MM
3 februari 2006
· 130 Inlägg
mac skrev:
Vad gör jag med den gamla avlastningsventilen ? Måste jag strypa den för att behålla effekten ? har även där hört allt möjligt.
Är det en s13 du har, så har du ingen gammal avlastningsventil om ägaren innan dig inte monterat någon. Och allt detta snack om att vinna effekt på dumpar hit å dit är lite häjconbacon, du får inga fler hk med en dump vare sig atmosfärsik eller återcirkulerande. Det som dumpventilen gör är att den släpper ut luften som inte kommer in i motorn när du släpper upp gaspedalen, då blir det -tryck i systemet och vacum drar upp kolven i dumpen och släpper ut luften i "luften" om man kör med öppendump detta säger många kan skada motorn pga att LMM redan mätt upp luften och justerat bränslen efter luften som passerat LMM och när då luften försvinner ut ur sammanhanget får motorn just vid "pys"tillfället lite fetare bränsleblandning som kan.. observera kan skölja bort en fin oljefilm som finns i motorn "orkar inte gå in närmare på detta och just vart" och detta kan då leda till att motorn nyper "skär"!!!! Det kan den säkert göra, men har själv kört med öppen dump ett bra tag utan problem och kan bara utgå ifrån egna erfarenheter och inte vad jag läser på forum, så verkar inte motorn må dåligt av det. Är ju inte värre än att slänga på BTR eller annan spridare och köra på fetare bränsle blandning bara för att man är rätt för att motorn skall spika sönder. En återcirkulerande dump fungerar exakt på samma sätt, bara det att den trycker in luften igen i systemet efter LMM så ingen luft går förlorad därav ingen fetare blandning av bränsle, men heller inget pys-ljud att tala om, om det nu är det man är ute efter.
Fördelar då
Öppen dump: Pyser, ger fetare bränsleblandning = vilket kan ge eldkvaster i avgassystemet hehe
Återcirkulerande: Fyller sin funktion perfekt utan att ge så mycket väsen av sig
Anledningen till att man kör med "dump" är för att slippa få trågiga tryck strömmar tillbaka in i turbon som kan skada den och att du får snabbare tryck på turbon vid nästa växel.
Jaja, nu har jag tjötat!
Mvh: Magnus
-=//[b-6]\\=-