Bromsar volvo 945 fram (hjälp)

Sunken-NSR NO SHAME RACING CREW
24 januari 2008 · 162 Inlägg

Hejsan!
jag håller på att byta bromsar på min volvo 945 fram. och när jag ska sätta i hopp allt så får jag inte in cylindern i oket... Jag kan tyvär inte öpna avluftningsventilen pga rundragen mutter... :S(förra ägaren).
Har försökt med plygrip och tving men den sitter, får in den lite men inte tillräckligt.

Någon som vet hur jag ska bära mig åt?

tack på förhand!

För att bli gammal och erfaren måste man vara ung och galen.
/ Sunken
BMW M3 "2 fun 2 be good" (2002)
epapower
24 januari 2008 · 593 Inlägg

Tyvärr blire du inte hjälpt av att öppna lyftningsskruven, för problemt ligger i att oket är ihopkärvat troligtvis.. Kan även vara bromsslangen som är trasig sa den flikat upp sig innuti, och blir då som en backventil..

så gör så att försök o släpp bromsslangen ett par varv ifrån oket så lite olja kommer ut,, går det inte trycka tillbaka kolven då så är oket kass.. köpa ett utbytesok lr renovera det gamla (mkt jobb)

Går kolven mot min förmodfan att trcyak in då så ligger flet troligvis i bromsslangen..

Lycka till o hör av dei om du undrar nåt mer...

Saffranskalle Palfinger tekniker
24 januari 2008 · 1 248 Inlägg

det är antagligen så att kolven har rostat fast i oket så då måste du ta isär oket och ta väldigt fint sandpapper och slipa bort rosten eller smutsen men innan du gör det så testa att trycka annu hårdare med en polly det är bara trycka men avluftnings nippeln måste du ha bort om du ska ta ut kolven så det är bara att värma på oket runtom nippeln och försöka med en polly igen och byta nippel. men om du värmer på oket så ta det försikigt med damm skuddet som sitter på kolven

Volvo Xc70 (2001)
Sunken-NSR NO SHAME RACING CREW
24 januari 2008 · 162 Inlägg

epapower skrev:
Tyvärr blire du inte hjälpt av att öppna lyftningsskruven, för problemt ligger i att oket är ihopkärvat troligtvis.. Kan även vara bromsslangen som är trasig sa den flikat upp sig innuti, och blir då som en backventil..

så gör så att försök o släpp bromsslangen ett par varv ifrån oket så lite olja kommer ut,, går det inte trycka tillbaka kolven då så är oket kass.. köpa ett utbytesok lr renovera det gamla (mkt jobb)

Går kolven mot min förmodfan att trcyak in då så ligger flet troligvis i bromsslangen..

Lycka till o hör av dei om du undrar nåt mer...

Slangen är lite lite skadad eller sprucken. Så jag funderar på att byta den inför besiktningen. men sålänge jag inte får upp ventilen så är det ingen ide.. får prova släppa lite på slangen. varför funkar det inte att öppna på ventilen?

För att bli gammal och erfaren måste man vara ung och galen.
/ Sunken
BMW M3 "2 fun 2 be good" (2002)
Saffranskalle Palfinger tekniker
24 januari 2008 · 1 248 Inlägg

epapower skrev:
Tyvärr blire du inte hjälpt av att öppna lyftningsskruven, för problemt ligger i att oket är ihopkärvat troligtvis.. Kan även vara bromsslangen som är trasig sa den flikat upp sig innuti, och blir då som en backventil..

så gör så att försök o släpp bromsslangen ett par varv ifrån oket så lite olja kommer ut,, går det inte trycka tillbaka kolven då så är oket kass.. köpa ett utbytesok lr renovera det gamla (mkt jobb)

Går kolven mot min förmodfan att trcyak in då så ligger flet troligvis i bromsslangen..

Lycka till o hör av dei om du undrar nåt mer...

det har jag aldrig hört talas om att slangen går sönder invändigt du måste ha haft väldigt dåliga slangar men som sakt man lär sig så länge man lever

Volvo Xc70 (2001)
Saffranskalle Palfinger tekniker
24 januari 2008 · 1 248 Inlägg

speedfight89 skrev:

epapower skrev:
Tyvärr blire du inte hjälpt av att öppna lyftningsskruven, för problemt ligger i att oket är ihopkärvat troligtvis.. Kan även vara bromsslangen som är trasig sa den flikat upp sig innuti, och blir då som en backventil..

så gör så att försök o släpp bromsslangen ett par varv ifrån oket så lite olja kommer ut,, går det inte trycka tillbaka kolven då så är oket kass.. köpa ett utbytesok lr renovera det gamla (mkt jobb)

Går kolven mot min förmodfan att trcyak in då så ligger flet troligvis i bromsslangen..

Lycka till o hör av dei om du undrar nåt mer...

Slangen är lite lite skadad eller sprucken. Så jag funderar på att byta den inför besiktningen. men sålänge jag inte får upp ventilen så är det ingen ide.. får prova släppa lite på slangen. varför funkar det inte att öppna på ventilen?

för att det är öppet hela vägen upp till huvud cylindern

Volvo Xc70 (2001)
Sunken-NSR NO SHAME RACING CREW
24 januari 2008 · 162 Inlägg

volvo_245 skrev:

epapower skrev:
Tyvärr blire du inte hjälpt av att öppna lyftningsskruven, för problemt ligger i att oket är ihopkärvat troligtvis.. Kan även vara bromsslangen som är trasig sa den flikat upp sig innuti, och blir då som en backventil..

så gör så att försök o släpp bromsslangen ett par varv ifrån oket så lite olja kommer ut,, går det inte trycka tillbaka kolven då så är oket kass.. köpa ett utbytesok lr renovera det gamla (mkt jobb)

Går kolven mot min förmodfan att trcyak in då så ligger flet troligvis i bromsslangen..

Lycka till o hör av dei om du undrar nåt mer...

det har jag aldrig hört talas om att slangen går sönder invändigt du måste ha haft väldigt dåliga slangar men som sakt man lär sig så länge man lever

nej på på utsidan, men den är tät.

För att bli gammal och erfaren måste man vara ung och galen.
/ Sunken
BMW M3 "2 fun 2 be good" (2002)
Xuri One Man Clan
24 januari 2008 · 4 287 Inlägg

Har inte hunnit läsa allt men i vissa fall så kan man lufta via bromsslangen istället om luftnippeln sitter fast..luften sticker ju till högsta punkten om inget trycker den framåt ..när man tex har tryck i bromssystemt och öppnar nippel så pressar man ju luften åt samma riktning som vätskan...om du istället när du haft isär något fyller på med bromsvätskai de hålet du öppnat...tex vid skarven mellan bromsslang+bromsrör...fyller du slangen hela vägen upp och sen skruvar ihop de så rinner den överblivna vätskan ut...dock så funkar bara detta om du har delat de på tex högsta punkten

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
940turboplus Rapidoz
24 januari 2008 · 688 Inlägg

speedfight89 skrev:
Hejsan!
jag håller på att byta bromsar på min volvo 945 fram. och när jag ska sätta i hopp allt så får jag inte in cylindern i oket... Jag kan tyvär inte öpna avluftningsventilen pga rundragen mutter... :S(förra ägaren).
Har försökt med plygrip och tving men den sitter, får in den lite men inte tillräckligt.

Någon som vet hur jag ska bära mig åt?

tack på förhand!

asså hade du lossat bromsarna på båda sidorna och tryckt in ena sidan när du bytte klossar?
för när du får tryck på ena sidan kommer ju oljan trycka ut kolven på andra sidan och på kolven sitter det en packbox ju som ser till att oljan inte ska komma förbi..
trycker man så den åker förbi så riskerar du att skada den  att polygripen och trycka tillbaka vilket inte är rekommenderat då olja kommer rinna förbi senare.
jag skulle testa att ta loss dammskyddet och rengöra lite samt smörja upp och försöka föra tillbaka kolven/kolvarna in i Oket igen.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Sunken-NSR NO SHAME RACING CREW
24 januari 2008 · 162 Inlägg

940turboplus skrev:

speedfight89 skrev:
Hejsan!
jag håller på att byta bromsar på min volvo 945 fram. och när jag ska sätta i hopp allt så får jag inte in cylindern i oket... Jag kan tyvär inte öpna avluftningsventilen pga rundragen mutter... :S(förra ägaren).
Har försökt med plygrip och tving men den sitter, får in den lite men inte tillräckligt.

Någon som vet hur jag ska bära mig åt?

tack på förhand!

asså hade du lossat bromsarna på båda sidorna och tryckt in ena sidan när du bytte klossar?
för när du får tryck på ena sidan kommer ju oljan trycka ut kolven på andra sidan och på kolven sitter det en packbox ju som ser till att oljan inte ska komma förbi..
trycker man så den åker förbi så riskerar du att skada den  att polygripen och trycka tillbaka vilket inte är rekommenderat då olja kommer rinna förbi senare.
jag skulle testa att ta loss dammskyddet och rengöra lite samt smörja upp och försöka föra tillbaka kolven/kolvarna in i Oket igen.

Nee, en så länge har jag bara lossat på höger fram.

För att bli gammal och erfaren måste man vara ung och galen.
/ Sunken
BMW M3 "2 fun 2 be good" (2002)
940turboplus Rapidoz
25 januari 2008 · 688 Inlägg

Nee, en så länge har jag bara lossat på höger fram.

Okej men lossa damskyddet och rengör med en luddfri trasa  och försök få in kolven igen kan ju vara att den sitter lite snett så försök få den att gå rakt tillbaka..du behöver iofs lätta på oljetrycket men det är bara öppna locket på burken ju tongue men sen ska det gå att trycka tillbaka den in med lite tålamod.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Xoff Volvo tönt... =)
26 januari 2008 · 2 344 Inlägg

skall ej behövas öppna något för att få tillbaka kolven (även locket har ju luftningshål)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
E-son
26 januari 2008 · 245 Inlägg

Kolven har helt enkelt rostat fast.

Xoff Volvo tönt... =)
26 januari 2008 · 2 344 Inlägg

Idag är jag inte lika trött å har mer tid att skriva! smile

Som sagt... ditt ok har nog rostat fast!

Är du rädd om bilen å tänker ha kvar den ett tag springer du till Volvo å köper en renoveringssats till dina frambromsar, då kommer dom hålla längre...

Men börja med att skruva bort det ena oket (låt slangen å det sitta kvar) å låt andra sidan sitta kvar, sedan hoppa in i bilen å pumpa tills kolven "ploppar" ut, men den brukar hänga kvar i damaskern ifall den är hel...

ta sedan bort kolv och dammask (och även den inre packningsringen ifall du har köpt renoveringssats, annars inte) använd sedan fint våtslippapper 600p eller mer, å slipa kolven å loppet tills det ser fint ut (är det gravrost på kolvarna å det är små fördjupningar när du väl slipat bort all ytrost så skall du inte slipa tills dem är borta, man får leva med dem) tvätta nogrant rent med bromsvätska å luddfritt papper, tryck sedan tillbaka (nya packningen) "(nya) damaskern" å sedan kolven...

OBS OBS OBS: jobba inte med någon annan vätska än bromsvätska då andra kan skada systemet kraftigt!!!

Gör lika dant på nästa sida...

OBS: om du ändå tänker byta bromsslangarna så ta först å tryck ut båda sidornas kolvar (görs enklast igenom att först trycka ut ena sidans kolv till den nästan ploppar, be någon hålla emot den å sedan trycka ut andra sidan tills den ploppar å sedan dra ut det sista på första sidan), skruva sedan bort slangen så kan du jobba med oken i skruvstäd istället... (där du mycket lättare kan få bort luftnipplar mm)

Hmm, fick precis nått minna ev att det är 2 kolvs ok fram på dessa men ej säker, men det skilljer ju inget i handhavandet bara att du får ta till hjälp att ploppa ut kolvarna... (typ som man gör på dåda sidorna bara att man gör det på samma ok...

Jaja, jag vet att jag inte är särskillt pedagogisk men nu har du fått ett hum iaf...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
940turboplus Rapidoz
26 januari 2008 · 688 Inlägg

Xoff skrev:
skall ej behövas öppna något för att få tillbaka kolven (även locket har ju luftningshål)

Medhåller med din text du skrivit efter
men jag sa inte att man behöver öppna för att få tillbaka kolven, jag sa att han skulle rengöra
men att köpa en renoveringssats som du skriver är något man skulle rekomendera faktiskt.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
epapower
26 januari 2008 · 593 Inlägg

volvo_245 skrev:

epapower skrev:
Tyvärr blire du inte hjälpt av att öppna lyftningsskruven, för problemt ligger i att oket är ihopkärvat troligtvis.. Kan även vara bromsslangen som är trasig sa den flikat upp sig innuti, och blir då som en backventil..

så gör så att försök o släpp bromsslangen ett par varv ifrån oket så lite olja kommer ut,, går det inte trycka tillbaka kolven då så är oket kass.. köpa ett utbytesok lr renovera det gamla (mkt jobb)

Går kolven mot min förmodfan att trcyak in då så ligger flet troligvis i bromsslangen..

Lycka till o hör av dei om du undrar nåt mer...

det har jag aldrig hört talas om att slangen går sönder invändigt du måste ha haft väldigt dåliga slangar men som sakt man lär sig så länge man lever

jodå, jobbar med bilar dagligen och det har faktikt hänt några ggr, det är inte ofta men man får inte utesluta det, tror iförs. att det är ihopkärvat ok som är problemet i detta fall.

Ekbl0m Stövarn
2 juni 2008 · 225 Inlägg

Xoff skrev:
Idag är jag inte lika trött å har mer tid att skriva! smile

Som sagt... ditt ok har nog rostat fast!

Är du rädd om bilen å tänker ha kvar den ett tag springer du till Volvo å köper en renoveringssats till dina frambromsar, då kommer dom hålla längre...

Men börja med att skruva bort det ena oket (låt slangen å det sitta kvar) å låt andra sidan sitta kvar, sedan hoppa in i bilen å pumpa tills kolven "ploppar" ut, men den brukar hänga kvar i damaskern ifall den är hel...

ta sedan bort kolv och dammask (och även den inre packningsringen ifall du har köpt renoveringssats, annars inte) använd sedan fint våtslippapper 600p eller mer, å slipa kolven å loppet tills det ser fint ut (är det gravrost på kolvarna å det är små fördjupningar när du väl slipat bort all ytrost så skall du inte slipa tills dem är borta, man får leva med dem) tvätta nogrant rent med bromsvätska å luddfritt papper, tryck sedan tillbaka (nya packningen) "(nya) damaskern" å sedan kolven...

OBS OBS OBS: jobba inte med någon annan vätska än bromsvätska då andra kan skada systemet kraftigt!!!

Gör lika dant på nästa sida...

OBS: om du ändå tänker byta bromsslangarna så ta först å tryck ut båda sidornas kolvar (görs enklast igenom att först trycka ut ena sidans kolv till den nästan ploppar, be någon hålla emot den å sedan trycka ut andra sidan tills den ploppar å sedan dra ut det sista på första sidan), skruva sedan bort slangen så kan du jobba med oken i skruvstäd istället... (där du mycket lättare kan få bort luftnipplar mm)

Hmm, fick precis nått minna ev att det är 2 kolvs ok fram på dessa men ej säker, men det skilljer ju inget i handhavandet bara att du får ta till hjälp att ploppa ut kolvarna... (typ som man gör på dåda sidorna bara att man gör det på samma ok...

Jaja, jag vet att jag inte är särskillt pedagogisk men nu har du fått ett hum iaf...

tjenare håller på att renovera mina bromsar men får inte loss packningen från bromsoket. vad ska man göra och finns det något förslag och tips?
det är alltså dammskyddet som sitter som satan:(

Jag såg ljuset i tunneln men det var visst tåget
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang