Skillnad dämpare / fjädrar?

retired
12 april 2005 · 55 Inlägg

Tittat lite på coilovers och fjädrar

Nån som vet om det är stor skillnad på olika tillverkare
t.ex KW, H&R, Eibach, koni, bilstein...

Om man handlar grejer som ligger i ungefär samma prisklass?

Daniel
12 april 2005 · 671 Inlägg

Jag har bara börjat nosa på ämnet ännu men det jag har kommit fram till är att egenskaperna är viktigare än märket.
På dämpare så kan man spara mycket pengar om man vet exakt vilka egenskaper man vill ha, alternativt spara massor av funderignar genom att köpa dyrare prylar med bättre inställningsmöjligheter.

Sänkfjädrar är just sänkfjädrar och har inget med väghållning att göra.

Senast redigerat av Daniel (12 april 2005)

retired
12 april 2005 · 55 Inlägg

Daniel skrev:
Jag har bara börjat nosa på ämnet ännu men det jag har kommit fram till är att egenskaperna är viktigare än märket.
På dämpare så kan man spara mycket pengar om man vet exakt vilka egenskaper man vill ha, alternativt spara massor av funderignar genom att köpa dyrare prylar med bättre inställningsmöjligheter.

Sänkfjädrar är just sänkfjädrar och har inget med väghållning att göra.

jag hade tänkte mig ett kit med dämpare och fjädrar, där fjädrarna är anpassade till dämparna. inställningar som bör finnas är minst höjd och hårdhet och eventuellt retur.. Tänkte mer kvalite mässigt / hållbarhet..

Senast redigerat av Linus-TT (12 april 2005)

Germax
12 april 2005 · 12 086 Inlägg

Daniel skrev:
Sänkfjädrar är just sänkfjädrar och har inget med väghållning att göra.

Där har du fel, Visst ligger det mkt i det du säger men faktum är att lägre fjädrar ger en lägre bil, och en lägre bil ger lägre tyngdpunkt och bättre väghållning.

Daniel
12 april 2005 · 671 Inlägg

Fkoff skrev:

Daniel skrev:
Sänkfjädrar är just sänkfjädrar och har inget med väghållning att göra.

Där har du fel, Visst ligger det mkt i det du säger men faktum är att lägre fjädrar ger en lägre bil, och en lägre bil ger lägre tyngdpunkt och bättre väghållning.

Riktigt så enkelt är det tyvärr inte, sänker du bilen så ändras förhållandet mellan tyngdpunkten och bilensrollcentrum. Beroende på geometrin på hjulupphängningen så kan det vara både bra och dåligt.

retired
13 april 2005 · 55 Inlägg

Jo, endast sänkfjädrar går bort..

Lutar åt ett sånt här kit!
http://www.eibach.de/frame.inc.php?SPA= … amp;LID3=0

samt lite stadigare krägningshämare
http://www.eibach.de/frame.inc.php?SPA= … amp;LID3=0

Senast redigerat av Linus-TT (13 april 2005)

firrebirre Raketforskare
13 april 2005 · 28 Inlägg

Dessutom brukar inte dämpare gilla att jobba i kortare intervall!

Jag satt i samma funderingar för ett år sedan. Just för min bil kändes Bilstein som ett bra val pga kända egenskaper, inställningsmöjligheter och att det var kompletta coilovers. Det ligger ju några timmars forskande i saken kan jag säga... Alla de märken du radar upp gör bra grejor!

Jag har inte uppgraderat kränghämmarna än. Tänkte vänta en säsong och se om det är värt att bita i det stora dyra sura äpplet som är ställbara kränghämmare.

Stoffe Verkmästare
18 april 2005 · 97 Inlägg

Rent allmänt kan sägas att folk har många idéer om vad man ska köpa och hur stor skillnad det kommer att göra, men det är sällan som man verkligen drar nytta av grejorna fullt ut.
Ofta köper folk ställbart i alla möjliga ledder, sänker ner bilen på gummina och skruvar åt dämparna så det känns som att köra med 4-kantrör till dämpare i tron att detta ger bästa väghållning.
Det är sällan dessa tankar stämmer med verkligheten. Man måste anpassa chassiesättningen till underlaget. Ska man enbart köra bana så kan man med fördel ha en hårdare sättning, men om man kör stenhårt på vanlig ojämn väg så är risken att hjulen tappar fästet och man får en avåkning som följd.
Efter att ha pratat med folk i stötdämparbranchen har jag fått uppfattningen att folk som regel köper alldeles för avancerade grejor i förhållande till användningsområde och kunskaper. I de flesta fall kan en dämpare utan justeringsmöjligheter ge en bättre väghållning än en som är ställbar i både dämpning, höjd och retur. Beroende på köparens kunskaper ska tilläggas.
Men sen finns det ju "korvkioskfaktorn" att ta hänsyn till. Många skiter i funktion, bara "korvkioskfaktorn" är hög. Att glänsa för polarna att man har köpt justerbara coilovers för 30-lakan kan vara mer givande för vissa än att faktiskt ha maximal väghållning...  wink

Senast redigerat av Stoffe (18 april 2005)

retired
18 april 2005 · 55 Inlägg

Stoffe skrev:
Rent allmänt kan sägas att folk har många idéer om vad man ska köpa och hur stor skillnad det kommer att göra, men det är sällan som man verkligen drar nytta av grejorna fullt ut.
Ofta köper folk ställbart i alla möjliga ledder, sänker ner bilen på gummina och skruvar åt dämparna så det känns som att köra med 4-kantrör till dämpare i tron att detta ger bästa väghållning.
Det är sällan dessa tankar stämmer med verkligheten. Man måste anpassa chassiesättningen till underlaget. Ska man enbart köra bana så kan man med fördel ha en hårdare sättning, men om man kör stenhårt på vanlig ojämn väg så är risken att hjulen tappar fästet och man får en avåkning som följd.
Efter att ha pratat med folk i stötdämparbranchen har jag fått uppfattningen att folk som regel köper alldeles för avancerade grejor i förhållande till användningsområde och kunskaper. I de flesta fall kan en dämpare utan justeringsmöjligheter ge en bättre väghållning än en som är ställbar i både dämpning, höjd och retur. Beroende på köparens kunskaper ska tilläggas.
Men sen finns det ju "korvkioskfaktorn" att ta hänsyn till. Många skiter i funktion, bara "korvkioskfaktorn" är hög. Att glänsa för polarna att man har köpt justerbara coilovers för 30-lakan kan vara mer givande för vissa än att faktiskt ha maximal väghållning...  wink

Jag vill ha något som fungerar väldigt bra på banträffarna och som man även kan använda på gatan. dvs åka lite komfortablare. SÖker med ljus och lykta efter ett företag som kan montera och ge lämpliga ideer till hur allt ska ställas..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang