ljud varför det hörs så lite

Bike
11 mars 2005 ·

tjo  har en golf 2
o satt in en standard steroe på 200watt
  2 st  250watt högtalre  bak 2 st 60 fram  o en aktiv sub i bagaget
men tycker den låter inte så mycket  man kan ju trycka upp basen på steroen men då dunnar det bara med ett mörk ton
så man märker inte när det är bas o inte blir bara ett stort morrande
låter nästan som hål på ljud dämapren (:

har jag koppla fel eller något annat för det kommer ju   ljud ur den
eller finns det  någon här som har en sub i bagaget på golf 2
denn jag har  är en mindre modlel på ca 14L

tar gärna i mot tips den ratten på suben står på ca 45%  upp skruvad
o basen i bilen står på +2  av 10 möjliga
för drar man till 10  då hör du inte ens motorn i bilen man ser bara  varv räknar går upp o ner när man gasar-

om någon har tips hur man fäster sub låda  tar gärna det med
har nu satt den på 4 st små metall fötter så den inte glider   dom är bara 0,2cm höga så  inga pelare vi pratar om här.

Attenator
11 mars 2005 · 404 Inlägg

Det kan ha mycket att göra med hur suben är placerad i skuffen. En tumregel är ju att du alltid ska ha elementet riktat mot bagageluckan i 5-dörrars bilar. Jag har upptäckt att det annars relativt lätt att man får utsläckning på grund av fasfel. En kompis hade en konstant mörk ton ur sin baslåda tills han öppnade bagageluckan, då lät det perfekt. lite smått irriterande.

Är det inte placeringen det är fel på så kan lådan vara felkonstruerad, är det en hemmabyggd låda eller fabrikstillverkad? Vad sitter det för element i den?

Självklart finns möjligheten att du har kopplat fel, hur låter högtalaren om du ställer dig vid bagageluckan och lyssnar på den? Är det en konstant baston som durrar är det definitivt felkopplat, troligen har du en felaktig signal till slutsteget. En enkel sak att kolla är om det är störningar från motorn som påverkar, det är bara att du lyssnar på hur suben låter när du varvar motorn. Förändras ljudet, det brukar oftast bli intensivare och lite ljusare, så är motorn en störningskälla för slutsteget.

det är svårt att se ett fel när man inte vet hur allt är draget..

BMW 2002 (1972)
Bike
12 mars 2005 ·

Först  den är fabrikt köpt   köpte  på brl.se

du kan se  under    aktiv bil bas
den heter

aktiva - GAS Aktiv baslåda 8 tum

just nu står min bas  mot ryggen på baksätet då i bagaget
så den skulle stå still eller ska den stå mot någon metall kant så det fortplantar sig i bilen.

om det är något funderaringar kan jag ta kort i bilen så alla kan se hur det ser ut.

hur kan man koppla fel
har dragit alla  kontakter  ljud sladden från steroe   röd o vit till röd o vit så det är rätt
sedan jord   batteritet   o den remout
så vet inte säkert själv vad jag har gjort för fel.

men tar gärna i mot tips om jag kan göra enkla fel sökningar om jag har koppla fel.
det enda jag var osäker på var  den remout
men fråga  affären där jag köpte o den sa att det är så subben får ström sammtidigt som steroen   så fick hjälp o koppla det så det borde ju bara rätt då.

Attenator
12 mars 2005 · 404 Inlägg

Rent ljudmässigt sett ska inte basen stå så att ljudet fortplantar sig i bilen då man får bästa möjliga ljudkvalitet om det bara är basen som spelar, inte lådan eller bilen. Har du högtalarelementet mot bagageluckan bör den spela rätt, annars har du störningar någonstans.

BMW 2002 (1972)
Bike
12 mars 2005 ·

vad exakt är högtalre elementet
är det lådan eller ?

är inte så hemma på detta enu med steroe så ....

just nu  står lådan på 4 st små rafflade plast bitar så den inte ska glida om man kör hårdare

eller är det bättre om den ligger direkt mot botten av bilens bagage

för när man sitter i bilen låter det inte så mycket men öppnar man där bak då hör man ju hur den arbetar

för det är ju lite kul med att glida på stan o det dunkar där bak
o inte låter som det är hål på ljudämparen

Attenator
12 mars 2005 · 404 Inlägg

Högtalarelementet är själva högtalaren, alltså den runda grejen det står GAS på i din låda... den ska vara vänd mot bagageluckan.

Den spelar ungefär lika bra om du har den på fötter som om den står på golvet.

BMW 2002 (1972)
Bike
13 mars 2005 ·

ok
jo den står med högtalren utåt mot bagagets öppning
o tror det är rött kopplat


så till er som har samma låda eller liknade  ska det höras mycket från den bas lådan där bak eller bara  små mullra.

crillelundh
6 april 2005 · 100 Inlägg

är det bara basen det är dåligt ljud i eller gäller det även de andra högtalarna??

MAZDA RX7 TURBO2 CONV.
BMW 535i
spana gärna in dom å lägg din dom
apoteket00 trucken
6 april 2005 · 563 Inlägg

det låter som du har växlat runt fasen dvs pluss mot minus och tvärt om.
var alltid noga med plus o minus när du installerar ljud det gör skit mycket även mellan höger och vänster du kommer märka stor skillnad om du kopplat fel !! du borde få bas hur än lådan är plaserad men det kan skillja ändå ljudmässigt.

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)
andreasl
6 april 2005 · 391 Inlägg

presis, var noga  med fasen,  du kanske har kopplat rätt , men de kan ju alltid var i lådan nån kabel är omväxlad prova fas vända den,  hade liknaden prob i min föredetta Audi 80, med luckan stängd  så  kände man bara trycket utanför men de hördes knapt nåt i bilen, men vända på fasen (plus-minus) från sltusteget    fan vare basade sen.   ( var dock inte 8* eller GAS,   utan Cerwin Vega!. men de är kopplat lika dant i grunden med steg osv... bara  att ditt är inbyggt

Germax
6 april 2005 · 12 086 Inlägg

Om man hat två element i en låda så är fasen otroligt viktig, kopplar men dom olika så tar dom ut varann, reslultat låter istortsätt ingenting!
Nu va kanske inte så i det här fallet men!smile

andreasl
6 april 2005 · 391 Inlägg

fkoff: stämmer det,  men även om man har 2 lösa lådor är fasen väldigt viktig så dem inte skall ta ut varandra,

Cliffjumper
13 april 2005 · 37 Inlägg

mm, men d borde inte gå å koppla fel på en aktiv låda, brukar vara väldigt tydliga, + till + å chassi till GND lr jordsymbol (upponervänt T)

se till å ha en kort jordkabel.

Vrid Upp Gainen mer, kan stå på 8 iaf smile (på steget i lådan)
står d några frekvensangivelser på den andra ratten ? (delningsfrekvens)

Ljudet blir bättre om d står på spikes lr små fötter som d verkar som den står på förrsten.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang