2203
Sök

tänkvärda ord för oss som är födda långt innan 90talet.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
15 februari 2008
Efter detta så vart det såklart en Commondor 64 med kassetstation osv (som jag oxå har kvar än idag) Dock så suktade man ju senare efter Commondor 128 med diskettstation.. Ojoj lol

Ja jävlar.. Commodore 64:an... lol
Säger bara loading..... Eller favoriten: SYNTAX ERROR. PRESS PLAY ON TAPE! lol

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Bildrulle
499 Inlägg
15 februari 2008
Haha, nästan så man längtar tillbaka till det bekymmersfria liv man hade när man var liten på det glada 80-talet. Fan vad länge sen det var.

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
15 februari 2008
Det var bättre förr ja.. internet har förstörd mkt av livet tycker jag.

Bmw osv..

Bildrulle
499 Inlägg
15 februari 2008
Ja, fy, tänk vilken bra form man var i då. När man knappt kunde vänta på att få gå ut o röra på sig...

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se

8 156 Inlägg
19 februari 2008
Det var bättre förr. Helt klart.
Speciellt när man behövde pulsa 2 mil i snö klockan 05 på morgonen för att komma till skolan.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

12 086 Inlägg
19 februari 2008
Förutom att min mamma rökte gräs och min spjällsäng målades med bly stämmer det bra även på mig, och då är jag född på senare 80talet. Dagens ungdommar är otroliga, de kommer inte klara den riktiga världen när de blir utkastade.

804 Inlägg
19 februari 2008
Är född i mitten på 80-talet och känner med igen mig mycket, fram till ~95 då datorer och tv-spel kom in i bilden, innan dess: Bodde mest på landet (flyttade massor), hjälpte bönderna att ta in halm, spelade boll, klättrade i träd, tog cyklen 5km till byn för man hade tråkigt och ville se om kompisarna var ute, gjorde rent bland gässen (farsan fick för sig att ha sådana ett tag) för att tjäna en tjuga då jag ville ha ett rc-plan, cyklade marieholm -> borstahusen (med lite omvägar ca. 2,5-3mil enkel väg) för att komma till kusinen man lekte med, frågade föräldrarna om man inte kunde kratta gräsmattan på massa löv för en peng till godis.

Helt galet vad mycket man gjorde när man var mindre och man tog inte saker för givet på samma sätt.
Fast har märkt, när man pratar med många av dagens vänner(många och många.. de man har iaf), som växt upp i stan, att de blir helt förvånnade över hur mycket man kan göra själv. Men sen slutet av 90-talet börjades det med datorer, gillade aldrig spelandet utan har bara velat prova massa nytt hela tiden. Så nu är man mer eller mindre support på allt, lagom insatt i mycket och är inte rädd för att prova nya saker.
Fast jag har märkt en sak, man må kunna en del om mycket, men jag vet inte vad som är "min grej", är jag en "nörd", bilentuiast, sci-fi-drömmare, hifi-töffe osv. Jag har med andra ord inte specialliserat mig på något och jag vet inte ens vad jag vill göra.

Ush, snacka om att detta blev ett långt inlägg. Nåja, någon känner säkert igen sig.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
19 februari 2008
Det tar en liten stund att läsa men gör det bara, det tackar jag för.

Jag är född 1952 och alla jag läser tycker att det var bättre innan? usch! tycker jag, vi hade just gjort slut med kriget.
Tyvär på den tid fanns inget preventivsmedel annars jag skulle inte vara här idag. Ofta, var familj med minst 4 barn upp till 8 st var inte ovanligt.
Man hade mycket mer respekt för andra folk, det fanns inget TV, första kom 1959 (svart vit), och det var bara till de rika.
Fanns inget dator för att kommunicera, inget videokamera eller.
När man skrev ett brev, det var med hand och fel stavning, fick man börja om brevet, det gick inte att radera felet som man gör med en dator idag,
I skola, det var tyst i klassen, det var respekt för lärarna annars bang! en rejäl orfil bakom öronnen och en lapp till föräldrar som skulle skriva under då fick man stryck ingen, eller att sitta ner på knä 15 minuter med en penna under knäarna, ni kan testa det hemma, ni får se hur det känns. eller slå på fingertop 10 gånger med en aluminium dubbel decimeter, ibland, det blödade under nånglarna, rena tortur.
Skola började 8.00 till 16.30 för alla ålder. I Frankrike, skola börja när man är 4 år, ledig onsdag och söndag, så är det även idag. när man kom hem, det var lexa att göra, ca 2 timmar innan man fick gå till kompisar och leka.
jag var inte sist för dumheter, som barn, vi hittade alltid på någonting och fan vad jag fick stryck av min far när han fick reda på det, det var neven eller beltet som gällde.
Någonting som var bra är att det fanns jobb åt alla och man tackade inte nej till, fanns inget A kassa, det var gå jobba eller dö.
alla industrier började bloma ingen i Europa. från 70 tal började man andas ingen.
Jag började jobba när jag var 14 år som elevkock på en restaurang från 8.00 på morgonen till 22.00 på kvällen, sen görde jag skol lexion i två timmar i mitt delade sovrum åvanpå restaurang och fick ofta stryck från den jävla ägare. vi hade ledig en dag i vecka (måndag) och fick 5 francs som fickpengar.
jag fick lära mig att köra bil, ägare var ofta packad att det är jag som körde till olika platser, jag var bara 14 år. sen fick jag körkort vid 18 som kostade mig bara 50:-.
Maj 1968 kom student revolution i Paris, jag var med och kastade gatusten mot polisen för har det bättre,
vem vågar göra någonting här mot bensinskatt????????
Det som var bra, (fanns inget terorism).
Jag skulle kunna berätta mycket mer om den tid men isåfall får jag skriva en bok och det är en annan feman.
Den som tycker att det var bättre innan, vet inte hur det var, jag tycker att allting ha blivit mycket lättare,
många kan kasta sten på oss för det vi har gjort som inte är bra men om man ser hur mycket frihet finns idag med allt som inebär det, det är tack vara vi som är föd på 50 tal och då finns inget som tackar oss för det.
Tack för mig och den tid jag fick lära mig någonting.
Tack för dig att du läste detta.
Senast redigerat av alain (19 februari 2008)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

801 Inlägg
19 februari 2008
Jag är född 88 och när man började leka så var det ju inte med tv-spel, utan då va hela grannskapets ungar ute och lekte tillsammans, kunde va 30 pers ibland, kottkrig är "farligt" men vafan, lev farligt dö ung

1 302 Inlägg
19 februari 2008
Ja kott krig det var länge sedan big_smile

Mins när jag var cirka 10 år och det var en unge som var jämnårig med mig som höll på att retas och jag blev skit sur på den perssonen och drämde till honom med en orange vägpinne i plast och sen när man kom hem så fick man utgångs förbud.

Jag och mina dåvarande kompis gäng på 5 perssoner krattade och hjälpte till hoss granar och hema för att få tag på pengar till glass och godis.

Vi bygde en lådbil av trä med fungerande fram lysen.

Sen när jag började gymnasiet flyttade jag ifrån samhället och in till stan och på så sätt förlorade jag kontakten med barndoms polarna..

Det var bättre och roligare förr och det fans mer snö än nu.. wink
Senast redigerat av fegge_89 (19 februari 2008)

719 Inlägg
19 februari 2008
Känner igen allt även fast man är född 86 o i stockholm. Man hade ju nintendo 8bitars iofs men där satt man inte ofta. Plus att man var mkt tid på landet då var det ute som gällde!  Fina tider var det...

Behöver bara tänka tbx några år så tycker man att det var bättre, men det är ju för att man kommer bara ihåg dom bra sakerna wink

Nu är det så är man hemma sitter man framför datan. är det snö plockar man ner brädan är det sommar andra brädan eller glassar i solen vid vattnet, grillar osv. Nostalgitrip nu big_smile

live free, die young.

Sök