945 turbo -93 problem med handbromsen

Mr Pipen
7 maj 2008 · 123 Inlägg

Har ett kostigt problem med handbromsen. Råkade dra av vajern och när jag byte den så vill det inte fungera. Har byt allt förutom dom grejerna som skjuter isär bromsbackarna. Får det inte att funka.

Har även lämnat in bilen på verkstad och dom kunde inte lösa problemet, utan dom gav mig ett annat problem 650kr närmare bestämt. Pengar som man inte har så mycket av.

Handbroms vajrana och bakaxelfästet kommer från mekonomen. Skivor och belägg kommer från biltema men har jämn fört inner diametern med mekonomen samt tjockleken på beläggen.

Ska boka en tid på volvo nu men 3300kr tjäns som man kan klara sig utan att lämna in den.
Allt är ju nytt.

Nån annan som råkat ut för samma problem, snälla hjälp mig

Volvo v40 "2.0T" (2000)
Xuri One Man Clan
7 maj 2008 · 4 287 Inlägg

de finns olika typer av vajrar ä du helt hundra på att du har fått rätt ? testa å jämnföra längden på alla vajrarna med nya? verkligen lyckats släppa helt justeringen inne ?

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Mr Pipen
7 maj 2008 · 123 Inlägg

Den korta är 92cm lång och den långa vajern har jag jämfört med biltemas och en annan på mekonomen där jag köpte min. känns som att alla 3 skulle va fel är 1/1000000. Justeringen inne får man spänna max men den tar inte alls, har även lagt en distans imellan på ca 4cm men ingen skillnad mer än att en vajer gick av vid handbromsen.

Kan det va dom grejerna som ska trycka isär belägen som är paj? Dom kärvar inte eller så nästan så att dom är glappa. Ända som inte är byt nu.

Volvo v40 "2.0T" (2000)
Mr Pipen
9 maj 2008 · 123 Inlägg

Ingen???

Volvo v40 "2.0T" (2000)
Saffranskalle Palfinger tekniker
9 maj 2008 · 1 248 Inlägg

är du säker på att allt sitter rätt??? det låter som något är felmonterat

Volvo Xc70 (2001)
Mr Pipen
9 maj 2008 · 123 Inlägg

De ända jag inte är säker på är hur vajern ska dras från handbromsen tillbakaxeln, men de lär ju inte spela nån roll så länge som bakaxelfäste kommer rätt.

Volvo v40 "2.0T" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang