Mds zr-12" nån som vet något om dem?

Jimm
1 december 2007 · 1 661 Inlägg

MaddeN skrev:

Hardjim skrev:
Finns bra drag i dem, kräver mkt effekt bara. smile Jag kör 2st ZR15

hur mkt effekt krävs per bas för att de ska va tryck? ;D

Hmm, svårt att säga skiljer ju hur man räknar och mellan märken och sådant. Men det duger inte med nåt litet. Runt 1500w bör ju räcka iallfall. Har du mindre så kommer det kanske pumpa men inte lika gutt.

Som ni pratade om innan så vinns det två modeller. V1 är lite äldre och kraftigare och V2 är den senaste och kräver mindre effekt.

viccoA
1 december 2007 · 3 111 Inlägg

Lillebror har en ZR12 V1 i sin BMW 540 och det dunkar på bra! Dock är det ganska bumlig bas, inte särskilt rapp, men det kan man kanske inte förvänta sig heller.
Driver basen med ett Twelvehundred steg.

GoTaLL
2 december 2007 · 110 Inlägg

jag må inte vara nån expert på så sätt kanske men jag skulle räkna på en  låpdolym som rekommenderas av mds och ett steg som klarar rms w och eett steg över.. sen med lite "hum" om vad et rör sig om kan man leka lite med både watt och lådvolöym beroende på vad man vill ha ut av basarna.

GerryB
2 december 2007 · 44 Inlägg

Enligt MDS malmö slutade man sälja zr12 v1 för att dessa krävde förmycket effekt och att mds egna kraftigaste monoblock inte riktigt pallade att driva dom ens?

Vet inte hurvida detta stämmer men är iallafall vad jag fick höra. hmm

Efter att ha skrotat MDS egna lådritning ( som lät bajs) byggde jag 5 olika lådor innan jag blev nöjd. Och ressultatet jag fan var att vill man ha någon som helst kontroll över Zr v1 basarna får man köra basen vänd med magneten utåt,
liten låda på 41 liter,
4 tums reflexrör på 31cm   
och vinklad baffel.  (reflexrör och bas på samma sida)


med denna låda och mds monoblock uppmätte jag 134 db utan kondensor och avstängd bil.
Jämfört med en polares zr15 med mds monoblock, kondensor på 127.

En annan polare byggde en dubbel låda med mds ritningar (zr12) vilket skapade ett helt sjukt tryck!!!!  Däremot sålde han allt för att skiten gick inte att lyssna på, det var bara bas för pengarna och ingen kontroll. Idag kör han på JBL 10 tum och är mer nöjd.


Mitt råd till dig som gillar bra ljud: bortse från zr basarna. neutral

Mitt råd till dig som vill ragga : Go for it, det kommer dunka uta helvette! wink

Jimm
4 december 2007 · 1 661 Inlägg

GerryB skrev:
Enligt MDS malmö slutade man sälja zr12 v1 för att dessa krävde förmycket effekt och att mds egna kraftigaste monoblock inte riktigt pallade att driva dom ens?

Vet inte hurvida detta stämmer men är iallafall vad jag fick höra. hmm

Efter att ha skrotat MDS egna lådritning ( som lät bajs) byggde jag 5 olika lådor innan jag blev nöjd. Och ressultatet jag fan var att vill man ha någon som helst kontroll över Zr v1 basarna får man köra basen vänd med magneten utåt,
liten låda på 41 liter,
4 tums reflexrör på 31cm   
och vinklad baffel.  (reflexrör och bas på samma sida)


med denna låda och mds monoblock uppmätte jag 134 db utan kondensor och avstängd bil.
Jämfört med en polares zr15 med mds monoblock, kondensor på 127.

En annan polare byggde en dubbel låda med mds ritningar (zr12) vilket skapade ett helt sjukt tryck!!!!  Däremot sålde han allt för att skiten gick inte att lyssna på, det var bara bas för pengarna och ingen kontroll. Idag kör han på JBL 10 tum och är mer nöjd.


Mitt råd till dig som gillar bra ljud: bortse från zr basarna. neutral

Mitt råd till dig som vill ragga : Go for it, det kommer dunka uta helvette! wink

Jag körde en stor och sluten låda med basarna vinklade och spelade 140DB med ett alldeles för klent steg. utan kondensor och avstängd bil. (ett vanligt batteri)

Jag är helt övertygad om att mds kraftigaste monoblock lätt får ut 140DB med min låda. Men jag skulle vilja han ännu kraftigare steg. Fast mitt största problem är att lådan inte får plats i nya bilen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang