Kamrem kuggat över. calibra 16v

By_Alfzone
29 april 2008 · 679 Inlägg

Nu har det tragiska hänt kamremmen har kuggat över på min calibra..

Nån som har nån koll på hur dessa motorer brukar klara sej?
eller hur man kan fixa de hyfsat billigt?

mrfillefjong
29 april 2008 · 70 Inlägg

Polaren hade sama problem med sen ... motorn klarade sig fint och problemet var att spännrullen var tvungen att bytas...

Du ska få fett med dingdong :)
Volvo 855/V70 T5 "Töööbon" (1994)
E3_Henrik Teknik Informatör
29 april 2008 · 371 Inlägg

sätt dit en ny rem och gör ett komp prov ända sättet att få veta

BMW E3 it takes one to catch one :)
Citroën ZX "Citronen" (1993)
engolf
29 april 2008 · 3 235 Inlägg

Det beror på hur många kugg den har hoppat över.

Om det är så illa att ventilerna mötte kolvarna, så kan det bli dyrt.

Det första du kan göra är att sätta på ny rem/spännrulle, och testa kompressionen.
Är den Oko, kan du fortsätta köra med ett leende. Om det är därimot stora avvik, får du plocka av toppen och byta vetiler/ventilstyrningar.

By_Alfzone
29 april 2008 · 679 Inlägg

ska prova o nolla motorn o se hur det går...!!
med ny rem och spänn rulle....!

Senast redigerat av maniac_man84 (29 april 2008)

Instabil Med lem
3 maj 2008 · 164 Inlägg

prov starta INTE utan dra runt den för hand först sen om det går bra så tar du ett komp prov. visar det att spridningen inte är större än 10% så kan du starta.

OM ventilerna slagit i kolvarna kan man spräcka kolvar och en uppstart kan sabba hela blocket när staken hittar en ny väg att vandra .. jag vet ... har gjort sop av kolvar under min manta tid .. dom tål inte riktigt lustgasen *ler*

Senast redigerat av Instabil (3 maj 2008)

Assumtion is the mother of all fuckupps
Assume =ASS/U/ME = assume makes an ASS of U and ME.
Den enes Antagande blir lätt någon annans Sanning.
Plymouth Road runner "white shark" (1971)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang