godtar besiktningen gps som hastighetsmätare??

16-V Bags are for bitches
9 september 2008 · 296 Inlägg

okej cykeldator som gäller alltsåtongue hehe är de bara att sätta sensorn på typ bromsoket och den andra på fälgen?? hur noga är det med att avstån och så?? måste dom gå förbi varandra exakt eller???

Eller har jag fel igen?
Nissan 200sx s14 "M50b25" (1994)
torpis Forummoderator
9 september 2008 · 10 572 Inlägg

16-V skrev:
okej cykeldator som gäller alltsåtongue hehe är de bara att sätta sensorn på typ bromsoket och den andra på fälgen?? hur noga är det med att avstån och så?? måste dom gå förbi varandra exakt eller???

Men alltså... så svårt är det inte att testa sig fram! det skiljer säkerligen mellan olika märken på cykeldatorer mm.   håll bitarna i handen och viftal ite så ser du precis vilka avstånd som gäller.

OM det nu är tillåtet!!!! bara för Garaget.org är överens så behöver det absolut inte betyda att det är tillåtet. min kompis kunde som sagt inte besiktiga med cykeldator iaf.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Kmarcus
9 september 2008 · 854 Inlägg

En trådlös skulle jag INTE satsa på...

Har haft flera stycken (från 500 till 3800) och det kan krångla med komunikationen redan på en cykel. Har för mig att max avstånd mellan sensor och dator är ca 50-60 cm. Det är svårt att lösa i en bil, dessutom så är det med mycket stor sannorlikhet lite skrot i vägen också vilket inte gör saken bättre:P

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
16-V Bags are for bitches
9 september 2008 · 296 Inlägg

torpis skrev:

16-V skrev:
okej cykeldator som gäller alltsåtongue hehe är de bara att sätta sensorn på typ bromsoket och den andra på fälgen?? hur noga är det med att avstån och så?? måste dom gå förbi varandra exakt eller???

Men alltså... så svårt är det inte att testa sig fram! det skiljer säkerligen mellan olika märken på cykeldatorer mm.   håll bitarna i handen och viftal ite så ser du precis vilka avstånd som gäller.

OM det nu är tillåtet!!!! bara för Garaget.org är överens så behöver det absolut inte betyda att det är tillåtet. min kompis kunde som sagt inte besiktiga med cykeldator iaf.

har hört på annat håll att det ska vara tillåtet. aja det är väl bara att testa dåtongue hehe

Eller har jag fel igen?
Nissan 200sx s14 "M50b25" (1994)
KHRacing
9 september 2008 ·

GPS är lagligt på OMBYGGT & AMATÖRBYGGDA fordon :-)

J-P-R DO IT LOW STYLE
9 september 2008 · 1 342 Inlägg

Som jag har läst är det EJ lagligt med varken gps eller numera cykeldator. Nya regler för i år. Hur det är på ombyggt och amatörbyggda fordon har jag dock ingen koll på.

Smajly
10 september 2008 · 3 059 Inlägg

KHRacing skrev:
GPS är lagligt på OMBYGGT & AMATÖRBYGGDA fordon :-)

Hmm, har som sagt en hel del buggy polare.. en av dom har satt en GPS som hastighetsmätare och det fick han ombes. på för att det inte var godkänt.. inte ens på buggyn som ÄR ombyggt fordon.

----------------------------------------------------------------------------
HD'n har gått genom besiktning även i år med cykeldator.. kanske det sklijer från ställe till ställe..
----------------------------------------------------------------------------

Tänk på att dom flesta cykeldatorer ska det programeras in rullomkrets för att dom ska kunna visa rätt hastighet.. Så glöm inte mäta när ni väl satt in den så ni får rätt siffror.

Senast redigerat av Smajly (10 september 2008)

Germax
10 september 2008 · 12 086 Inlägg

Jag har en värstingcykeldator från när jag tävlade, skulle klara 300km/h.
Var man än placerar den så gäller det att ha den så nära centrum som möjligt, för att få så lång kontakt med magneten som möjligt, i 300km/h snurrar de ganska fort smile

Bästa måste ju va att placera givaren på veven vid nått remhjul, möjligvis vid kardan om man har sådan, men de kan ju lätt bli skitigt där.

cougar69
10 september 2008 · 8 Inlägg

16-V skrev:
Tänkte fråga om någon vet om besiktningen godtar gps som hastighetsmätare??

en gps e inte exakt, den kan pendla massor med km/h t,e,x vid en skarp uppförsbacke eller nerför!!!
lita inte på en gps.  e bevisat så du inte åker dit i fart kontroll.
mvh Ron tjing

Mercury Cougar "XR-7" (1970)
Mercury cougar XR7 "tiltratt power Windows" (1970)
Chevrolet Avalanche z71 "Dragbilen" (2002)
KHRacing
10 september 2008 ·

J-P-R skrev:
Som jag har läst är det EJ lagligt med varken gps eller numera cykeldator. Nya regler för i år. Hur det är på ombyggt och amatörbyggda fordon har jag dock ingen koll på.

Men det har jag- därav mitt svar :-)

Har kollat av detta exakt med SFRO-besiktningsman liksom

KHRacing
10 september 2008 ·

Smajly skrev:

KHRacing skrev:
GPS är lagligt på OMBYGGT & AMATÖRBYGGDA fordon :-)

Hmm, har som sagt en hel del buggy polare.. en av dom har satt en GPS som hastighetsmätare och det fick han ombes. på för att det inte var godkänt.. inte ens på buggyn som ÄR ombyggt fordon.

----------------------------------------------------------------------------
***massa text***

Skulle tro att deras bilar ej reggats med GPS, därav nedslag på SBP ?

16-V Bags are for bitches
11 september 2008 · 296 Inlägg

JapMax skrev:
Jag har en värstingcykeldator från när jag tävlade, skulle klara 300km/h.
Var man än placerar den så gäller det att ha den så nära centrum som möjligt, för att få så lång kontakt med magneten som möjligt, i 300km/h snurrar de ganska fort smile

Bästa måste ju va att placera givaren på veven vid nått remhjul, möjligvis vid kardan om man har sådan, men de kan ju lätt bli skitigt där.

måste ju ställa in tum också?? så om man nu sätter den på tex veven elle kardan, då kommer det ju bli väldigt lite. kommer det funka överhuvudtaget? om ni nu fattar va ja menar tongue hhe

Eller har jag fel igen?
Nissan 200sx s14 "M50b25" (1994)
Mr Insane
11 september 2008 · 2 Inlägg

KHRacing skrev:

Smajly skrev:

KHRacing skrev:
GPS är lagligt på OMBYGGT & AMATÖRBYGGDA fordon :-)

Hmm, har som sagt en hel del buggy polare.. en av dom har satt en GPS som hastighetsmätare och det fick han ombes. på för att det inte var godkänt.. inte ens på buggyn som ÄR ombyggt fordon.

----------------------------------------------------------------------------
***massa text***

Skulle tro att deras bilar ej reggats med GPS, därav nedslag på SBP ?

eller av den enkla anledningen att GPS inte godtas.
däremot cykeldator godtas så länge den kan utläsas under mörker oxå.

säkrare svar än så kan ni inte få wink

Senast redigerat av Mr Insane (11 september 2008)

liquisole
11 september 2008 · 1 237 Inlägg

har själv problem med min hastighetsmätare.. på min 200sx, jävla störande.. verkar vara många som har probs med just 200sx mätarna.. nån som vet om det är lätt att fixa?

sir_daniel www.kudoz.se
11 september 2008 · 3 802 Inlägg

är 2 fel på dem.
1. drevet i växellådan
2. dåliga lödningar o kassa "skiva" som de är lödda på så blir glapp.

Smajly
11 september 2008 · 3 059 Inlägg

16-V skrev:

JapMax skrev:
Jag har en värstingcykeldator från när jag tävlade, skulle klara 300km/h.
Var man än placerar den så gäller det att ha den så nära centrum som möjligt, för att få så lång kontakt med magneten som möjligt, i 300km/h snurrar de ganska fort smile

Bästa måste ju va att placera givaren på veven vid nått remhjul, möjligvis vid kardan om man har sådan, men de kan ju lätt bli skitigt där.

måste ju ställa in tum också?? så om man nu sätter den på tex veven elle kardan, då kommer det ju bli väldigt lite. kommer det funka överhuvudtaget? om ni nu fattar va ja menar tongue hhe

Brukar vara rullomkrets man ställer in på dom. Kan bli jevligt klöddigt att börja räkna ut vad man ska ha inställt om man sätter den på veven eller nåt annat eftersom rullomkretsen får du räkna på hjulet.
Att man ska ha magneten så nära centrum har ja aldrig hört eller läst. Handlar väl inte om att du ska ha så lång kontakt som möjligt utan att den känner av impulser varje gång magneten passerar..
Har en monterad på min raptor50 (rc-heli) som mäter varvtalet på rotorbladen.. och här snackar vi om en motor som gör 21000 varv på fullgas. Där placeras magneten på huvuddrevet och sen får man räkna en massa för att få ut varvtalet på själva rotorbladen.. Så man kan ha mycket nytta av en sån..

Senast redigerat av Smajly (11 september 2008)

bubban
11 september 2008 · 259 Inlägg

testa besikta utan hastighetsmätare. har gjort de två ggr. och har ej haft problem med det.

alminjo SLK
11 september 2008 · 610 Inlägg

Min lärare (doktor/professor/bil kunnig) satte en barometer som hastighetsmätare då originalmätaren inte funkade. Visade 0-200 BAR och den blev godkänd. Så länge den visar RÄTT kan du besiktiga bilen.

Lycka till iaf!

skylinekombi
11 september 2008 · 7 Inlägg

cykeldator är ok men då måste den få ström och belysning från bilens elsystem för det får aldrig bli "batteritorsk"

Ford Escort cabriolet "Gula faran" (1996)
Nissan Stagea WGNC34 RS4 "Skylinekombi" (1997)
Smajly
11 september 2008 · 3 059 Inlägg

skylinekombi skrev:
cykeldator är ok men då måste den få ström och belysning från bilens elsystem för det får aldrig bli "batteritorsk"

Den går igenom med batteridrift också..

bubban skrev:
testa besikta utan hastighetsmätare. har gjort de två ggr. och har ej haft problem med det.

Då har gubben helt enkelt inte tittat på mätaren när han provkört bilen.

Senast redigerat av Smajly (11 september 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang