5731
Sök

Kass quaifediff?

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 mars 2008
varför inte köra på volvos egna olja ?

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 mars 2008
Xuri skrev:

det är special till dessa diffar.

skicka diffen till dem och få en ny bara....

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 mars 2008
torpis skrev:
Xuri skrev:

det är special till dessa diffar.

skicka diffen till dem och få en ny bara....

har en polare som kör s40 med quaife diff och han kör orginal olja så vitt jag vet...vad är de i diffen som kräver "special olja " ? ge mig ett bra svar på de tongue
finns ju volvo orginal lådor med diffbroms å de är inga special oljor i dessa..

509 Inlägg
29 mars 2008
Trådstartare
kolvas skrev:
jävligt mystiskt faktiskt, jag åker med samma olja i min dogbox och i bakaxeln och har aldrig haft några problem.

Kan ju vara nåt fel på materialet i drevet... tråkigt som fan men att det skulle vara Redline oljan som det var fel på verkar långsökt

Nja, tror ändå de e oljan. Tror inte en quaife lämnar fabriken om dom upptäcker nått fel på den, ganska höga krav på dom å dom inspekteras noga. De som skurit måste ha vart skadat på nåt sätt innan då å sånt ser man ju om man kollar delarna. Tror inte att oljan har gjort sitt jobb helt enkelt..

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 mars 2008
Xuri skrev:
finns ju volvo orginal lådor med diffbroms å de är inga special oljor i dessa..

Detta är ingen lamell eller slungdiff som sitter i de flesta originalbilar med diffbroms, utan fungerar på ett annat sätt.  Att komma fram till något konkret i oljediskussioner är svårt då alla har olika synpunkter, lamelldiffar behöver en speciell olja med LS-tillsats vad gäller Quaife vet jag bara att Autotech hällde i en dyr olja när jag monterade min diffbroms.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

turboabstinens
442 Inlägg
29 mars 2008
Thiger_84 skrev:
kolvas skrev:
jävligt mystiskt faktiskt, jag åker med samma olja i min dogbox och i bakaxeln och har aldrig haft några problem.

Kan ju vara nåt fel på materialet i drevet... tråkigt som fan men att det skulle vara Redline oljan som det var fel på verkar långsökt

Nja, tror ändå de e oljan. Tror inte en quaife lämnar fabriken om dom upptäcker nått fel på den, ganska höga krav på dom å dom inspekteras noga. De som skurit måste ha vart skadat på nåt sätt innan då å sånt ser man ju om man kollar delarna. Tror inte att oljan har gjort sitt jobb helt enkelt..

Kan vara gjutningen som gått snett, kanske fått lite luftbubblor i materialet som inte syns med blotta ögat.

ocertifierad klåpmekare

Inläggskritiker
990 Inlägg
30 mars 2008
Finns måndags ex av allt, ink boeing 747. Bara fixa en ny om du nu har kvar garantisedeln som ja posta ovan.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

509 Inlägg
11 april 2008
Trådstartare
Har pratat med redline å deras komentar efter att ha sett bilderna på diffen va att de har vart för högt tryck så oljan inte har hållt filmen, vad de nu kan vara för tryck i en låda vet jag inte. Pratade med autotech med å dom har aldrig hört eller vart med om att en quaife har skurit, dom trodde med på oljefel. Men men. Sånt är livet, bara å köpa ny diff...

4 001 Inlägg
11 april 2008
Har pratat med redline å deras komentar efter att ha sett bilderna på diffen va att de har vart för högt tryck så oljan inte har hållt filmen, vad de nu kan vara för tryck i en låda vet jag inte. Pratade med autotech med å dom har aldrig hört eller vart med om att en quaife har skurit, dom trodde med på oljefel. Men men. Sånt är livet, bara å köpa ny diff...

ja med det i facit så skulle jag påstå att diffen varit felmonterad så du haft för liten squishspalt för oljefilmen och därmed har det blivit för högt tryck, oljan i sig eller diffen i sig har nog inte varit problemet

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

509 Inlägg
11 april 2008
Trådstartare
kolvas skrev:

ja med det i facit så skulle jag påstå att diffen varit felmonterad så du haft för liten squishspalt för oljefilmen och därmed har det blivit för högt tryck, oljan i sig eller diffen i sig har nog inte varit problemet

Går inte montera diffen fel.. Den passar bara på ett sätt..
Senast redigerat av Thiger_84 (11 april 2008)

509 Inlägg
11 april 2008
Trådstartare
claw skrev:
tjena kör själv med en quaife diff i min och kör med denna olja Helt utan prob: Castrol SAF-XJ 75W-140    http://www.castrol.com/castrol/sectiong … 35#7113288

MVH Matte

A jag hörde att autotech kör med castrol olja när dom har monterat en diff.

Ska köra med castrol nästa gång..

4 001 Inlägg
13 april 2008
Går inte montera diffen fel.. Den passar bara på ett sätt..

nej, det vet jag också men man kan få fel mått på lagerbanorna, ibland behöver dom brotschas upp och mätas in helt riktigt för att få rätt lagerspel

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Sök