Sharky
14 februari 2006
· 10 287 Inlägg
Med voltmeter.
Ladda upp ditt batteri, tryck ner det, starta bilen.
Mät: Nu bör du ha över 13,5 volt om du gasar över 2000rpm. Ligger du mycket under så är generatorn eller laddningsreläet trött/död. Alternativt: Ärgade anslutningar på batteri eller chassie/motor.
Och tog inte batteriet laddning, då är batteriet slut. Är du tveksam på batteriet så brukar välsorterade mackar ha en speciell "brödrost" man får låna för att kolla hur fräscht batteriet är.
Sedan kan du också ha problem med att något ligger och drar tjuvström. Det listar man ut genom att endera mäta strömmen från batteriet när allt borde vara avslaget eller genom att kolla om batterispänningen sjunker över natten.
(Sitter batteriet fram eller bak på en Audi 90 ???)
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI