3105
Sök

Sänka Avgas värdena

Naturally Aspiranted
543 Inlägg
17 mars 2006
Trådstartare
Fick för hög CO och HC halt på besiktningen.
Finns det inte något man kan hälla i tanken för att reducera detta?

att notera är också att motorlampan lyser av och till....
Senast redigerat av civic (17 mars 2006)

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
17 mars 2006
har dui öppet filter på bilen?

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

1 741 Inlägg
17 mars 2006
lite etanol brukar väl funka.. bara bilen är riktigt varm då du ska prova

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

69 Inlägg
17 mars 2006
hade det problemet med min ford! fick tips att byta lambdasonden gjorde det sedan så blev allt bra!

Lada-missbrukare
566 Inlägg
17 mars 2006
De hjälper nog inte att "hälla i något" om de e så pass att den inte klarar besiktningen... Prova att mäta om lambdasonden alls ger nån spänning...smile

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"

1 453 Inlägg
17 mars 2006
Besiktiga med helt full tank, eventuellt hälla i K-sprit ska tydligen funka...

199 Inlägg
17 mars 2006
K-sprit och Etanol= shit the same

17 mars 2006
Har du kollat katten brukar krångla med den också och  lambdasonden ?

Fartdåre!
592 Inlägg
17 mars 2006
K-sprit funkar fint! Vet en som besiktiga sin 240 o fick en 2:a på värdena! Hem o tanka lite bara o ett par flaskor K-sprit sen gick den igenom. Besiktningsmannen sa då till honom att de va de lägsta värdet han sett på en så gammal 240! Så K-sprit funkar men man får ju ha en del!

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

12 086 Inlägg
17 mars 2006
CO är ju koloxidhalten.. då är din katalysator paj, häll i 30% etanol så ska de nog lösa sig.. lr gör de ända rätta köp ny katalysator!=P

HC halten brukar bero på att de läcker in olja i förbränningen. Det går inte att stoppa, bara att byta packningar i motorn.. ev byta olja till en tjockare typ 5W-50. Eftersom byta packningar i motorn är ganska omfattande ingrepp kan du ju pröva med oljan först med risk för nedslag på efterbesiktningen igen.

EDIT: Om du byter katalysator byt lambda i samma veva, är den trasig lär du paja den nya katalysatorn lika snabbt igen.
Senast redigerat av JapMax (17 mars 2006)

Naturally Aspiranted
543 Inlägg
18 mars 2006
Trådstartare
Jag kör ju med den "svindyra" oljan Mobil-1   5-50 race olja som den kallas. har bytt olja 3 gånger på bilen. Motorlampan släcker sig ibland när man stängt av bilen, och det verkar som att den tänder sig igen när man varvar bilen.

Tror inte heller det hjälper att hälla i k-sprit eller likande då problemet kommer jaga mig ändå tills jag fått reda på det riktiga felet som antagligen är katalysatorn eller lambdan.

Har ett litet hål på avgassystemet, någon som sa att det kunde ge helt fel värden, men så mycket fel kan det väl inte ge?

HC:  170 ( 100 )
CO:  2.0  ( 0.5 )

Lambda:  1.00  ( 0.97-1.03 )
CO 2500:  0.0  ( 0.3 )

värdena inom parantes är gränsvärdena.

184 Inlägg
18 mars 2006
Har hört att man ska varm köra, sen har oxå hört att K-sprit och minimalt med bensin typ 10 liter bensin sen 1 K-sprit  big_smile vet inte om d funkar men

12 086 Inlägg
18 mars 2006
Hål i avgassystemet är skit.. tro mig de sipprar in syre som gör att lambdan får helt fel värden och gör att motorn går alldeles för fett som i sin tur pajar katalysatorn. Fixa hålet direkt! Hade problemet på min Maxima, den gav visserligen inte fel värden hos SBP men den drog helvetes massa soppa=P

Naturally Aspiranted
543 Inlägg
18 mars 2006
Trådstartare
ja hål är skit..

0.78 L/mil tycker jag inte är farligt mycket wink
men det måste åtgärdas. tror till och med hålet är vid katalysatorn.

Nyaste forumtrådarna

Sök