivaxel kopparna:) "bredden" alltså.. inte längden:)

Det är H motorn som står i garaget nu de blev så sent igår så har int hunnit kollat så mkt, men som sagt som ni säger så är int motorfästerna lika men de är lätt att ordna

Saab 99L (1973)
Saab_bojan
30 november 2007 · 28 Inlägg

Fredrik-79 skrev:

Saab_bojan skrev:

Fredrik-79 skrev:
og900 passar men nyare så får du mycket problem.

MVH

F

Det passar med nyare också om man vrider den ett kvarts varv.. det finns en 99 som det sitter en sådan motor.. det finns en bild på den här på garaget men kommer inte ihåg vad han heter..

Du menar att de såg ut typ som denna bilen
http://www.garaget.org/?car=3103
De är ju bara annan ventil kåpa och ombygd med Trionic.
Finns ingen kortmotor som passar om man inte bygger om tvärställd.

MVH

F

Nä den var vriden ett kvarts varv så att fördelaren pekar ut mot vänster skärm...

Det är fegt att sparka på dom som redan ligger...
MrTurbo Better than God \o/
30 november 2007 · 1 883 Inlägg

Fredrik-79 skrev:

Saab_bojan skrev:

Fredrik-79 skrev:
og900 passar men nyare så får du mycket problem.

MVH

F

Det passar med nyare också om man vrider den ett kvarts varv.. det finns en 99 som det sitter en sådan motor.. det finns en bild på den här på garaget men kommer inte ihåg vad han heter..

Du menar att de såg ut typ som denna bilen
http://www.garaget.org/?car=3103
De är ju bara annan ventil kåpa och ombygd med Trionic.
Finns ingen kortmotor som passar om man inte bygger om tvärställd.

MVH

F

mm, Ragnars 99 är grym! Dock är det en og900 motor i den ja.

En polare till mig har dock en 99a med nyare kortmotorn på tvären, var dock möe jobb att få dit ja...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
master_lars
30 november 2007 · 1 180 Inlägg

Släng in en 16V istället, det enda du behöver göra då egentligen är att ändra lite på motorfästerna, och "luta motorn" mot kylaren lite, hör med "kristerK" här på garaget.org, han har gjort det på sin 99:a

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang