5225
Sök

Varför spårar bilen med vissa uppsättningar av hjul

1 785 Inlägg
25 april 2008
Trådstartare
Varför spårar min 940 så mycket med Hydra fälgarna som har 16" 205/55 däck? Det är ett helvete att köra på vägarna med uppsättningen, inga problem med vinterhjulen då drar det inte alls. Hade problemet när jag hade samma fälgar på 240in som jag hade tidigare.

Tacksam för ett kunnigt svar inom området

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

5 089 Inlägg
26 april 2008
jag skulle tippa på att däcken är ojämnt slitna?. eller att sommardäcken är "raka" och vinterdäcken är slitna efter hur framvagnen står så den går rakt då. pröva med att byta däck bara så är nog problemet löst. och kolla hjulinställningen.

\Lindgren

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
26 april 2008
Kan vara annat ET på sommarfälgarna me...

1 785 Inlägg
26 april 2008
Trådstartare
FLindgren skrev:
jag skulle tippa på att däcken är ojämnt slitna?. eller att sommardäcken är "raka" och vinterdäcken är slitna efter hur framvagnen står så den går rakt då. pröva med att byta däck bara så är nog problemet löst. och kolla hjulinställningen.

Nej, har exakt samma problem med ny monterade däck. Hjulen drar alltid i ratten åt något håll antingen höger eller vänster och det växlar snabbt över ojämnheter i sidled över vägbanan. När vägbanan lutar åt höger drar ratten åt höger hela tiden och om det lutar åt vänster drar den vänster. släpper man ratten ett ögonblick så svänger det så mycket att det tar inte mer än 2 sekunder så skulle man vara i diket. Så jälva jobbigt att köra med bilen när den strävar i olika riktningar hela tiden beroende på vägens form.

Har rätt hjulinställning och ej snedslitna däck. Körde med breda fälgar och däck med Golfen och det var aldrig några problem på det sättet. Kan det vara kopplat till fälgarnas egenskaper? De är enormt tunga och det känns som om massan ligger väldigt långt ut. Kan det var det som ger de egenskaperna?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 785 Inlägg
26 april 2008
Trådstartare
ET borde stämma eftersom volvo 940 Turbo levererades med Hydra fälgarna. Då borde det stämma mot Volvo 940 GLT också. Jag trodde alltid att det var ET som var fel eftersom det drog likadant på 240in. Men det verkar skumt att det blir samma effekt när de är monterade på 940in.

Någon annan här inne som känner igen problemet?

huh?
10 427 Inlägg
26 april 2008
Det låter mycket märkligt!

Men det borde ju vara däcken det är fel på och inte fälgarna.
Om det nu inte är hjulinställningen då, lämnat in den på Volvoverkstad?

Upplever inga problem alls med mina 17" Polaris med 225-däck.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
26 april 2008
Min bil spårade ingenting med plåtfälgarna och 215/55-16 dubbfria vinterdäck. Men med original aluminiumfälgarna och slitna 225/45-17 spårar den som fan... hmm
Där är det både mer slitna däck och annan ET, vet inte ET på sommarfälgarna, men plåtfälgarna har 41 i ET.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

1 785 Inlägg
26 april 2008
Trådstartare
Skulle tro att ET ställer till det men jag tycker att det är konstigt eftersom bilen leverades från volvo med de fälgarna orginal i turbo versionen och det är ju samma hjulgeometri på 940GLT. Det beror varken på slitna däck eller fel hjulinställning, har gjort hjulinställning på Volvo + bytt däck i samma veva men problemet kvarstår.

Jag funderar på att testa fälgarna på min systersons 740 istället och se om de spårar lika jävligt på den bilen.

224 Inlägg
27 april 2008
kör du på regummerade däck eller vanliga?
jag kör mina 2 delade fälgar på regummerade och den spårar som in i norden på motorvägen..

205-42-R16 fast mina fälgar breddar mkt utåt med sticker utan för skärmkanterna = bredare spårvid än vanligt

224 Inlägg
27 april 2008
205 45 r16 ska det va

674 Inlägg
27 april 2008
ET borde inte spela någon roll. Det är så lite som skiljer fälgarna emellan praktiskt sett.  Generelt annars är att ju bredare däck du har på bilen desto mer spårar den på vägen om vägen är ojämn. Speciellt märks det på framhjulsdrivna bilar, där vikten i fram pendlar från sida till sida när den kränger & spårar & påverkar grepp ytan & draget på hjulen.  Kolla över väghållnings utrustningen på bilen, uppgradera vid behov & bygg på mer kanske.   Tex. Med en stång över fjäderbena fram.
Senast redigerat av Ramrod (27 april 2008)

With great freedom comes great responsebility

huh?
10 427 Inlägg
27 april 2008
Har du kollat om bussningarna till krängningshämmarstaget och stabilisatorstagen är fräscha?
Ren chansning.. men är det slitet och glappt så kanske hjulen rör sig mer. Kanske märks
mer när lite bredare däck åker på.

2 072 Inlägg
27 april 2008
har samma problem med bmw 320d (17tums) samt bmw 530 18tums.. mercedes cl500 18tums..
har alltid vatt att de spårar.. :S

Sandzoo i da house

Sök