B-körkort för husvagn

Raas
21 mars 2008 · 10 Inlägg

Satt och diskuterade semestern med polaren, då vi drar till halmstad till sommaren. Kom fram till att husvagnsplats blir billigast, och man sparar 3-4000kr beroende på vart man ärtongue Men nog om det.

Jag har för mig att det räcker med b-körkort för husvagn, eller krävs det något annat kort för det?

Raas - Med reservation för eventuella tryck och tyck fel.
kwansa Hmm, vet inte?
21 mars 2008 · 1 775 Inlägg

Raas skrev:
Satt och diskuterade semestern med polaren, då vi drar till halmstad till sommaren. Kom fram till att husvagnsplats blir billigast, och man sparar 3-4000kr beroende på vart man ärtongue Men nog om det.

Jag har för mig att det räcker med b-körkort för husvagn, eller krävs det något annat kort för det?

Sålänge du inte överstiger bilens tjänstevikt så får du köra husvagn på b-körkort smile

Senast redigerat av kwansa (21 mars 2008)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Christian S
21 mars 2008 · 4 816 Inlägg

kwansa skrev:
Sålänge du inte överstiger bilens tjänstevikt så får du köra husvagn på b-körkort smile

Nja, stämmer inte riktigt då totalvikten (bil+släp) inte får överstiga 3500Kg.
Bara att kolla i regpappret på högsta tillåtna släpvagnsvikt med B kort.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
volvo_92 Blivande lastbilscaffis
21 mars 2008 · 134 Inlägg

Raas skrev:
Satt och diskuterade semestern med polaren, då vi drar till halmstad till sommaren. Kom fram till att husvagnsplats blir billigast, och man sparar 3-4000kr beroende på vart man ärtongue Men nog om det.

Jag har för mig att det räcker med b-körkort för husvagn, eller krävs det något annat kort för det?

hihi skojigt att ni ska till halmstad får man undra vilken camping det blir för då man själv bor i halmstad//Mvh:Kim

Blivande lastbilscaffis
Bjork OEM <3
22 mars 2008 · 6 957 Inlägg

Se till så att de inte e en boggie oxå, men de visste ni va? roll

OEM <3
alain www.bimmerpower.org
22 mars 2008 · 3 995 Inlägg

B körkort: 1a) total vikt på släppet ska inte överstiga tjänstvik på bilen
                2a) totalvikt på hela ekipaget ska inte överstiga 3.500 kg

Så länge du håller dig under dessa gänser då är det frit och kan drar vad som helst även släpp med boggie
Allting som överstiger dessa gränser krävs BE körkort.

Från ca 2013, när den ny lag träder i kraft:
                1a) kommer att försvina från systemet
                2a) kommer att ändras upp till 4250 kg med B körkort till dom som gör en uppkörningtest.

BE idag är det fri att dra hur tung som helst, så länge man inte överstiger max drag för bilen.
från ca 2013, fri tungden för släpp kommer att ändras från fri vikt ner till max 3500 kg.

När du ska åka med husvagn, ta en badrumsvåg lägg en trä bit in i kulhat på husvagn och andra delen på vågen, det ska ligga mellan 30 och 90 kg, om det är för lite eller för mycket, du ska flytta saker och ting i husvagn så att det blir bättre balans därmed bättre körning.
Lycka till.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Lardi SQ
22 mars 2008 · 1 343 Inlägg

alain skrev:
B körkort: 1a) total vikt på släppet ska inte överstiga tjänstvik på bilen
                2a) totalvikt på hela ekipaget ska inte överstiga 3.500 kg

Så länge du håller dig under dessa gänser då är det frit och kan drar vad som helst även släpp med boggie
Allting som överstiger dessa gränser krävs BE körkort.

Från ca 2013, när den ny lag träder i kraft:
                1a) kommer att försvina från systemet
                2a) kommer att ändras upp till 4250 kg med B körkort till dom som gör en uppkörningtest.

BE idag är det fri att dra hur tung som helst, så länge man inte överstiger max drag för bilen.
från ca 2013, fri tungden för släpp kommer att ändras från fri vikt ner till max 3500 kg.

När du ska åka med husvagn, ta en badrumsvåg lägg en trä bit in i kulhat på husvagn och andra delen på vågen, det ska ligga mellan 30 och 90 kg, om det är för lite eller för mycket, du ska flytta saker och ting i husvagn så att det blir bättre balans därmed bättre körning.
Lycka till.

sover du med regelboken jämte skallen eller? lol  många ggr ja sett ett helt utdrag från svenska vägverket i dina inlägg.. visserligen korreta.. big_smile

Ljudnörd!
Wanegardh Asgammal medlem.
22 mars 2008 · 2 246 Inlägg

Raas skrev:
Satt och diskuterade semestern med polaren, då vi drar till halmstad till sommaren. Kom fram till att husvagnsplats blir billigast, och man sparar 3-4000kr beroende på vart man ärtongue Men nog om det.

Jag har för mig att det räcker med b-körkort för husvagn, eller krävs det något annat kort för det?

vilken camping?

alain www.bimmerpower.org
22 mars 2008 · 3 995 Inlägg

Lardi skrev:

alain skrev:
B körkort: 1a) total vikt på släppet ska inte överstiga tjänstvik på bilen
                2a) totalvikt på hela ekipaget ska inte överstiga 3.500 kg

Så länge du håller dig under dessa gänser då är det frit och kan drar vad som helst även släpp med boggie
Allting som överstiger dessa gränser krävs BE körkort.

Från ca 2013, när den ny lag träder i kraft:
                1a) kommer att försvina från systemet
                2a) kommer att ändras upp till 4250 kg med B körkort till dom som gör en uppkörningtest.

BE idag är det fri att dra hur tung som helst, så länge man inte överstiger max drag för bilen.
från ca 2013, fri tungden för släpp kommer att ändras från fri vikt ner till max 3500 kg.

När du ska åka med husvagn, ta en badrumsvåg lägg en trä bit in i kulhat på husvagn och andra delen på vågen, det ska ligga mellan 30 och 90 kg, om det är för lite eller för mycket, du ska flytta saker och ting i husvagn så att det blir bättre balans därmed bättre körning.
Lycka till.

sover du med regelboken jämte skallen eller? lol  många ggr ja sett ett helt utdrag från svenska vägverket i dina inlägg.. visserligen korreta.. big_smile

*******************
nej , jag sover inte med den men är ofta på VV sida och håller mig informerad om allt möjligt och för kunna också upplyssa folk över övriga funderingar. cool
Jag kan upplyssa också att man kan köra ett stort husbil som vägger långt över 3.500kg med enbart B kort om man har haft B kort innan 1996 och om husbil är registrerad som klass 2.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Raas
22 mars 2008 · 10 Inlägg

maximus skrev:

Raas skrev:
Satt och diskuterade semestern med polaren, då vi drar till halmstad till sommaren. Kom fram till att husvagnsplats blir billigast, och man sparar 3-4000kr beroende på vart man ärtongue Men nog om det.

Jag har för mig att det räcker med b-körkort för husvagn, eller krävs det något annat kort för det?

vilken camping?

Troligtvis så blir det First Camp Tylösand, är det fullt där så Höganäs, eller vad den nu heter smile

Raas - Med reservation för eventuella tryck och tyck fel.
Mange_900
22 mars 2008 · 93 Inlägg

Bjork skrev:
Se till så att de inte e en boggie oxå, men de visste ni va? roll

Hur menar du nu?

alain www.bimmerpower.org
22 mars 2008 · 3 995 Inlägg

En boggie släppvagn eller husvagn är en vagn med två hjulaxlar och 2 hjul på varie sida som sitter mindre än 2 meter från varandra.

Bjork menar kanske att det finns visa vägar som man får inte köra med en släppvagn eller husvagn som har boggie.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
MrTurbo Better than God \o/
22 mars 2008 · 1 882 Inlägg

Boggie vagnar går mycket stadigare på vägen så finns det någon med "rätt vikt" är det klart att föredra. Nu har jag iofs BE-kort och därmed dålig koll på hur reglerna är, jag bara kopplar på och kör...  :p

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
alain www.bimmerpower.org
22 mars 2008 · 3 995 Inlägg

MrTurbo skrev:
Boggie vagnar går mycket stadigare på vägen så finns det någon med "rätt vikt" är det klart att föredra. Nu har jag iofs BE-kort och därmed dålig koll på hur reglerna är, jag bara kopplar på och kör...  :p

*************************
grattis till BE, jag fick det också just för att slippa att tänka hur mycket jag får dra eller inte, nu kan jag köra med min bil och min husvagn som tillsammans är över 3.500 kg.
Nackdel med boggie är att däcken som sitter bak är mycket känsliga mot punkteringar, det är den som tar emot allt shit från fram däcken.
När det gäller hastigheten, i övriga länder i EU, det är 110 med husvagn på motorvägar, boggie eller inte.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Mange_900
22 mars 2008 · 93 Inlägg

alain skrev:
En boggie släppvagn eller husvagn är en vagn med två hjulaxlar och 2 hjul på varie sida som sitter mindre än 2 meter från varandra.

Bjork menar kanske att det finns visa vägar som man får inte köra med en släppvagn eller husvagn som har boggie.

Jo vet vad en boggie vagn är, fattade det som att Bjork menade att man inte fick dra en sådan med B-kort.
Vilken man självklart får om den håller sig inom vikten.
Ska man från Södertälje till Halmstad så håller man sig nog på vägar där man får köra med boggie vagnar.

Har snart för övrigt BE kort jag med, kör upp 15/5.

Sedan får bil och släp väga över 3,500kg på b-kort.
Jag har en Nissan Primastar och den har en totalvikt på 2960kg och får dra 750kg.
2960 + 750 = 3710
Mvh
Magnus

volvo_92 Blivande lastbilscaffis
22 mars 2008 · 134 Inlägg

Raas skrev:

maximus skrev:

Raas skrev:
Satt och diskuterade semestern med polaren, då vi drar till halmstad till sommaren. Kom fram till att husvagnsplats blir billigast, och man sparar 3-4000kr beroende på vart man ärtongue Men nog om det.

Jag har för mig att det räcker med b-körkort för husvagn, eller krävs det något annat kort för det?

vilken camping?

Troligtvis så blir det First Camp Tylösand, är det fullt där så Höganäs, eller vad den nu heter smile

aha tylösand där ska jag också ligga nu till sommaren den 27 april tror jag vi tar ut husvagnen inte säker..

Blivande lastbilscaffis
alain www.bimmerpower.org
22 mars 2008 · 3 995 Inlägg

Mange_900 skrev:

alain skrev:
En boggie släppvagn eller husvagn är en vagn med två hjulaxlar och 2 hjul på varie sida som sitter mindre än 2 meter från varandra.

Bjork menar kanske att det finns visa vägar som man får inte köra med en släppvagn eller husvagn som har boggie.

Jo vet vad en boggie vagn är, fattade det som att Bjork menade att man inte fick dra en sådan med B-kort.
Vilken man självklart får om den håller sig inom vikten.
Ska man från Södertälje till Halmstad så håller man sig nog på vägar där man får köra med boggie vagnar.

Har snart för övrigt BE kort jag med, kör upp 15/5.

Sedan får bil och släp väga över 3,500kg på b-kort.
Jag har en Nissan Primastar och den har en totalvikt på 2960kg och får dra 750kg.
2960 + 750 = 3710
Mvh
Magnus

****************************
Alla släpp med totalvik som inte överstiger 750 räknas som lätt därmed även om du har en bil med en totalvik på 3500kg kan du dra ett släpp med 750 totalvikt som blir samma lagd 4250Kg.
Det är den enda fall som du kan köra över 3500kg med B kort.
Utom det jag nämde innan med stor husbil.
Lycka till med BE.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang