5028
Sök

hc-halt problem

44 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
ska in på ombes imorgon men har problem med hc-halten(549).Hur gör jag för att få ner den igen på normala värden? Bilen är en bmw 318i-89 4cyl.
Kan det vara så att hc-halten är hög pga ev kammen slut (tickar mycket)?
O sen går den ojämt oxå,Vet ej vad som e felet..
tacksam för svar..
Senast redigerat av jonnie78 (2 oktober 2007)

385 Inlägg
2 oktober 2007
Testa köra bilen riktigt varm innan du kör o besiktigar den. Häll också i 3-4 flaskor k-sprit, och försök ha så lite bensin som möjligt i just vid besiktningen. Glöm dock inte tanka direkt efteråt wink
KAN funka, lämnar iofs inga garantier...

// Mathias.

820 Inlägg
2 oktober 2007
Jag fick ombesikta min bil. pga det samt för höga CO och CO2-halter.
Jag hade 263 på HC.

Lämnade in den på verkstad och lät dom undersöka.
Sen bytte dom ut katalysatorn och på ombesiktningen hade HC-halten gått ner från 263 till 007.

Fick räkningen idag på 3112 kr smile

44 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
okej.glömde skriva att min co-halt va (0,1) och alla andra värden va normala men inte hc-halten.

44 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
tack för svaren.Nu e den nybes med hc-halt på 39.
hc-halten låg på 800 när jag hadde fixat k-sprit samt e85 men när jag gasade upp ca 1000  på tomgång så flög hc-halten ner till 39 o det godkände bes mannen.

956 Inlägg
3 oktober 2007
jag hade höga avgas värden i min vr6:a jag hade...tankade etanol i bilen jag... HC:ngick ner från 297 till 6o..men som sagt...inte säkert det funkar för alla

eldus veldus

1 785 Inlägg
3 oktober 2007
jonnie78 skrev:
ska in på ombes imorgon men har problem med hc-halten(549).Hur gör jag för att få ner den igen på normala värden? Bilen är en bmw 318i-89 4cyl.
Kan det vara så att hc-halten är hög pga ev kammen slut (tickar mycket)?
O sen går den ojämt oxå,Vet ej vad som e felet..
tacksam för svar..

Hög HC halt betyder oförbränt bränsle i avgaserna.

Ojämn gång får du av slitna kamnockar eller ventilspel. Om kammen är så sliten rekomenderar jag att du byter toppen mot en nyrenoverad om bottendelen i motorn och bilen i övrigt är okej. Motorn kommer att bli som ny.

Du kan börja med att göra ett olje och filter byte. Troligen räcker inte detta men du får garanterat ner värdet.

Förslag om att tanka etanol fungerar ju men är en typ av fusk. 20-25% etanol i bensinen kan du köra på utan problem sålänge det inte är -20grader ute

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

9 Inlägg
17 januari 2008
Jag har HC-halt på 135 på min senaste, inte godkänt sad
Ska lämna in bilen för att få fixat handbromsen men jag ska byta olja, luftfilter och oljefilter.

Jag har aldrig bytt oljan tanke på att oljepluggen är helt rundad så jag får köpa mig en oljesug.
Dock ska jag fuska också genom att köra in 20% e85 och 1 flaska k-sprit innan besiktningen, bör ju göra susen sen wink

EDIT: Hur mycket bensin bör jag ha i tanken? ska jag försöka ha så lite som möjligt?
Senast redigerat av linuxares (17 januari 2008)

Vw trimmare
2 995 Inlägg
17 januari 2008
golf88 skrev:
jag hade höga avgas värden i min vr6:a jag hade...tankade etanol i bilen jag... HC:ngick ner från 297 till 6o..men som sagt...inte säkert det funkar för alla

hur tankade du då? besitktigade min syncro med 100% rent papper igår inge bra att veta osv 15 liter bensin 7liter e85

HC: 0 Lambda: 1,00

10 Inlägg
17 januari 2008
Ha inte för mycket etanol  eller  k- sprit i tanken kan ibland få motsatt effekt, men byt olja o filter också så kanske det går bättre.  Ingen lågprisolja,dom tål ej hög värme..,helst Castrol eller Mobil Delsynt el Helsynt.

9 Inlägg
17 januari 2008
fungerar Biltemas semi-syntet bra?

Edit: Funderar, bilen verkar ju dra lite olja, det kanske beror på att den inte klarar värmen som du säger tanke på att jag har en Honda Civic, kanske de blir förvarmt så att oljan inte förbränns rätt?
Senast redigerat av linuxares (17 januari 2008)

Sök