5881
Sök

3- eller 1,6 mm djup på M+s-däck på sommaren?

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
Brorsan och jag satt i vanlig ordning och diskuterade bilar häromkvällen. Vi kom in på det här med däck och att en del kör med åretruntdäck, eller M+S då. Vad vi inte visste eller kom fram till var vad för mönsterdjup som gäller på dessa däck på sommaren. Är det 1,6- eller 3mm som är minsta tillåtna djup? Det är ju egentligen ett vinterdäck (M+S) så det borde vara 3mm, å andra sidan är det ju sommartid och då gäller ju 1,6 för andra däck. Och vart drar man i så fall gränsen mellan sommar och vinter? Är det 3 mm som gäller vid vinterväglag och 1.6 mm vid barmark?

Nån med svar på denna fundering? smile
MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
29 maj 2008
1,6mm måste det ju vara eftersom sommarväglag råder.

3mm gäller ju bara på vintern (/vinterväglag).

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
1,6mm måste det ju vara eftersom sommarväglag råder.

3mm gäller ju bara på vintern (/vinterväglag).

Tack för ditt svar! Det borde ju vara så, men eftersom det räknas som ett vinterdäck tänkte jag att det ev var krav på 3 mm året runt. Tack iaf! smile

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
29 maj 2008
Det är ju inget riktigt vinterdäck utan ett året-runt-däck (som egentligen inte får användas enligt vv.se, läste något där om att såkallade "året-runt-däck" egentligen var olagliga. Vet dock inte var på sidan det stod men förmodligen bland den andra däck-infon tongue).

Hursomhelst så bör ju mönsterdjupet som sagt följa säsongen eftersom däcket används året runt.

Men gör som jag istället, jag kör fortfarande på dubb fast det har varit barmark och fint väder i typ minst två månader nu, fick äntligen hem mina fem satser låsbultar och nya navringar idag så i helgen blir det rengöring och montering av sommarsulorna.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Sök