Högt lamdavärde!HJÄLP!

mc_vw
2 maj 2008 · 135 Inlägg

Hej!

bilen är en volvo t5r.

Har motorelektonik lampan lysandes, och ville kolla hur värdet såg ut. Värdet på verkstaden var 1,07. Alltså en liten bit över gränsen,(=1,03) ? rätta mig om jag har fel.

Vad beror detta på, för mycket syre? eller för fet blandning? Jag har lagt märke till att den har släppt ut lite avgaser vid downpipen, skruvade åt bultarna och tyckete jag fick de tätt, men tycker mig se att de kommer lite någonstans infrån grenröret. Har dragit åt bultarna där med, men tycker in te haf får det rikrigt tätt, är detta vanligt? är det något annat man bör tänka på?

Motorn är nyservad nu nyligen och har bytt tänddelar så som, rotor fördelare etc.(den gick bara på fyra burkar en dag, visade sig att det var tänddelarna som var skit kasst.)

Har någon haft samma problem? Högt lamda värde på grund av lite avgas läckage? Måste man byta ut lamdan för att kunna nollställa den sedan?

Alla andra värden var kanon.

-Mackan- Fire And Silk
2 maj 2008 · 2 254 Inlägg

om avgasläckaget är innan lambdasonden kan det påvärka värdet.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
olirc
2 maj 2008 · 245 Inlägg

Gränsvärdena är 0,97-1,03 där din ligger på 1,07 vilket indikerar att den går för magert vilket troligen beror på luftläckage i avgassystemet och Mackan är nog rätt på vad som är felet.

mc_vw
4 maj 2008 · 135 Inlägg

Okej!

För som sagt läkaget är någonstans vid downpipen/grenröret! Vilket är innan lambdan. Ska försöka åtgärda det! Någon som vet hur downpipen är uppbyggd, är det någon packning där?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang