7493
Sök

Höjd tomgång med AC:n på

1 171 Inlägg
9 maj 2008
Trådstartare
Hej!

Jag är jättenöjd med min Lexus LS400 -93 men jag har upptäckt en grej som irriterar mig lite. När man har AC:n på så höjer den tomgångsvarvet ganska mycket (typ till lite över 1000rpm). Ligger man och rullar i 50km/h tex utan gas på plan mark och AC:n går igång så nästan ökar bilen farten utan att man gör något. Vid rödlysen när man håller lite lätt på bromsen och AC:n går igång så kan bilen börja driva framåt så att man måste bromsa hårdare. Jobbigt även när man vill parkera med lite precision, när man precis har nått nästan ända fram dit man ska så bara "vrrrr" börjar bilen gasa så att man snabbt måste bromsa. Det gör att man måste rycka sig fram bitvis mha bromsen om man vill vara säker på att stanna där man har tänkt.

Finns det något enkelt sätt att justera detta? Eller stänga av tomgångshöjningen helt tex? Tror inte att det behövs iom att motorn har så pass mycket vrid ändå så att den lätt skulle kunna driva AC:n utan förhöjd tomgång.

Jag har inte så stora kunskaper om bilmotorer och hur man justerar dem så jag har ingen aning om ifall det är en lätt eller svår uppgift att justera själv.

2 072 Inlägg
9 maj 2008
de e samma på alla bilar jag har haft med AC.. att tomgången höjs med ACn på.. ska nog vara så.. wink
men mycket ska den inte höja.. på min volvo höjs den knappt till 1000rpm..säg att den ligger på 900rpm normalt så ligger mellan 950-980rpm med acn på..efter lite körning så går han tebax till orginala 900rpm
kan bero på olika bilar me..

(stäng av ac när du ska parkera tongue )
Senast redigerat av sandzoo (9 maj 2008)

Sandzoo i da house

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
9 maj 2008
Har jag aldrig märkt.. hmm
varken på nån av mina Vectror eller Primeran jag hade.. Däremot kan ju tomgången droppa lite när alla fläktar körs för fullt, men då kompenserade dom upp den rätt snart.
Men de två jag haft med ECC har det aldig märkts av..
Skulle nog rådfråga nån Toyotaverkstad. Fråga brukar inte kosta nåt. smile

MVH, T

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

SQ
1 343 Inlägg
9 maj 2008
tomgången ska gå upp lite grann som ja förstår de efter som motorn eller nått driver skten.. sen så är juh förbrukningen runt 10% högre när aceen är igång.. vet många bilar som går upp till 1k med AC:n igång..

Ljudnörd!

1 171 Inlägg
9 maj 2008
Trådstartare
Fast detta är ju en V8 på 4liter. Verkar ju lite overkill att den höjer tomgången så pass mycket tycker jag. Tycker den gått borde kunna ligga kvar på 500rpm även med AC:n på.

2 072 Inlägg
9 maj 2008
zoopåse skrev:
Fast detta är ju en V8 på 4liter. Verkar ju lite overkill att den höjer tomgången så pass mycket tycker jag. Tycker den gått borde kunna ligga kvar på 500rpm även med AC:n på.

på min cl500 (v8 5liter) så märkte jag inget med ac på..

Sandzoo i da house

1 703 Inlägg
9 maj 2008
Tomgången brukar höjas när ac'n går igång, samt att motoreffekten sjunker en smula.

1 171 Inlägg
9 maj 2008
Trådstartare
Går det att justera själv mha någon switch/potentiometerskruv någonstans?

10 287 Inlägg
9 maj 2008
Knappast.
Jag tycker det verkar lustigt för om motorns styrsystem gör detta så bör det mäta varvtalet och dra igen tomgångmotor när varvet blir för högt.
Kan det vara så jäkligt att Lexus/Toyota har ett autonomt styrt spjäll som styrs bara av AC:n?

/Göran

zoopåse skrev:
Går det att justera själv mha någon switch/potentiometerskruv någonstans?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 171 Inlägg
9 maj 2008
Trådstartare
När jag läser runt lite på nätet så hittar jag att motorvarvet ska öka med minst 150rpm med AC:n på (alltså när den går igång själv) på denna bilmodellen och det stämmer ju, fast jag vet inte om jag tycker det är bra.smile

Det är nog bara när den är kall som det går över 1000rpm. Normalt höjs inte tomgången så mycket, men ändå så pass att bilen börjar driva på mera vilket är irriterande som sagt.

Får fråga Toyota om det går att justera helt enkelt.

2 072 Inlägg
9 maj 2008
zoopåse skrev:
När jag läser runt lite på nätet så hittar jag att motorvarvet ska öka med minst 150rpm med AC:n på (alltså när den går igång själv) på denna bilmodellen och det stämmer ju, fast jag vet inte om jag tycker det är bra.smile

Det är nog bara när den är kall som det går över 1000rpm. Normalt höjs inte tomgången så mycket, men ändå så pass att bilen börjar driva på mera vilket är irriterande som sagt.

Får fråga Toyota om det går att justera helt enkelt.

då stämmer de som de ska.. tror ej att man kan justera de.. men men.. fråga skadar ej wink

Sandzoo i da house

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 maj 2008
Lardi skrev:
sen så är juh förbrukningen runt 10% högre när aceen är igång.. vet många bilar som går upp till 1k med AC:n igång..

det var knske i överkant.

Sen ser jag ingen rellation mellan varvtal och "orka med"  om AClastar ner motorn såborde tomgångsmotorn kunna ge lite mer luft och öka effekten med bibehållet varvtal.

precis på sammasätt som farthållaren ger mer gas i uppförsbacke utan att bilen för den sakens skull ökar i varvtal trotts att den tar i mer smile   eller hur?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 171 Inlägg
9 maj 2008
Trådstartare
Man kanske helt enkelt får acceptera att bilen uppvisar lite egen viljestyrka.

Man får säga åt den ibland med ett bestämdare tryck på bromsen: "hold your horses! Vi ska inte åka än, jag vet att du är sugen på att komma iväg men det är fortfarande rött!"wink

Sir
291 Inlägg
1 juni 2008
Det är normalt att tomgången höjs. Det går naturligtvis att fixa. Bara å klippa rätt kabel till ECUn. Finns massa finesser man kan ta bort men varför då? Det sitter där av någon anledning. Visste du till exempel att bromslyset går in i ECUn med? Klipper man den så blir man utan ABS med ;-)

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
1 juni 2008
när jag slår på min AC så höjs varvtalet något men det handlar bara om typ 50 rpm ligger på runda 800rpm utan och runt 850-900 rpm med ac påslagen.. men att bränsleförbrukningen skulle höjas med 10% låter högst osannolikt

Team Insane Racing

Sök