2994
Sök

Vilken motor tillåten i vilken bil?

typ..eh..va?
582 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
Tja!

Om man har en 850 se tex, är det tillåtet att sätta i en t5 motor i den då? Eller om man har en 740 med mindre motor, hur vet man vilken motor man får sätta i?

För det finns ju en del som säljer fina bilar fast motorn har pajjat. Då funderar jag på om man ska köpa en sån billigt, o sen köpa en motor billigt o sätta i. Det jag letar efter nu är typ 740, 850, 940 o liknande.
Eller måste de vara en viss motor i en 850 se? Så att man inte kan göra sånna motobyten? En polare snackar om att typ, ramen eller va han sa va gjort för en viss motor, så skulle man göra motorbyte va de tvungen att va en likadan motor.

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!

Allt i allo
358 Inlägg
19 maj 2008
Du får ändast byta till en exakt likadan motor som den som sitter i nu.

De é nice !

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 maj 2008
Roz-104 skrev:
Tja!

Om man har en 850 se tex, är det tillåtet att sätta i en t5 motor i den då? Eller om man har en 740 med mindre motor, hur vet man vilken motor man får sätta i?

För det finns ju en del som säljer fina bilar fast motorn har pajjat. Då funderar jag på om man ska köpa en sån billigt, o sen köpa en motor billigt o sätta i. Det jag letar efter nu är typ 740, 850, 940 o liknande.
Eller måste de vara en viss motor i en 850 se? Så att man inte kan göra sånna motobyten? En polare snackar om att typ, ramen eller va han sa va gjort för en viss motor, så skulle man göra motorbyte va de tvungen att va en likadan motor.

Det är främst besiktningen som bli svår om du sätter en turbomotor i en sugmotorbil.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Civilingenjör
24 Inlägg
19 maj 2008
Nyligen har reglerna lättats upp en smula. Fram till och med 1992 är det OK att stoppa i en motor med katalysator. Hur stark den får vara är en annan femma, +20% effekt och +10% vrid är alltid OK. På vissa bilar, t ex vissa Volvo, har tillverkaren intygat en högre siffra.

På bilar från -93 är det mycket svårare att få göra ett motorbyte.

Kolla gärna tråden "Att besikta med annan motor än original"!

Det är skönare lyss till den tarm som brast, än att aldrig käka med råge.

typ..eh..va?
582 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
Okej, ska ta o kolla den tråden me, tack för hjälpen. smile

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!

Sök