hjullager volvo 850

canka
2 september 2008 · 103 Inlägg

har kikat igenom dom trådarna å hitta typ hälften av dom svaren jag sökte efter, så tänkte jag skulle kolla om jag kunde få nåt vidare tips på hur jag ska göra....

nu idag hade jag tänkt att jag skulle byta hjullager höger fram...har köpt hela paketet me nav å allting...men kom inte längre än att jag skulle lossa muttern på drivaxeln...av nån anledning sitter den bom fast....vi försökte tillome värma loss den me gassvetsen, men det gick inte det heller...nån som har några goda råd på hur jag ska få loss den???

vore tacksam för svar...känns rätt akut....

mvh...

Den som ingen turbo har, han får åka utan bar.. :)
t5henke
3 september 2008 · 111 Inlägg

Har du testat med en långt rör eller något + spraya med något smörjande som kryper? För dom sitter verkligen svin hårt!
Samt sätta på en plåt fälg så du inte skadar fälgen, för bilen ska stå med hjulet på marken fast det antar jag att du visste redan.  Mvh Henke

Senast redigerat av t5henke (3 september 2008)

BlackT5 Kloak dykare ;))
3 september 2008 · 51 Inlägg

När jag hade loss centrum muttern på min gamla 850 så va vi tvungna att värma tills den va illröd. + att vi använde en riktig robust el mutterknackare modell jätte stor.. Så till slut lossa den.. Kanske låter tufft. Men det e bara påt igen o värma tills man inte vågra mer..

Lycka till

Mvh

Hårt arbete har aldrig skadat någon,
men jag tänker inte ta risken!!!
Volvo 850 T-5R "EOS" (1995)
Volvo 960 "T5" (1996)
ESTRANDBERG88 Hojmek
3 september 2008 · 748 Inlägg

Mutterdragare storlek JÄTTE stor är mitt bästa tips, lånade en på en traktorverkstad och vips så släppte muttern. Sitter som fan gör dom. Lycka till=)

FLindgren
3 september 2008 · 5 089 Inlägg

Ja det är bara stort långt rör som gäller, eller en bra mutterdragare.. åk till en däckverkast eller liknande och låsa deras maskin som dom drar av lastbilshjul med annars.. bara lossa på muttern och sen skruva åt den igen och åka hem....
Men det värsta som kan hända är ju att gängorna går av... så det är välll bar aat värma och hoppas på det bästa.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
canka
3 september 2008 · 103 Inlägg

tackar för svaren...kan säga som såhär...har testat verkligen allt...svetsade tillome på 36 hylsan på ett gjutjärn me en diameter på 28mm...å även den krökte sej...

har dock inte försökt med en muttermaskin modell större...får försöka hitta en tills imon å värma lite till å testa me den...smile

Den som ingen turbo har, han får åka utan bar.. :)
Christian S
3 september 2008 · 4 816 Inlägg

Fan va ni verkar haft problem med att lossa muttern.
Jag hade inga problem alls att lossa mina på min V70 när jag skulle byta hjullager på den, använde bara en lite större muttermaskin.

Du får aldrig loss den med hylsa och skaft utan du måste ha nån form av muttermaskin som slår loss den.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
canka
3 september 2008 · 103 Inlägg

äääääntligen fick man bytt de j*vla navet...åkte till en kille idag som värmde på det å körde me lastbilsmuttermaskin...fan va lätt det gick:)sen när jag väl fått ner det satt ju drivaxeln som berget den me...men som tur va kom polarn hem som bodde granne me han som jag lånade garaget av...å han hade en sån...sen va saken biff...underbart me en tyst bil:D

Den som ingen turbo har, han får åka utan bar.. :)
Severin
5 augusti 2009 · 1 587 Inlägg

Mitt hjullager fram måste bytas med nu sad Låter som fan gör de..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang