3531
Sök

har bytt ut spindelleden på volvo 855.a

583 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
tjenare. jag har bytt ut spindelled på vänster sida igår. ska bytta höger senare idag. men när jag körde så va ratten mer åt höger nu efter jag bytte ut spindelleden på vänster sida. är det något som fixar sig när man byttar ut den andra? ska bytta jävla Gummidamaskerna på drivaxlarna också. måste man bort med allt för att komma åt den? kosta bara 100 på biltema och spindelleden runt 450 kr st smile sen ska man i med nya fjädrar & dämpare :S något som tar jävla tid :S och pengar!!!

// bengan

56 Inlägg
27 april 2008
njae, när du byter styrled ska du skuva in den nya lika många gängor som den gamla. Annars blir hjulinställninen kajko.

583 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
Fredde88 skrev:
njae, när du byter styrled ska du skuva in den nya lika många gängor som den gamla. Annars blir hjulinställninen kajko.

bytte ju bara spindelleden måste jag jävlas med styrleden med?hmm
Fattar inget just nu:S

56 Inlägg
27 april 2008
för att styrled och spindelled e samma sak wink

583 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
Omg. vilken äre av dom tre man ska dra åt?
så man inte gör samma jävla fel i morgon. el allt kanske passa bättre då tongue

Fredde88 skrev:
för att styrled och spindelled e samma sak wink

56 Inlägg
27 april 2008
lossa inte "stoppskruven" eller räkna antalet gängor bara?

583 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
Fyfan vilket jävla jobb. blir de å göra om allt jävla skit igen.
tänkte om det stog något här som det är samma bil men inge info :S http://forum.svenska85x70klubben.se/viewtopic.php?t=974

Fredde88 skrev:
lossa inte "stoppskruven" eller räkna antalet gängor bara?

3 235 Inlägg
27 april 2008
Spindelled är den som sitter längs ner på baksidan av hjulnavet och i länkarmen.

Styrleden är den som gör att bilen svänger när man vrider på ratten (går från styrsnäckan).

Du har ändrat påsition på hjulnavet vid bytet, och nu måste du göra hjulinställning.
Ett sätt att slippa det är att markera hur spindelleden sitter innan man byter, så att den nya sitter på exakt samma plats.

Med tanken på att du ska byta damask och fjädrar kommer du säkert att ända andra saker, så hjulinställning efter alla byten är att rekommendera.

5 089 Inlägg
27 april 2008
det hjälper inte att räkna antal gängor och såntdära. det handlar om tiondels mm fel så kan bilen dra snett\däcken sliter snett. Du måste göra hjulinställning efteråt. och nej, spindelled och styrled är inte samma sak;p. men måste göra hjulinställning oavsett vilken du byter.

\Lindgren

583 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
och hur lätt äre och göra en hjulinställning?

3 235 Inlägg
27 april 2008
Om du inte har rätt utrustning/kunskap går det inte att göra det själv.

Jag vet att vissa gör det genom att mäta avstånd/vinkel med enkla redskap, men det blir ju aldrig helt 100%.

Det lönar sig att dra till en verkstad och be de göra det proffsigt, annars får du snedslitna däck, dålig väghållning, dåliga hjullager mm.

Better than God \o/
1 886 Inlägg
27 april 2008
Haha..  "Nu ska vi se om den lame kan gå sa den blinde till den döve..."

On topic; framvagnsinställning görs på däckverkstad för ca 1000:-
Skall du ändå byta fjädrar rekommenderar jag att du gör hjulinställningen efter det...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

583 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
Okej. ne fan blir nog köra den till Verkstad efter man är klart med allt.
känner en kille på volvo som gör det för 300 400 kr en för köpa nya däck efter några mil tongue

Sök