turbo konvertering

kriss-kross Bil plåtslagare
4 januari 2008 · 70 Inlägg

Tjenare tjenare ..

jag undrar om de e nån som vet hur mkt ladd min motor pallar om jag ska konvertera till turbo utan att byta kolvar och kompsänka och sådana saker ??


jag har en opel vectra 16 ventilare.... C20 xc heter den motorn...

/ Karvonen / Das Auto
Volkswagen Golf 2 "From trash to shiny trash" (1990)
Chevrolet Caprice "RaggarÅket" (1971)
zovix Maskinbefäl
4 januari 2008 · 1 038 Inlägg

Skaffa en turbomotor och lyft i i stället, blir otroligt svårt att få igenom en konverterad motor genom besiktningen eftersom ingen vill skriva på några avgaskrav.

Prova att söka här på motorbyte, så hittar du mycket matnyttig information. Motorbytet blir nog billigare också...

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Holme
5 januari 2008 · 1 417 Inlägg

Precis fel svar han ville ha.

Jag vet inte hur mycket du kan få ur den, men det kanske finns någon på ett opelforum som vet? Annars kanske du blir först med att prova. Det är ju så man gjorde innan man kunde fråga internet om allt smile

kriss-kross Bil plåtslagare
5 januari 2008 · 70 Inlägg

tack för båda svaren .. men asså haha så här ligger de till att om turbos och sådant så kan inte jag ett piss... jag vet att den snurrar typ haha tongue lr om man säger så här e de nån som någonsin har turbo konverterat en opel ???

/ Karvonen / Das Auto
Volkswagen Golf 2 "From trash to shiny trash" (1990)
Chevrolet Caprice "RaggarÅket" (1971)
Karlzzon The One Evolution
5 januari 2008 · 1 627 Inlägg

sök trådar finns hur många som helst

Fäll ner pungen och landa
MilleN
5 januari 2008 · 9 108 Inlägg

vectra_ skrev:
tack för båda svaren .. men asså haha så här ligger de till att om turbos och sådant så kan inte jag ett piss... jag vet att den snurrar typ haha tongue lr om man säger så här e de nån som någonsin har turbo konverterat en opel ???

Med den mekkunskapen råder jag dig att inte trimma bilen. Chip, filter och avgassystem möjligtvis så har du uppemot 170hk. Det är lagom på en såpass lätt bil.

kriss-kross Bil plåtslagare
5 januari 2008 · 70 Inlägg

jahaja.. ehm lätt bil vette fan lr jag tycker inte den e spec lätt eftersom den väger 1600 kilo typ...  :S

/ Karvonen / Das Auto
Volkswagen Golf 2 "From trash to shiny trash" (1990)
Chevrolet Caprice "RaggarÅket" (1971)
kriss-kross Bil plåtslagare
5 januari 2008 · 70 Inlägg

MilleN skrev:

vectra_ skrev:
tack för båda svaren .. men asså haha så här ligger de till att om turbos och sådant så kan inte jag ett piss... jag vet att den snurrar typ haha tongue lr om man säger så här e de nån som någonsin har turbo konverterat en opel ???

Med den mekkunskapen råder jag dig att inte trimma bilen. Chip, filter och avgassystem möjligtvis så har du uppemot 170hk. Det är lagom på en såpass lätt bil.

Och att jag vill lära mejj hur man gör !

/ Karvonen / Das Auto
Volkswagen Golf 2 "From trash to shiny trash" (1990)
Chevrolet Caprice "RaggarÅket" (1971)
MilleN
5 januari 2008 · 9 108 Inlägg

vectra_ skrev:
jahaja.. ehm lätt bil vette fan lr jag tycker inte den e spec lätt eftersom den väger 1600 kilo typ...  :S

Nja snarare runt 1350, tror knappast den väger mer än min Omega.

Men visst går den att lätta mer, det är dessutom enklare och billigare än att turbokonvertera.

kriss-kross Bil plåtslagare
5 januari 2008 · 70 Inlägg

MilleN skrev:

vectra_ skrev:
jahaja.. ehm lätt bil vette fan lr jag tycker inte den e spec lätt eftersom den väger 1600 kilo typ...  :S

Nja snarare runt 1350, tror knappast den väger mer än min Omega.

Men visst går den att lätta mer, det är dessutom enklare och billigare än att turbokonvertera.

så står de iaf nån stans :S vette fan kanske har läst fel och de gör ju absolut inget alls om den inte väger så mkt hehe.. ok gött men för jag har haft funderingar på att svetsa ett nytt grenrör för skojjs skull i princip och om man får tag i en lämplig turbo och tillbehör så hade de vart skojj att testa

Senast redigerat av vectra_ (5 januari 2008)

/ Karvonen / Das Auto
Volkswagen Golf 2 "From trash to shiny trash" (1990)
Chevrolet Caprice "RaggarÅket" (1971)
Batta
5 januari 2008 · 1 353 Inlägg

vectra_ skrev:

MilleN skrev:

vectra_ skrev:
jahaja.. ehm lätt bil vette fan lr jag tycker inte den e spec lätt eftersom den väger 1600 kilo typ...  :S

Nja snarare runt 1350, tror knappast den väger mer än min Omega.

Men visst går den att lätta mer, det är dessutom enklare och billigare än att turbokonvertera.

så står de iaf nån stans :S vette fan kanske har läst fel och de gör ju absolut inget alls om den inte väger så mkt hehe.. ok gött men för jag har haft funderingar på att svetsa ett nytt grenrör för skojjs skull i princip och om man får tag i en lämplig turbo och tillbehör så hade de vart skojj att testa

det är väl skattevikten som är 1600?
bilen väger inte 1600 för det (:
min E30 har skattevikt 1650, och väger typ 1200-1300 någonstans original.

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
kriss-kross Bil plåtslagare
5 januari 2008 · 70 Inlägg

Batta skrev:

vectra_ skrev:

MilleN skrev:

Nja snarare runt 1350, tror knappast den väger mer än min Omega.

Men visst går den att lätta mer, det är dessutom enklare och billigare än att turbokonvertera.

så står de iaf nån stans :S vette fan kanske har läst fel och de gör ju absolut inget alls om den inte väger så mkt hehe.. ok gött men för jag har haft funderingar på att svetsa ett nytt grenrör för skojjs skull i princip och om man får tag i en lämplig turbo och tillbehör så hade de vart skojj att testa

det är väl skattevikten som är 1600?
bilen väger inte 1600 för det (:
min E30 har skattevikt 1650, och väger typ 1200-1300 någonstans original.

hehe kejj... nää jag ska ta reda på de imon tongue hehe
så får vi se!?

/ Karvonen / Das Auto
Volkswagen Golf 2 "From trash to shiny trash" (1990)
Chevrolet Caprice "RaggarÅket" (1971)
Q_Master87
5 januari 2008 · 15 Inlägg

det är inte bara att sätta i en turbo bara så det är massa som måste bytas och oljan ska in i turbon och in igen i motorn det är ett rent helvete att fixa alla grejer, vill du verkligen borra i din motor för oljereturen? jag har slängt i en turbo i min volvo 240 med förgasare och det va inte det lättaste kan jag säga men det blev jävligt roligt när den blev klar big_smile men jag skulle aldrig råda någon annan att slänga i en för det är fan inte lätt. tänk på att du kan förstöra hela motorn

Volvo s40 "Brukaren" (1998)
Volvo 240 GL "Projektet" (1988)
eilert
5 januari 2008 · 235 Inlägg

vectra_ skrev:
tack för båda svaren .. men asså haha så här ligger de till att om turbos och sådant så kan inte jag ett piss... jag vet att den snurrar typ haha tongue lr om man säger så här e de nån som någonsin har turbo konverterat en opel ???

snacka med opelmtx här på forumet... han har konverterat ett gäng oplar...

kriss-kross Bil plåtslagare
5 januari 2008 · 70 Inlägg

Q_Master87 skrev:
det är inte bara att sätta i en turbo bara så det är massa som måste bytas och oljan ska in i turbon och in igen i motorn det är ett rent helvete att fixa alla grejer, vill du verkligen borra i din motor för oljereturen? jag har slängt i en turbo i min volvo 240 med förgasare och det va inte det lättaste kan jag säga men det blev jävligt roligt när den blev klar big_smile men jag skulle aldrig råda någon annan att slänga i en för det är fan inte lätt. tänk på att du kan förstöra hela motorn

ja de har du ta me fan rättt i du ... man kanske skulle skaffa en anan motor och grejjat me först ... så kan man stoppa i den sen tongue

/ Karvonen / Das Auto
Volkswagen Golf 2 "From trash to shiny trash" (1990)
Chevrolet Caprice "RaggarÅket" (1971)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
5 januari 2008 · 2 853 Inlägg

ffs köp en opel me turbo:)

att leka sig fram går ej,men att drömma det får vi alla:)

bra val av bil iaf:)

IzzYzzI
5 januari 2008 · 51 Inlägg

har en dylik motor som du i kadetten, du kan  ju kolla vad jag gjort!!! tog ca, 150-200 timmar att konvertera den, samt att den drar rätt så mycket soppa. :S. den konverteringen gick väl loss på en 10000kr ca... ska bygga om den nu seriöst, satsar på 400hk och då har jag räknat med ca 50000kr för motorn...

kriss-kross Bil plåtslagare
5 januari 2008 · 70 Inlägg

okej då 50 lax e la lite å ta för attt ha kul för en liten stund hahah tongue

/ Karvonen / Das Auto
Chevrolet Caprice "RaggarÅket" (1971)
Volkswagen Golf 2 "From trash to shiny trash" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang