2917
Sök

Projekt: Volvo 240 Turbo (R-Sport)*Ett beslut är fattat*

Skulle bli ersättaren av "Buken", men blev ett tråkigt kapitel som slutade i tingsrätten då vissa inte ville betala efter att de hade tagit emot den. Var en 83:as DL, omregistrerad med R-sportsats. Hade komplett... Visa mer

Forummoderator
0 Följare
186 560 Visningar
Projektet avslutat 9 maj 2012
Forummoderator
26 455 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
alexm- Ah okej. Då förstår jag vad du menar. Inte exakt vilken just slang du menar men det ska kollas upp i morgon.

rosengren1 Att motorn ska vrida sig så pass att plaströret till luftfiltret ska nypas, det är lite för otroligt för denna tycker jag. Röret är helt fritt från alla håll och jag tror motorn är tvungen att vrida runt sig på rygg innan nåt händer big_smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
26 455 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
Update 16

080923

Idag stod två saker på schemat. Skifta ena skivan, och skruva ner laddtrycket. Bromsar man så håller ratten på att hoppa ut ur bilen, på grund av vibrationerna, så det var nog dags. Skall byta skivorna framöver till nya, men denna gång fick det bli en begagnad från ett tidigare fjäderben.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/468702_plgvwc.jpg
[Taget 080923]*Skev skiva..dags att försvinna..*

Under tiden som jag höll på att leta fram alla verktyg som kunde behövas så hittade jag även dom gamla grenrörspackningarna som jag bytte tidigare. En av dem var ju mindre vacker..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/468705_hejequ.jpg
[Taget 080923]*..inte undra bilen knattrade tidigare..*

Hur som helst. Skivan blev bytt. Sen kom nästa problem. Läste igenom kapitlet minst fyra gånger innan man gav sig på jobbet.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/468713_gk6qhw.jpg
[Taget 080923]*...operationen börjar..där är laddtrycksarmen..*

Ett tips jag här lärde mig. För att haka lös armen så ska man lös med ett låsbleck. HÅLL koll på vart detta tar vägen! För egen del sprätte den iväg och försvann i fjärran - även kallat gräset - så man fick leta säkert en halvtimme innan man gav upp och hämtade en stor magnet.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/468720_aabloy.jpg
[Taget 080923]*...där var låsblecket ja..*

Såg dessutom nåt underligt när jag låg där under bilen. Förutom att den läker olja från...typ överallt?..så var det en sorts givare ut från blocket, men som inte har nån kontakt eller nåt monterat. Ingen sladd eller nåt. Vart fasen går den?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/468739_dn0if8.jpg
[Taget 080923]*Någon kontakt...vart går den..?*

Enligt boken är ett varv 0.03 bar. Så jag provade med att förlänga stången med tre varv, sedan dra åt. Dit med låsblecket - som såklart inte ville dit på en gång utan skulle krångla.

Slutsats av idag:

Provturen visade att vibrationerna hade decimerats. De finns fortfarande kvar, men absolut inte lika illa. Och laddtrycket tror jag faktiskt blev en aningens mer kontrollerat. Har en sorts "provsträcka" i närheten och häromdagen slog han ifrån när jag var uppe i 130-140, men idag lyckades jag faktiskt ta mig till 150 innan det tog stopp smile

18 Inlägg
23 september 2008
Hej! kul tråd, har själv en b23AT i väntan till min bil som tidigare nämnt smile hittade lite mer specifik information om B23AT sattsen med balandannat felsökning och diverse fakta på denna sidan:

http://www.volvoturbo.net/AT.pdf

Hoppas det kan var till hjälp! bilen börjar bli riktigt fin nu, ser fram emot filmen tongue
//MVH// Mange

Forummoderator
26 455 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
240_Mange skrev:
Hej! kul tråd, har själv en b23AT i väntan till min bil som tidigare nämnt smile hittade lite mer specifik information om B23AT sattsen med balandannat felsökning och diverse fakta på denna sidan:

http://www.volvoturbo.net/AT.pdf

Hoppas det kan var till hjälp! bilen börjar bli riktigt fin nu, ser fram emot filmen tongue
//MVH// Mange

Man tackar man tackar. Ska bara se klart en film så ska jag läsa igenom länken. Allt är av intresse kan meddelas. Ämnet är grymt intressant - även fast jag inte vet riktigt varför - så det är bara kul, hur kul eller "okul" andra tycker det.
Vräk på bara smile

Förresten..filmen är på gång big_smile

97 Inlägg
24 september 2008
att bilen slår i från på 3an beror på att soppa pumpen inte hinner få fram bränsle så det räcker. köp en värre soppa pump så ska du se att det löser sig. det gjorde det på min iaf

lever mitt liv i bredställ omgiven av däckrök

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
24 september 2008
den komtakten brukar volvo koppla in en dosa när dom ska kolla tändnigt å lite skit:) men dom använder inte det längre så det är bara att ta bort den om den irreterar dig:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Forummoderator
26 455 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
turboforssen Menar du att jag kan ta bort solenoidgrejen menar du? Vore grett för den stör mig nåt så oerhört..ja..allt som har en massa kablar och stök stör mig smile

_rockabilly86_ Så en större soppapump skulle göra grejen? Låter nästan för...enkelt? Men. Logiskt. Kanske ska åka och kolla på nåt sånt.

Koppla bort tryckvakten föreslog Turboforssen utanför denna tråd. Jag tycker det låter...farligt? Tycker det låter precis som dom sa i Tjernobyl när dom började testa för att se vad som hände.. big_smile

Edit: fattade fel..kanske var den där kontakten på blocket du menade Turboforssen? big_smile
Senast redigerat av AirOne (24 september 2008)

Forummoderator
26 455 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
Update 17

080926-27

Plötsligt trillade det in lön på kontot. Sista lönen för övrigt. Yes gott folk, jag är officiellt inte en brevbärare längre. I alla fall inte på papperet. En gång brevbärare..alltid brevb...aja.
Så äntligen gick det spendera på lite nya roliga grejer..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/471855_sm5gxm.jpg
[Taget 080926]*Ny Luisiratt, nytt nav och ett tanklock...mums*

Ratten hade jag sneglat länge på. Hängde på väggen inne hos H2mRacing. Det kändes bara som att det var dags för en ny. Och navet hade jag redan, ska det tilläggas. Fått tag från goda kontakter. Tanklocket blev införskaffat från Autotjänst, då det gamla inte längre hade en nyckel..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/471863_rl10qv.jpg
[Taget 080926]*..bara att börja snickra ihop..*

Angående ratten så var det en sak bara som störde mig. Vi lever på 2000-talet, men varför har dom konstruerat den så krångligt? Jag menar. Jordkabeln skall man klämma mellan själva ratten och ringen. Inga problem..förutom att ringen är veckad. Så man är tvungen att böja kontakten och stöka på.
Usch. Varför inte bara en kontakt eller nåt..?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/471865_taz38z.jpg
[Taget 080926]*..och så ser den ut klar*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/471868_9dovpa.jpg
[Taget 080926]*....nu ska orginalet bort*

Så ut gick man och skulle ut med fulratten. Fram med verktygslådan. 27:ans hylsa och förlängaren...och då når man inte! Spelade ingen roll hur jag än försökte. Provade med att få dit hylsan först och sen förlängaren men..icke.
Provade i glt:n, bara för att. Tamesjutton om jag inte nådde där på direkten. Attans!

En ny dag gryr.
Projekt "få ner laddtrycket" påbörjas. Skruvade upp den tre varv så den blev längre - och laddtrycket mindre - men ingen direkt skillnad. På "provsträckan" smög jag upp bilen i 145-150 men sen sa den ifrån. Så idag flög fan i mig så jag skruvade ner laddtrycket ännu mer. Ut på provtur igen. Och nu går den visserligen som en påse skit. Eller. Mjae.
Han går rätt bra..och 160 gick ju faktiskt. Och nu biter han inte ifrån på tidigare växlar. Men. Frågan är om inte soppapumpen är boven i dramat i alla fall? Men. Bilen är i alla fall körbar nu.

På måndag skall den ställas på, då "Buken" skall lånas ut till brorsan. Han har sålt sin bil och behöver låna för ett par månader. Haha. Har nästan svårt att se honom köra en 240 big_smile

195 Inlägg
30 september 2008
hahaha alla brukar ju som skruva upp laddtrycket och airone vill ha ner de wink wink

445 Inlägg
30 september 2008
asså jag gillar denna tråden mer och mer:) Mycket bra jobb som du gör! smile

Forummoderator
26 455 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
Turbosnorren Oh man tackar så mycket. Jag är inte så superkunnig men försöker i alla fall så gott jag kan. Rasar hela skiten så får man väl skämmas och lämna bort tongue

Mattsvart Haha ja men va fasen...han ska ju gå normalt också...inte som en gepard på knark big_smile

260 Inlägg
30 september 2008
Sättet du skriver på gör det roligare att läsa igenom, har läst det mesta big_smile Keep it up big_smile

445 Inlägg
30 september 2008
AirOne skrev:
Turbosnorren Oh man tackar så mycket. Jag är inte så superkunnig men försöker i alla fall så gott jag kan. Rasar hela skiten så får man väl skämmas och lämna bort tongue

Mattsvart Haha ja men va fasen...han ska ju gå normalt också...inte som en gepard på knark big_smile

Eller så filar du lite på något och lägger upp mer problemlösingar för detta kommer vara den tråden man tittar på mest iaf:P men jag hoppas att du får ordning på turbo problemet.

Forummoderator
26 455 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
Turbosnorren  Tack så mycket. Jo jag hoppas att problemet lägger sig i alla fall. Kommer snart med en uppdatering av läget.

Krink Tacktack! Alltid kul att höra att det uppskattas det man gör. Även om man inte är så kunnig så löser man det...på det sätt man tror det ska lösas på. Ska dock inte himla med att en del grejer har jag lämnat bort. Eller. Lämnat och lämnat. Bekanta har lessnat på att se mig ligga och svära så dom har helt enkelt tagit över och fått det gjort smile

Forummoderator
26 455 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
Update 18

080930

Bilen är numera påställd. Första - riktiga - turen skedde igår. Platt som en padda på vägen, och det eviga knattret från den åter trasiga grenrörspackningen - bar det in mot stan. Att jag har oljeläckage från packboxen framtill är uppenbart efter att ha sett oljedropparna ligga på asfalten, efter att bilen blivit parkerad i garaget..
Men. Han funkar ju i alla fall!

Idag bar det iväg till Bilbolaget. Det skadar ju inte att fråga om man får låna en djup 27:as hylsa i alla fall. Fick ta upp det med verkstadschefen. En trevlig karl som efter lite övertygelse, personligen lämnade ut verktygen jag behövde.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/474131_nrnuhq.jpg
[Taget 080930]*...bort med orginalratten och dit med nya*

Själva bytet gick alldeles utmärkt. Ett tips är att försöka hålla undan kablarna så det slipper tuta lite då och då medan man drar lös muttern, men det är inte så lätt när det är så trångt. Jo. Och så dra till ratten så att låset slår till. Det är fysiskt omöjligt att hålla i ratten samtidigt som man drar lös muttern...tror jag i alla fall. Jag lyckades inte i alla fall..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/474135_7qogn2.jpg
[Taget 080930]*Nya ratten på plats alldeles strax...yes!*

Så. Äntligen satt ratten på plats. Nöjd och belåten låser man dörren - de andra låsta sedan tidigare - och sedan kliver man ur och stänger. Det tar ett par sekunder innan jag inser att det inte är bilnycklarna jag har rasslande i fickan, utan lägenhetsnycklarna...
NEJ!
Mobilen låg kvar i bilen. Rutorna stängda. Alla dörrar låsta. Med svansen mellan benen gick jag in och tackade för lånet för verktygen, och frågade samtidigt om det var nåt man kunde göra om man hade råkat låsa sig ute.
Nej, var svaret. De kunde inte göra nåt.
Så för att göra historien kort: jag fick låna telefonen i receptionen och ringa till låstjänst. Efter deras besök - där killen för övrigt berömde min bil för att vara så tät då han hade stora problem att få in vajern mellan dörren och ramen - så blev man 500 spänn fattigare. Woho vad glad jag blev.
Inte blev man gladare när man tankade därefter..
Hade kört cirka 32 mil enligt trippen. 15 av dem mina första mil...innan bilen stannade den där kalla vinterdagen då jag nyss hade köpt bilen. Resten avställd och oskattad då det bara var provturer.
32 mil. Gick i 51 liter..

For vidare till Autotjänst. Oljeläckaget driver mig till vansinne så man måste ju få bukt med det. Har man ledigt så har man, så varför inte prova ge sig in på det också. Pratade med några som själva har - och haft - 240 Turbo, och det vanligaste som går sönder framtill undertill är packboxen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/474142_ye0w49.jpg
[Taget 080930]*Nya grenrörspackningar..igen..och en packbox*

Sover därför över i Boda - då dagen blev längre än vad jag trodde den skulle bli i stan - så blir det mekning i morgon. Har lusläst bibeln ett par gånger och...det ser ju ut som att jag ska klara av det.
"How hard can it be..?"

SKÅNING
1 215 Inlägg
30 september 2008
Kul att bilen äntligen är körbar på riktigt, som nämdes tidigare så blir denna tråden bara bättre och bättre, kommer att fortsätta följa den, men hur har det gått med att den "slår av" hajade inte riktigt det i texten

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

Down n`out
514 Inlägg
30 september 2008
riktigt rolig tråd big_smile sak följas

Down n`out

Forummoderator
26 455 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
alexm- skrev:
Kul att bilen äntligen är körbar på riktigt, som nämdes tidigare så blir denna tråden bara bättre och bättre, kommer att fortsätta följa den, men hur har det gått med att den "slår av" hajade inte riktigt det i texten

Just ja..glömde skriva om det. Tack för påminnelsen.

Problemet finns fortfarande kvar, men inte lika irritersamt. Såsom jag har skrivit har jag i flera omgångar skruvat ner laddtrycket, och för varje "försök" har det "slagit av" mindre och mindre. Ju mindre laddtryck ju mer går det varva, och mer går det komma upp i hastighet.
Har smygit upp bilen i 160 knyck faktiskt, men då slår den ifrån. Och min gissning är att soppapumpen inte orkar med. För laddtrycket kan det då inte vara längre. Den spikar dock inte. Det liksom bara...tar stopp.

Forummoderator
26 455 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
Lundback skrev:
riktigt rolig tråd big_smile sak följas

Tackar smile

445 Inlägg
30 september 2008
jag kom på hur tråkigt det kan vara och sätta i en annan ratt i nån bil, när ratten hamnar snett och man orkar verkligen inte sätta den rakt, och ändå sitter man där och retar sig på det när man kör och gör ingenting åt de:D haha

Sök