Update 18
080930
Bilen är numera påställd. Första - riktiga - turen skedde igår. Platt som en padda på vägen, och det eviga knattret från den åter trasiga grenrörspackningen - bar det in mot stan. Att jag har oljeläckage från packboxen framtill är uppenbart efter att ha sett oljedropparna ligga på asfalten, efter att bilen blivit parkerad i garaget..
Men. Han funkar ju i alla fall!
Idag bar det iväg till Bilbolaget. Det skadar ju inte att fråga om man får låna en djup 27:as hylsa i alla fall. Fick ta upp det med verkstadschefen. En trevlig karl som efter lite övertygelse, personligen lämnade ut verktygen jag behövde.
[Taget 080930]*...bort med orginalratten och dit med nya*Själva bytet gick alldeles utmärkt. Ett tips är att försöka hålla undan kablarna så det slipper tuta lite då och då medan man drar lös muttern, men det är inte så lätt när det är så trångt. Jo. Och så dra till ratten så att låset slår till. Det är fysiskt omöjligt att hålla i ratten samtidigt som man drar lös muttern...tror jag i alla fall. Jag lyckades inte i alla fall..
[Taget 080930]*Nya ratten på plats alldeles strax...yes!*Så. Äntligen satt ratten på plats. Nöjd och belåten låser man dörren - de andra låsta sedan tidigare - och sedan kliver man ur och stänger. Det tar ett par sekunder innan jag inser att det inte är bilnycklarna jag har rasslande i fickan, utan lägenhetsnycklarna...
NEJ!
Mobilen låg kvar i bilen. Rutorna stängda. Alla dörrar låsta. Med svansen mellan benen gick jag in och tackade för lånet för verktygen, och frågade samtidigt om det var nåt man kunde göra om man hade råkat låsa sig ute.
Nej, var svaret. De kunde inte göra nåt.
Så för att göra historien kort: jag fick låna telefonen i receptionen och ringa till låstjänst. Efter deras besök - där killen för övrigt berömde min bil för att vara så tät då han hade stora problem att få in vajern mellan dörren och ramen - så blev man 500 spänn fattigare. Woho vad glad jag blev.
Inte blev man gladare när man tankade därefter..
Hade kört cirka 32 mil enligt trippen. 15 av dem mina första mil...innan bilen stannade den där kalla vinterdagen då jag nyss hade köpt bilen. Resten avställd och oskattad då det bara var provturer.
32 mil. Gick i 51 liter..
For vidare till Autotjänst. Oljeläckaget driver mig till vansinne så man måste ju få bukt med det. Har man ledigt så har man, så varför inte prova ge sig in på det också. Pratade med några som själva har - och haft - 240 Turbo, och det vanligaste som går sönder framtill undertill är packboxen.
[Taget 080930]*Nya grenrörspackningar..igen..och en packbox*Sover därför över i Boda - då dagen blev längre än vad jag trodde den skulle bli i stan - så blir det mekning i morgon. Har lusläst bibeln ett par gånger och...det ser ju ut som att jag ska klara av det.
"How hard can it be..?"