Nissan 200-92

mac
18 januari 2006 · 82 Inlägg

Jag har tänkt mig sätta en dumventil med en adapter på slangen mot insuget.
någon som  vet hur grov den är och innerdiametern? eller om det finns enklare
sätt att plugga in dumpen.
Måtten gäller årsmodell -92

Kristoffer86
19 januari 2006 · 37 Inlägg

C.a 90 mm skulle jag tro..

Racing Is Not A Crime
Juka
19 januari 2006 · 74 Inlägg

Jag hade såhär innan jag skaffade saab ic.
http://www.ake.nu/projekt/bypass/
Skitenkelt och funkade perfekt!

mac
19 januari 2006 · 82 Inlägg

Vad gäller då vid öppen dump? Vilka slangar ska dras vidare från dumpen ?

Kaizoon
19 januari 2006 · 191 Inlägg

Öppen dump kopplar du på samma sätt bara att du struntar i slangen som går tillbaka till turbon.
Annars är det exakt lika, samma vacuum, samma placering.

mac
19 januari 2006 · 82 Inlägg

Kaizoon skrev:
Öppen dump kopplar du på samma sätt bara att du struntar i slangen som går tillbaka till turbon.
Annars är det exakt lika, samma vacuum, samma placering.

Okej tack! Hur monterade du din ?

MM
19 januari 2006 · 130 Inlägg

Plocka vacum ifrån insuget, sätt sedan denna på nippeln till dumpen, klart!



Om du kollar på bilden ifrån mitt motorrum så ser du lite, kan ta en bättre bild om du vill se exakt.

http://200sx.kicks-ass.net/__mm__/img43c7dc75d94ba.jpg

Är det inte bättre att du köper en liten bit rör och svetsar på ett litet rör till dumpen, eller köper T-slang som passar på insuget, de är ju gjorde för just detta. Kolla in själv

http://www.alutech.se/?do=viewitem&id=tp70

Senast redigerat av MM (19 januari 2006)

-=//[b-6]\\=-
Kristoffer86
21 januari 2006 · 37 Inlägg

albatross.com

Racing Is Not A Crime
mac
21 januari 2006 · 82 Inlägg

MM skrev:
Plocka vacum ifrån insuget, sätt sedan denna på nippeln till dumpen, klart!



Om du kollar på bilden ifrån mitt motorrum så ser du lite, kan ta en bättre bild om du vill se exakt.

http://200sx.kicks-ass.net/__mm__/img43c7dc75d94ba.jpg

Är det inte bättre att du köper en liten bit rör och svetsar på ett litet rör till dumpen, eller köper T-slang som passar på insuget, de är ju gjorde för just detta. Kolla in själv

http://www.alutech.se/?do=viewitem&id=tp70

ja hade du kunnat göra det så hade det varit kanon smile

MM
21 januari 2006 · 130 Inlägg

okej Mac!

Här kommer en bild och förklaring..

http://200sx.kicks-ass.net/__mm__/img43d285e855759.jpg

-=//[b-6]\\=-
mac
24 januari 2006 · 82 Inlägg

Har fått höra många teorier. Men stämmer Luftmassemätare=Återcirkulerande dump och Utan=öppen dump ?

jonTe
25 januari 2006 · 5 710 Inlägg

mac skrev:
Har fått höra många teorier. Men stämmer Luftmassemätare=Återcirkulerande dump och Utan=öppen dump ?

JA, iaf i min verklighet.

MVH Jonas
..............
mac
3 februari 2006 · 82 Inlägg

Vad gör jag med den gamla avlastningsventilen ? Måste jag strypa den för att behålla effekten ? har även där hört allt möjligt.

MM
3 februari 2006 · 130 Inlägg

mac skrev:
Vad gör jag med den gamla avlastningsventilen ? Måste jag strypa den för att behålla effekten ? har även där hört allt möjligt.

Är det en s13 du har, så har du ingen gammal avlastningsventil om ägaren innan dig inte monterat någon. Och allt detta snack om att vinna effekt på dumpar hit å dit är lite häjconbacon, du får inga fler hk med en dump vare sig atmosfärsik eller återcirkulerande. Det som dumpventilen gör är att den släpper ut luften som inte kommer in i motorn när du släpper upp gaspedalen, då blir det -tryck i systemet och vacum drar upp kolven i dumpen och släpper ut luften i "luften" om man kör med öppendump detta säger många kan skada motorn pga att LMM redan mätt upp luften och justerat bränslen efter luften som passerat LMM och när då luften försvinner ut ur sammanhanget får motorn just vid "pys"tillfället lite fetare bränsleblandning som kan.. observera kan skölja bort en fin oljefilm som finns i motorn "orkar inte gå in närmare på detta och just vart" och detta kan då leda till att motorn nyper "skär"!!!! Det kan den säkert göra, men har själv kört med öppen dump ett bra tag utan problem och kan bara utgå ifrån egna erfarenheter och inte vad jag läser på forum, så verkar inte motorn må dåligt av det. Är ju inte värre än att slänga på BTR eller annan spridare och köra på fetare bränsle blandning bara för att man är rätt för att motorn skall spika sönder. En återcirkulerande dump fungerar exakt på samma sätt, bara det att den trycker in luften igen i systemet efter LMM så ingen luft går förlorad därav ingen fetare blandning av bränsle, men heller inget pys-ljud att tala om, om det nu är det man är ute efter.

Fördelar då

Öppen dump: Pyser, ger fetare bränsleblandning = vilket kan ge eldkvaster i avgassystemet hehe

Återcirkulerande: Fyller sin funktion perfekt utan att ge så mycket väsen av sig

Anledningen till att man kör med "dump" är för att slippa få trågiga tryck strömmar tillbaka in i turbon som kan skada den och att du får snabbare tryck på turbon vid nästa växel.

Jaja, nu har jag tjötat!

Mvh: Magnus

-=//[b-6]\\=-
Painadict Fiat Coupe 16vt
3 februari 2006 · 71 Inlägg

Man kan visst få dump ljud med återcirkulernade....kör med öppet luftfilter bara...
blir bara inte lika högt....

mac
3 februari 2006 · 82 Inlägg

MM skrev:

mac skrev:
Vad gör jag med den gamla avlastningsventilen ? Måste jag strypa den för att behålla effekten ? har även där hört allt möjligt.

Är det en s13 du har, så har du ingen gammal avlastningsventil om ägaren innan dig inte monterat någon. Och allt detta snack om att vinna effekt på dumpar hit å dit är lite häjconbacon, du får inga fler hk med en dump vare sig atmosfärsik eller återcirkulerande. Det som dumpventilen gör är att den släpper ut luften som inte kommer in i motorn när du släpper upp gaspedalen, då blir det -tryck i systemet och vacum drar upp kolven i dumpen och släpper ut luften i "luften" om man kör med öppendump detta säger många kan skada motorn pga att LMM redan mätt upp luften och justerat bränslen efter luften som passerat LMM och när då luften försvinner ut ur sammanhanget får motorn just vid "pys"tillfället lite fetare bränsleblandning som kan.. observera kan skölja bort en fin oljefilm som finns i motorn "orkar inte gå in närmare på detta och just vart" och detta kan då leda till att motorn nyper "skär"!!!! Det kan den säkert göra, men har själv kört med öppen dump ett bra tag utan problem och kan bara utgå ifrån egna erfarenheter och inte vad jag läser på forum, så verkar inte motorn må dåligt av det. Är ju inte värre än att slänga på BTR eller annan spridare och köra på fetare bränsle blandning bara för att man är rätt för att motorn skall spika sönder. En återcirkulerande dump fungerar exakt på samma sätt, bara det att den trycker in luften igen i systemet efter LMM så ingen luft går förlorad därav ingen fetare blandning av bränsle, men heller inget pys-ljud att tala om, om det nu är det man är ute efter.

Fördelar då

Öppen dump: Pyser, ger fetare bränsleblandning = vilket kan ge eldkvaster i avgassystemet hehe

Återcirkulerande: Fyller sin funktion perfekt utan att ge så mycket väsen av sig

Anledningen till att man kör med "dump" är för att slippa få trågiga tryck strömmar tillbaka in i turbon som kan skada den och att du får snabbare tryck på turbon vid nästa växel.

Jaja, nu har jag tjötat!

Mvh: Magnus

Mycket bra svar,det tackar vi för !

MM
3 februari 2006 · 130 Inlägg

Painadict skrev:
Man kan visst få dump ljud med återcirkulernade....kör med öppet luftfilter bara...
blir bara inte lika högt....

Svar nej!

Då kan man som vissa påstår få dump ljud av öppet filter, nope det ända du hör i filter är luften som pressas tillbaka tack vara att den inte kommer ut. Skulle du höra luften då som åker tillbaka in i systemet via slangen till turbon menar du då? Vill inte verka otrevlig, men man får inget pys med återcirkulerande eller bara med öppet filter. Klart det pyser lite lågt, men då har ni inte hört en öppendump som jobbar..

-=//[b-6]\\=-
Painadict Fiat Coupe 16vt
3 februari 2006 · 71 Inlägg

MM skrev:

Painadict skrev:
Man kan visst få dump ljud med återcirkulernade....kör med öppet luftfilter bara...
blir bara inte lika högt....

Svar nej!

Då kan man som vissa påstår få dump ljud av öppet filter, nope det ända du hör i filter är luften som pressas tillbaka tack vara att den inte kommer ut. Skulle du höra luften då som åker tillbaka in i systemet via slangen till turbon menar du då? Vill inte verka otrevlig, men man får inget pys med återcirkulerande eller bara med öppet filter. Klart det pyser lite lågt, men då har ni inte hört en öppendump som jobbar..

Jag är ingen trimningsexpert på något sätt men jag kan säga så här....jag har dumpventil orginal....som jag både har bytt ut mot öppen och återcirkulernade....och visst den öppna
lät betydligt mycket mer men den återcirkulerande släpper in luften på insuget cirka 20 cm
från luftfiltret och eftersom det egentligen fungerar som en öppen bara att luften åker in igen
så den enda ljud dämpningen är ju de 20cm rör och själva filtret....eller har jag fel?
och i mitt fall så lät även den slutna ganska mycket....

MM
3 februari 2006 · 130 Inlägg

Vad det inte det jag typ skrev nyss? Klart det pyser lite, men det går inte att jämföra med pyset från en öppen runt 1.5bar.

-=//[b-6]\\=-
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang