24 februari 2008
Trådstartare
Hej, jag hade skaffat en ny lambdasond för ett tagsen. Det var en universal.
Mekaniken som satt ihop denna visste inte vilka kablar som gick vart och absolut inte jag heller.
Vi körde "try and error" metoden, helt enkelt gissa oss fram tills motorlampan stängs av.
Vi lyckades hitta så att den släcktes och bilen fick bra värden osv.
Fast nu har ett problem uppståt, hände i Fredags förr förra veckan.
Samma dag hade jag fyllt på för mycket kylarvatten i expansionskälet men detta ska inte ha en påverkan.
(Tömt ut en heldel).
Utan Motorlampan tänds hela tiden, bilen gick fint mm men lampan tändes efter ca 10mins körning.
Jag tog och kollade och allt såg okej ut.
Min bror kom med idén att kablarna på Lambdasonden satt fel och mycket riktigt, de gjorde dem.
Kan Lambdasonden tagit skada av detta?
För bilen rycker och stånkar nu när jag kör, iofs har jag ett övertryck i tanken (de pyser) och efter jag tankade gick den bättre.
Men lustiga var att när jag körde med bilen och den började rycka till, tände sig sen lampan och då slutade bilen rycka. Och min värme på bilen går knappt upp, så undrar om inte detta har liten dominoeffekt.
För varje gång jag har mindre vatten i expantionskärlet går tempen upp normallt, annars ligger den vid de "vita området", så jag funderar om jag ska tömma mer.
Samt så ska jag infröskaffa ett riktigt tanklock istället för ett Volvo lock på min Honda (vet ej varför de sitter Volvo lock på en honda, säkert en tidigare ägare)
Vill gärna ha tips, ska köra denna bilen tills jag har råd med en ny.
Mvh
Linuxares
Senast redigerat av linuxares (24 februari 2008)