6819
Sök

Byte till större bromsar på volvo 240!

31 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
Jag undrar om någon har några bra tips på hur man skall gå tillväga med detta!
Vill byta till 300 mm skivor från en nyare volvo på min 240.

Har en begagnad skiva och ett löst fjäderben som ja provar mig fram på.

Har börjat med att svarva upp centrum hålet och borrat upp bulthålen för att skivan ska passa på hjulnavet.

Vad bör man göra för att fästa oket? Adapter från befintlig infästning lr?

Hur blir det med "offsetet". Kan oken löpa fritt utåt lr behövs det nu spacerplattor för att dom inte ska ta i fälgen?   

Om du vet nåt, har erfarenhet av lr känner nån som gjort nåt liknande så skriv en rad.
Skulle vara kul att höra vad folk vet och tror!smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/11418/199097_q1oy1i.jpg
Detta är min provskiva.

Driving a fast Saab is like coming out of the closit.. People will be surprised, but youre still gay.....

10 287 Inlägg
29 november 2007
Man får göra en adapter, "bracket", endera i stål eller höghållfast aluminium (fräst billet). Jag har även sett dom som svetsat förlängningar men då bör man nog veta vad man sysslar med när man svetsar.
På min 940 här på garaget så har jag billetfrästa brackets för att montera Brembo-ok på orginal fjäderben. Allt skruvat med 12.9 insex.

Genom att det är samma offset på 240/740/940 så skall inga spacers behövas.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 506 Inlägg
29 november 2007
Sharky skrev:
Man får göra en adapter, "bracket", endera i stål eller höghållfast aluminium (fräst billet). Jag har även sett dom som svetsat förlängningar men då bör man nog veta vad man sysslar med när man svetsar.
På min 940 här på garaget så har jag billetfrästa brackets för att montera Brembo-ok på orginal fjäderben. Allt skruvat med 12.9 insex.

Genom att det är samma offset på 240/740/940 så skall inga spacers behövas.

/Göran

Vad går ett sådant kalas på Göran? är ochså intreserad av det och har själv ställt frågan i min Projekt tråd! Dock tänkte jag änklare där och valde att fråga om nyare 740 skivor  15'' (vilket är ~~300mm) så det kanske är sådana du tänker på ochså?
Vill ha dem + att det är ventilerade skivor, Men passar oken rakt på?

Kan du andas kan du dö.

31 Inlägg
6 december 2007
Trådstartare
Har fått dit skivan och provat mäta med fälgen på. Jag har ungefär 40 mm plats mellan skivan och fälgen. Nåt tips på vilka ok man skulle kunna använda sig av? S80.. xc90.. lr??

Driving a fast Saab is like coming out of the closit.. People will be surprised, but youre still gay.....

10 287 Inlägg
7 december 2007
Har du 300mm dia på skivan? Då bör du hitta ett ok avsett för runt 300mm för annars kommer inte bromsklossarna att ha samma krökningsradie som skivan.

/Göran

german skrev:
Har fått dit skivan och provat mäta med fälgen på. Jag har ungefär 40 mm plats mellan skivan och fälgen. Nåt tips på vilka ok man skulle kunna använda sig av? S80.. xc90.. lr??

(Groucho Marx).

10 287 Inlägg
7 december 2007
Kom inte ihåg vad det kostade. Jag lät dom som gjorde det (Magnum Racing - dom som var med och tog fram Grupp A Volvo 240 på sin tid) göra en hel del maskinarbete åt mig så jag betalade i klump.

/Göran

_Wallis_ skrev:
Vad går ett sådant kalas på Göran? är ochså intreserad av det och har själv ställt frågan i min Projekt tråd! Dock tänkte jag änklare där och valde att fråga om nyare 740 skivor  15'' (vilket är ~~300mm) så det kanske är sådana du tänker på ochså?
Vill ha dem + att det är ventilerade skivor, Men passar oken rakt på?

(Groucho Marx).

Sök