2456
Sök

svänghjul!

57 Inlägg
11 februari 2006
Trådstartare
Jag har nämligen köpt en volvo s40 t4-00, den har rullat väldigt lite (ca 7700 mil), nyligen så gjorde jag ett byte av styrenhet till ABS och en impulsgivare som va sönder på bilen. När Bilia i Haninge gjorde reparationen så noterade de att "nitarna på svänghjulet hade släppt" pga att impulsgivaren som hade gått sönder skadat svänghjulet , jag frågade de om detta var akut, om jag kunde köra med den ett tag, men de höll inte med och föreslog att jag skulle byta svänghjulet omedelbart.

Mina frågor lyder:
-ska jag ta deras förslag på allvar, eller ska jag gå till någon "mindre" volvo verkstad o kontrollera svänghjulet en gång till, eller kan jag själv göra det kontrollet, men i så fall måste jag då plocka bort växellådan för att komma åt svänghjulet, och hur kontrollerar man det?

-och om jag jag nu gör ett byte av svänghjul, måste jag då likaså göra ett byte av kopplinen också? "enligt bilia ".

jag är i akut behov av råd och tips av någon som är bilkunnig och erfaren, ett byte av svänghjul kostar mycket, och jag är student med taskig ekonomi.

tack på förhand

/david

12 086 Inlägg
11 februari 2006
Har ingen aning fkt.. en sak kan jag säga.. bilverkstäder vill att du byter så mkt som möjligt! dom vill göra pengar, och du hör ju.. byta svänghjul koppling mm mm. Möjligen är svänghjuöet skadat men jag skulle hellre kolla på de du har o fixa det samtidigt som du kan lätta det.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
11 februari 2006
Vet inte vad det är för nitar de pratar om, kan vara de som kopplingskåpan sitter med, dock siter den även bultat vad jag vet, kan gå att se om du tar bort damasken till kopplingsarmen eller impulsgivaren men det är mkt tveksamt om du ser någonting. Nej du borde inte behöva byta koppling såvida det inte blivit någon följdskada av att nitarna lossnat men det borde det inte blivit nåt av det.

Svänghjul finns troligtvis på skroten ( www.bildelsbasen.se ). Måste dock dras med moment osv, är du händig och har tillgång till lyft och verktyg så går det att ordna relativt lätt. Köp en verkstadshandbok så har du berkrivning, moment och annat bra at veta.

Skulle även kunna va impulskuggarna de kallar för nitar men då skulle den gå illa om det fattades några.

Hoppas det var till lite hjälp.

MVH Hampus

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
11 februari 2006
Följa förslage, ja, men som du säger så hade jag kört till en mindre verkstad, dom brukar vara relativt billigare.
För att kommat åt svänghjulet måste du ta bort växellådan.
Koppling behöver du inte alls byta de är bara bluff. tryckplattan möjligtvis, men de är minst sannolikt att de skulle vara ett måste.
Men svänghjulet, hur ofta byter man de. har jag gjort en gång å de va från orginal till ett aluminium hjul, mycke skumt.

Nej kör du till en mindre verkstad å kolla, behöver ju inte tvunget vara en volvoverkstad slumpa fram en som du har i närheten, gärna så nära så möjligt så du kan gå dit imellanåt å kolla vad dom pysslar med. alltid lika intressant å kika lite på killar som vet vad dom gör, eller ska veta ivarjefall.

Å nitar i den där monteringen ser jag bara på tryckplattan, inte på svänghjulet.
Skulle vara som ovan sa, kuggen.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

57 Inlägg
12 februari 2006
Trådstartare
tack för svaren grabbar!!!

fortsätt o skriv om ni kommer på något nytt

mvh

david

460 Inlägg
12 februari 2006
Kopplingen rekomenderas byte eftersom den ändå monteras bort när svänghjulet byts.
En ny koppling kostar ca 2000:-
och bytet kostar kunden minst 2500:- om den senare ska bytas senare.och verkstan slipper ta en bråka om kopplingen förstörts av sväghjulsbytet,det finns faktist kunder som tar den diskutionen!

Eftesom verktsan lämmnar garanti på jobbet så byts allt som förmodas vara påverkat av felet.

Av samma andledning byts vattenpumpen vid kamremsbyte på motorer där pumpen drivs av kamremen,
Nämligen kundens ekonomi eftersom kostnaden för matrialet är låg i förhållande till jobbets storlek och verkstans egen säkerhet eftersom garanti lämmnas på jobbet .

Men med lagom mekunskap kan man göra svänghjuls byte själv med hjälp av tex  Haynes verkstadshandbok.

A.E Verkstadsägare..

57 Inlägg
13 februari 2006
Trådstartare
hej carawelle!

Jag har inte tillgång till kran för att plocka bort växellådan innan byte av svänghjul, kan man byta svänghjul utan o behöva plocka bort växellådan?, naturligtvis med hjälp av Haynes verkstadshandbok.

Vad rekommenderar du att jag gör, lämnar bilen till bilia eller till en vanlig verkstad, jag har fått tag på svänghjul (1200:-kr), men bara arbetskostnaden hamnar på 5400 hos bilia.

Föresten, enligt ditt inlägg så behöver man inte byta koppling, men rekommenderas byta, har jag uppfattat dig rätt?

tacksam för svar

/david

460 Inlägg
13 februari 2006
king_david skrev:
hej carawelle!

Jag har inte tillgång till kran för att plocka bort växellådan innan byte av svänghjul, kan man byta svänghjul utan o behöva plocka bort växellådan?, naturligtvis med hjälp av Haynes verkstadshandbok.

Vad rekommenderar du att jag gör, lämnar bilen till bilia eller till en vanlig verkstad, jag har fått tag på svänghjul (1200:-kr), men bara arbetskostnaden hamnar på 5400 hos bilia.

Föresten, enligt ditt inlägg så behöver man inte byta koppling, men rekommenderas byta, har jag uppfattat dig rätt?

tacksam för svar

/david

Hör med en mindre verkstad först
Tror nog att du hittar nån mindre som kan halvera Bilias arbetskostnad.
Vet inte om kopplingen skadats,,Be Bilia motivera och precisera vad och varför alla delar dom räknat upp ska bytas.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 februari 2006
Hej, kran behöver du inte, är du stark så går det me pallbockar o domkraft, nej du kan inte ta bort svänghjulet utan att ta bort lådan på något sätt i världen. Men har man bara verktyg och inte tummen mitt i handen och köper en verkstadshandbok så ordnar det sig:D

10 287 Inlägg
13 februari 2006
Skulle vara kul att veta vad dessa "nitar" är.
Nitad startkrans eller vad?

Att en impulsgivare skulle kvadda ett svänghjul. Näää...

Är det någon där ute som vet om det sitter trigger-piggar på en en s40 eller om den har bosch vanliga 60-2 med gropar i svänghjulet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök