Lambdasond fel?

hiilio
6 mars 2008 · 29 Inlägg

Tjena var ute igår och körde lite med bilen och rätt som det är börjar en lapa lysa på instrumet panelen och jag slår upp vad det är och då står det

Fel på Motorelektrioniken

Körde då hem och kollade och fick fel kod 4-3-5 ( har en sådan gör det själv bok ) och kollar upp vad det betyder...
Läser då att det betyder att "Långsamt svar från Lambdasonden".

Så nu över till frågorna:
Någon som vet vad det kan vara för fel?
Och är det skadligt för någon del i bilen att köra med den som den e nu?

innan hade bilen stått lite mer än 1 månad... fall det kan ha någon betydelse...

/MvH Marcus

Senast redigerat av hiilio (7 mars 2008)

Volvo V90 (2017)
hiilio
8 mars 2008 · 29 Inlägg

Har en fråga till är det någon som vet hur många kablar det är på lamdasonden ? 3 eller 4?

Volvo V90 (2017)
Batta
8 mars 2008 · 1 353 Inlägg

Vet inte riktigt hur volvos system är
men när BMW får problem med lambdan så skickar styrboxen på mer bränsle, för att förhindra att motorn skulle gå för snålt, och kör man med det för länge så förstör man ju katalysatorerna.

finns lambdasonder med 1 - 4 kablar, så du får nog krypa under och kika hur många du har ^^

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
hiilio
8 mars 2008 · 29 Inlägg

okej... vet att det finns lamdasonder med 1-4 kablar dock så har jag googlat lite och kollat snabbt ovanfrån och på nätet så har vissa skrivit 3 och andra 4 men när jag kollar ovanfrån så e jag osäker... ser att det är 3 garanterat men e osäker om det går en 4de.... får ta och åka till en gör det själv hall imon och lyfta upp den då ... tänkte mest om någon visste...

Senast redigerat av hiilio (8 mars 2008)

Volvo V90 (2017)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang