lumpen 2009

Sarge
30 mars 2009 · 2 337 Inlägg

Malm3n skrev:

thell_gti skrev:
blev intagen som bevakningssoldat i arvidsjaur i19. skall in 12 januari. ingen annan som skall till arvidsjaur?

i arvidsjaur heter ju regementet faktiskt K4 Norrlands Dragonerna...
I19 ligger i Boden:P

K4 finns inte längre, garnisonen i Arvidsjaur består numera av AJB (Arméns Jägarbataljon) som lyder under I 19 (Norrbottens Regemente).

Finnmerchant Oseriös Aktör
30 mars 2009 · 592 Inlägg

Sarge skrev:

Finnmerchant skrev:

Sarge skrev:

Väldigt sant.

Stabsbiträde -> Kompanitransportchef
Stabsassistent -> Elverksgruppchef

Sedan blir ju krigsplaceringen oftast något helt annat än vad du gjorde under lumpen.

C Kabel/nskygrp -> Pansarskytteplutonchef
Kompanitransportchef -> C Simulatorgrupp

jamen på vad begrundas utbildningsvalet? är det sånt som man önskar eller måste man infinna sig med den position man får?

Baserat på vad du presterar på testerna vid mönstringen får du ett antal platser som passar din profil, så att säga. Dessa får du välja mellan, men om du är väldigt inställd på en specifik tjänst så har man en del valfrihet så länge man uppfyller kraven. Men även om du får en befattning som du inte är nöjd med så måste du rycka in, iom att man lyder under lagen om totalförsvarsplikt. Däremot håller man just nu att titta på en omstrukturering i Försvarsmakten, där pliktlagen tas bort och ersätts av anställda yrkessoldater.

underliga system

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Volvo C303 "TGB111A MT" (1977)
Nissan King Cab 4x4 DIESEL "Carnival of Rust" (1992)
hedley Saaboholic
30 mars 2009 · 3 129 Inlägg

Någon som vet om man kan göra lumpen i efterhand?

Dvs när jag mönstrade hade jag 2år kvar av gymnasieskolan och visste inte någonting om vad jag ville göra och inte osv..

Hur funkar det med sånt, äre totalt omöjligt att komma in om man en gång gjort så man inte behövde eller?

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Sarge
30 mars 2009 · 2 337 Inlägg

hedley skrev:
Någon som vet om man kan göra lumpen i efterhand?

Dvs när jag mönstrade hade jag 2år kvar av gymnasieskolan och visste inte någonting om vad jag ville göra och inte osv..

Hur funkar det med sånt, äre totalt omöjligt att komma in om man en gång gjort så man inte behövde eller?

Min rekommendation är att ringa till Pliktverket och kolla, kan eventuellt finnas omständigheter som medger det.

steifan DR!FTT3KN!K3R
30 mars 2009 · 10 427 Inlägg

hedley skrev:
Någon som vet om man kan göra lumpen i efterhand?

Du kan göra GSU-HV om du inte kommer in på ordinarie GU-utbildning.

Dvs grundläggande soldatutbildning som anordnas för hemvärnet, du
utbildas bla gamle godingen AK4 m.m. för att kunna vara del i hemvärnsskytteplutoner.

Finns GSU-HV utbildning i bla Falun (tillhör Livgardet). Drar igång 2010 igen.

Info:
http://drg.hemvarnet.se/?action=visanyh … hetid=5215

Nackdelen där är ju att du inte får någon 'riktig' befattningsutbildning.
Edit: Dvs inga stridsvagnar, stridsfordon, lastbilar, bandvagnar och såna tuffa grejer att 'leka' med. wink

Senast redigerat av steifan (30 mars 2009)

Cronholm
30 mars 2009 · 56 Inlägg

Jag fick besked om att jag ska till mönstring i Kristianstad nu i början av maj. Men alla säger att de kommer lägga ner värnplikten och så, dessutom är jag inte säker på att jag vill själv heller. Någon som har koll på vad som pågår/kommer hända med värnplikten/försvaret?

steifan DR!FTT3KN!K3R
30 mars 2009 · 10 427 Inlägg

Cronholm skrev:
Jag fick besked om att jag ska till mönstring i Kristianstad nu i början av maj. Men alla säger att de kommer lägga ner värnplikten och så, dessutom är jag inte säker på att jag vill själv heller. Någon som har koll på vad som pågår/kommer hända med värnplikten/försvaret?

Ett tips är att läsa runt lite här http://www.mil.se/sv/

alternativt komma över några ex av tidningen Insats & Försvar.

Sarge
30 mars 2009 · 2 337 Inlägg

Cronholm skrev:
Jag fick besked om att jag ska till mönstring i Kristianstad nu i början av maj. Men alla säger att de kommer lägga ner värnplikten och så, dessutom är jag inte säker på att jag vill själv heller. Någon som har koll på vad som pågår/kommer hända med värnplikten/försvaret?

Vad som pågår just nu är att vi genomgår vår största förändring i modern tid. Man har ett antal nya inriktningar för Försvarsmakten iom ökat internationellt åtagande och en ökad numerär på beredskapsförbanden. Det finns ganska långt gångna planer på att slopa värnplikten och ersätta den med enbart kontraktsanställda soldater - om allt går smidigt så kanske vi bara kommer att ha två kullar till innan omställningen sker. Går det inte smidigt så kanske vi har värnplikt i tio år till. Det är ingen som kan peka med hela handen och berätta vad som ska hända, allting skiftar ganska snabbt.

Men tipset är som sagt att hålla koll på mil.se, eller dumpa ett gb-inlägg till mig någon gång ibland så lovar jag att berätta vad som hänt sen sist. Jag har ju ändå viss inblick i min egen arbetsgivare wink

supersupra87 "Just a little 4 cylinder"
30 mars 2009 · 581 Inlägg

så här var min tjänstgöring 2007/2008 big_smile

Gjorde "ganska" ont i öronen när planen passerade trätopparna mad Men det var värt det.



Annars tycker jag man ska göra lumpen, inte bara för att "kriga", utan man har väldigt roligt tillsammans och man får lär känna sig själv bättre, vart sina gränser går.

Man lär sig definitivt att uppskatta det man har och inser vilken lyx man lever i egentligen. 2 veckor i fält ett par gånger, då klagar man inte på maten där hemma....eller sängen, haha big_smile

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
31 mars 2009 · 1 781 Inlägg

Cronholm skrev:
Jag fick besked om att jag ska till mönstring i Kristianstad nu i början av maj. Men alla säger att de kommer lägga ner värnplikten och så, dessutom är jag inte säker på att jag vill själv heller. Någon som har koll på vad som pågår/kommer hända med värnplikten/försvaret?

gör lumpen .. du kommer inte ångra dig i efterhand!. visst det kommer finnas svåra tider där du tycker att allt är piss och blä och bajs.. men det är lätt värt att göra lumpen. det roliga överväger det tråkiga väldigt tungt!

Team Insane Racing
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
31 mars 2009 · 1 781 Inlägg

Sarge skrev:

Malm3n skrev:

thell_gti skrev:
blev intagen som bevakningssoldat i arvidsjaur i19. skall in 12 januari. ingen annan som skall till arvidsjaur?

i arvidsjaur heter ju regementet faktiskt K4 Norrlands Dragonerna...
I19 ligger i Boden:P

K4 finns inte längre, garnisonen i Arvidsjaur består numera av AJB (Arméns Jägarbataljon) som lyder under I 19 (Norrbottens Regemente).

se där ja.. det var som attan:P va ju alltid råk mellan K-Fulingarna och Arvidsjaurborna förut:P

Team Insane Racing
Volvo_740_stoffe
1 april 2009 · 22 Inlägg

LillRagge skrev:
jag föll på mållinjen....efter snacket med psykologen så sa dom att jag inte fick mönstra trots att jag var helt frisk och ville göra lumpen, så där gick den drömmen i kras sad

haha dig tar dem inte in du som vill men mig tar dem in jag som inte ville typiskt men vem vet kanske blir kul

Hillman super minx "Garagets första Hillman" (1964)
Ford Thunderbird "Blixten" (1968)
Holmgrenarn
16 april 2009 · 3 Inlägg

Pedaal skrev:
Ingen mer som ska in på I19 Boden? tongue

Jodå jag ska också in I19 Boden också på MK908 wink

Volvo 745 (1990)
Pedaal
16 april 2009 · 601 Inlägg

Holmgrenarn skrev:

Pedaal skrev:
Ingen mer som ska in på I19 Boden? tongue

Jodå jag ska också in I19 Boden också på MK908 wink

Åhåå häärligt wink Ska du på förövningen 16-17 Maj?

steifan DR!FTT3KN!K3R
16 april 2009 · 10 427 Inlägg

För lite vidare inspiration så kan ni glutta in denna videon från det
sista mekskyttekompaniet i Östersund: http://video.google.com/videoplay?docid … 6138525792

Går inte att bädda in filmen direkt i forumet, men den är lite skoj. tongue

Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
16 april 2009 · 820 Inlägg

Mig ville dem inte ha, tur nog smile

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW M535i "hajen" (1986)
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
BMW M5 3.8 (1992)
zortep
16 april 2009 · 911 Inlägg

Jag rycker in i Augusti , I  Grekland ^^ Kom in i Insats styrkan , men den kommer jag ej kunna göra då man minst måste vara inne i 1 år, Jag har turen att endast göra 3 månader big_smile

pic up the phone, wazzzaaa
Holmgrenarn
18 april 2009 · 3 Inlägg

Pedaal skrev:

Holmgrenarn skrev:

Pedaal skrev:
Ingen mer som ska in på I19 Boden? tongue

Jodå jag ska också in I19 Boden också på MK908 wink

Åhåå häärligt wink Ska du på förövningen 16-17 Maj?

Jofan dit ska jag wink du me eller ?

Volvo 745 (1990)
Pedaal
19 april 2009 · 601 Inlägg

Holmgrenarn skrev:

Pedaal skrev:

Holmgrenarn skrev:

Jodå jag ska också in I19 Boden också på MK908 wink

Åhåå häärligt wink Ska du på förövningen 16-17 Maj?

Jofan dit ska jag wink du me eller ?

Nee tyvärr. Jag har annat för mig då tongue

Holmgrenarn
19 april 2009 · 3 Inlägg

Pedaal skrev:

Holmgrenarn skrev:

Pedaal skrev:

Åhåå häärligt wink Ska du på förövningen 16-17 Maj?

Jofan dit ska jag wink du me eller ?

Nee tyvärr. Jag har annat för mig då tongue

Haha funderade på att välja bort de först också, men vafan en annan polare härifrån ska upp också så jag joina han bara.

Volvo 745 (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang