2929
Sök

Luftmassemätare!

238 Inlägg
9 februari 2006
Trådstartare
Jag har funderat på att byta till en större LMM i min kärra, men jag tänkte höra mig för om någon är erfaren på området vad den generear för fördelar?! och ungefär vilket effekökning får en bil om man byter till större LMM?! någon som vet eller har bytt, och känner skillnad i motorn?!

C2/
Senast redigerat av C2racing (9 februari 2006)

10 287 Inlägg
9 februari 2006
På en otrimmad bil så genererad det inga fördelar alls. Det blir bara skit då den större luftmassemätaren kommer att ge en lägre signal för samma mängd luft som förut dvs motorn kommer att gå för snålt.

På en trimmad bil så brukar man byta till större AMM i samband med att man bla byter till större spridare.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Lada-missbrukare
566 Inlägg
9 februari 2006
En standard bil ska haa den lmm den haar...

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"

12 086 Inlägg
9 februari 2006
Tänkte Lmm måste ju va på nått sätt en Universalgrej, men hur kalibrerar man Lmm från en annan bil för att få de o synca med bilens styrsystem? funderat på de där. Det är 5 kablar från min Lmm (tror jag) antar att bara en av dom kan va signalkabeln?

10 287 Inlägg
9 februari 2006
Jepp. En är signal.

Har du fem trådar så brukar det vara:
- +12V (eller 5V på en del)
- Kraftjord
- Signaljord
- Signal
- Renbränningssignal

När det gäller att "kalibrera" en Luftmassemätare från en annan bil så är man ute på djupt vatten och det är inget som man som vanlig dödlig skall fundera på.

/Göran

JapMax skrev:
Tänkte Lmm måste ju va på nått sätt en Universalgrej, men hur kalibrerar man Lmm från en annan bil för att få de o synca med bilens styrsystem? funderat på de där. Det är 5 kablar från min Lmm (tror jag) antar att bara en av dom kan va signalkabeln?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
9 februari 2006
eftersom din A3 är en 98 så har den redan det större luftmassemätarhuset (96:ans modell av 1.8T motor hade ett mindre hus) det hus du har klarar av en betydligt större effektökning än vad de flesta har råd med, kör du på original och lägg pengarna på något annat istället...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

12 086 Inlägg
9 februari 2006
Men själva mätelektroniken är ju samma så om det är en 2" Lmm lr en 3" lmm, och mätdonet mäter ju bara på punkten o kalibreras sen efter arean. Så där för tycker jag att det är märkligt att en 3" Lmm går på en motor med 2" Lmm orginal, lr sitter det nån grej i varje Lmm som är inställd på att sigalen ska va universal från alla Lmm..

ursäkta om jag är luddig, är inte så inne i termerna runt ämnet.

Sharky skrev:
Jepp. En är signal.

Har du fem trådar så brukar det vara:
- +12V (eller 5V på en del)
- Kraftjord
- Signaljord
- Signal
- Renbränningssignal

När det gäller att "kalibrera" en Luftmassemätare från en annan bil så är man ute på djupt vatten och det är inget som man som vanlig dödlig skall fundera på.

/Göran

JapMax skrev:

Sök