4510
Sök

Etanol konvertering Golf 2 Gti

508 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
Hej !

Jag var ute och cyklade i dag och var tvungen att cykla förbi macken och se vad dom tar för soppan och den var uppe på 12.24 kr litern så nu är frågan kan man köra en Golf 2 gti på etanol  ?

Hur mycket kan man blanda i för det går väl inte köra på 100 % etanol utan att man måste byta spridare eller något annat ?

70/30 ?
50/50 ?

Går den bättre med etanolblandning ?

Någon som har kört sin Golf 2 Gti på etanol och vilken blandning har ni kört på ?
Några märkbara saker som exempel bilen går bättre ?

Vad kan det kosta att konvertera bilen till 100 % etanol ? Vad ska bytas ut eller sättas dig ??
Senast redigerat av Volvo glidaren (9 januari 2008)

2 164 Inlägg
9 januari 2008
Mitt tips är att börja med liten procent sats i början tills du är uppe i ca 50/50. Sen är de nog dags för mer förrändring.
Går bilen dåligt och inte funkar så bra så är de att tanka i mer bensin istället!

MVH

F

Japan Quality
670 Inlägg
9 januari 2008
Fredrik-79 skrev:
Mitt tips är att börja med liten procent sats i början tills du är uppe i ca 50/50. Sen är de nog dags för mer förrändring.
Går bilen dåligt och inte funkar så bra så är de att tanka i mer bensin istället!

MVH

F

Ursäkta jag lägger mig i tråden. Kan man verkligen pumpa i E85 i en bensindriven bil som ej är konvererad?

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

2 126 Inlägg
9 januari 2008
Powerman skrev:
Fredrik-79 skrev:

MVH

F

Ursäkta jag lägger mig i tråden. Kan man verkligen pumpa i E85 i en bensindriven bil som ej är konvererad?

Japp till en viss procent, skiljer sig mellan dom olika bilmärkena/motorerna! själv kör jag just nu med ca 30-40% E-85!
100 % så måste du göra vissa modifikationer!

508 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
Vilka modiferingar måste man göra om man ska köra med 100 % etanol i tanken ??

Vad kan det kosta ??

Japan Quality
670 Inlägg
9 januari 2008
Big_JN skrev:
Powerman skrev:
Fredrik-79 skrev:

MVH

F

Japp till en viss procent, skiljer sig mellan dom olika bilmärkena/motorerna! själv kör jag just nu med ca 30-40% E-85!

Tack för ditt svar. Jag får absolut inte fylla någon E85 i min för den är inte konverterad.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

757 Inlägg
9 januari 2008
beror på
kan sätta i en flextek är en piggyback mer eller mindre
kostnad ca 3000
kan mappa om bilen brukar bara en aningens dyrare det. vad de går på vet jag inte exakt men en 10k får man nog ge i vissa fall

sen kan man höja bränsletryck med en btr mm mm

www.etanol.nu är en bra sida med eget forum och bra länkar

508 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
Lanjin skrev:
beror på
kan sätta i en flextek är en piggyback mer eller mindre
kostnad ca 3000
kan mappa om bilen brukar bara en aningens dyrare det. vad de går på vet jag inte exakt men en 10k får man nog ge i vissa fall

sen kan man höja bränsletryck med en btr mm mm

www.etanol.nu är en bra sida med eget forum och bra länkar

Går det att bara sätta i btr utan att behöva byta något annat så som spridare ?

Vart kan man få tag på en Btr ??

2 126 Inlägg
9 januari 2008
Powerman skrev:
Big_JN skrev:
Powerman skrev:

Tack för ditt svar. Jag får absolut inte fylla någon E85 i min för den är inte konverterad.

Hade jag heller inte gjort om jag varit du! En sketen Ford motor kostar knappt nåt att reparera men en NSX?

I min gamla XR2i körde jag med 50/50 men den hade större spridare samt bättre bränslepump, provade på 100% E-85 men då gick den som en påse nötter under 3000 varv och vart svårstartad som fan!

Avstängd
1 031 Inlägg
9 januari 2008
Mappade min V8 till E85 själv, klart starkare efter det. rekommenderar alla att konvertera.

2 126 Inlägg
9 januari 2008
Volvo glidaren skrev:
Vilka modiferingar måste man göra om man ska köra med 100 % etanol i tanken ??

Vad kan det kosta ??

Här e en bra sida till dig!big_smile
http://www.etanol.nu/ombygg-allmant.php

128 Inlägg
9 januari 2008
Är ju bara att testa som sagt med inblandning till å börja med...
ett tips är att ha en lambdamätare kopplad till bilen för att ha koll så det inte går för snålt.
sen är det bara laborera;)

Har bara ändrat bränsletryck och finjusterat bränsle luftblandningen i min.

508 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
coyquattro skrev:
Är ju bara att testa som sagt med inblandning till å börja med...
ett tips är att ha en lambdamätare kopplad till bilen för att ha koll så det inte går för snålt.
sen är det bara laborera;)

Har bara ändrat bränsletryck och finjusterat bränsle luftblandningen i min.

Om man inte har någon lamda då ??

128 Inlägg
9 januari 2008
Är ju ingen jätte peng att införskaffa en universal lambda med förvärmning, sen skaffar du en svetsmutter till lambda och placerar på lämpligt ställe på avgassystemet. räcker med en vanlig smalbandslambda ala biltema. mätare finns ju på de en hel uppsjö med styling firmor.

Sök