e30 coupe, ljudbygge, förslag, lösningar?

BBR
26 september 2007 · 348 Inlägg

Jag hade tänkt att bygga/förbättra mitt ljud i min e30.

Mål är att få ett rent ljud, vill inte ha en skrammelburk, jag lyssnar mest på heavy metal och dylikt, så lite bastryck vill jag ha, men ingen bassjunkie direkt.

Budget till att börja med mellan 1k-3k

Den setupen som är nu är 2 stycken Kicker impulse 5.25 i hatthylan (låter helt okay), och x2 no name framfördörrarna, dessa låter inte jättebra. Allt är kopplat på stereon (en Kenwood)

Först hade jag tänkt mig att montera en baslåda med slutsteg, och i ett senare skede montera sateliter i fram på a-stolparna, detta var inte dumt tänkt med tanke på att jag åkt halvkombi hela mitt liv framtills denna bil, då jag insåg att basen måste spela igenom ett tjockt säte, jag är inte överdrivet sugen på att göra sönder detta heller. Frågan är om det kommer spela okay iaf?

Ett annat alternativ är att få tag på två 6*9 och sätta dess i hatthylan och spela dessa på slutsteg, problem är, kommer det bli något bra tryck? Vill ju fortfarande ha en bra diskant, så inte min kicker blir dränkta i dessa.

Ytterligare ett alternativ är att uppgradera framsystem, hade det så på min saab, att dörrhögatlarna satt på slutsteg och spelade typ enbart bas, och dessa var 5.25", om jag inte minns fel, och montera två sateliter i a-stolpe.

Jag ska åka och besöka www.totalljud.se och www.brl.se i jönköping på fredag, så därifrån måste era förslag komma.

Tackar på förhand, och är det något jag glömt så säg till, jag har tyvärr, väldigt lite erfarenhet av ljudbygge.

Senast redigerat av BBR (26 september 2007)

dreamcore
3 december 2007 · 82 Inlägg

om jag vore dej så skulle jag köpa groundzeros 6x9 och sätta i hatthyllan sen ett bra framsystem och ett 4 kanals steg, jag hade så i min E30, och jag behyövde inte nån baslåda. 6x9a spelade frukansvärt mycke rent!

Volvo v70 t5 "reaktor" (1999)
Fredrik.Gustavsson
3 december 2007 · 2 123 Inlägg

Använd kickerhögtalarna som framsystem, försök placera dom i instrumetbrädan eller i dörren, vet inte hur det ser ut i E30.
Köp ett bar 6x9" och ett 4ch slutsteg så får du ett ljudsystem som spelar okej men inte mer.
Kicker är ju inte direkt känt för att spela fint men med rätt installation låter dom fint : )
MVH Fredrik

Nisse-h
3 december 2007 · 202 Inlägg

Istället för 6*9 så köp DLS 7*10 & steg så behöver du ingen baslåda.

chilibyte
3 december 2007 · 338 Inlägg

Varför inte ett par OA-basar i hatthyllan på 8" och något schysst kit fram vad det nu är för storlek där? Sen koppla det på ett 4-kanals steg?

Senast redigerat av chilibyte (3 december 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang