Svårt att välja vilket mappbart sprut jag ska köpa.

TurboThell
10 september 2008 · 105 Inlägg

Tjena, står i valet och kvalet nu.. Ska köpa mappbart sprut nu i vinter men undrar vilket som e lättast att mappa? Har aldrig använt något sådant förut och har läst lite men som det verkar så e MS "självmappande" med hjälp av bredbandslambdan men inte Vems, ändå använder de väl samma program? men MS verkar ha bättre support o pris så skulle gärna vilja ha lite för, o nackdelar med båda samt någon som kunde berätta hur det är att mappa dessa båda. Har en kompis som kör med Nira och där sköter sig allt via bredbandslambdan, är Vems o MS lika lätta att mappa?
Mvh Jocke

fimpen-t60
10 september 2008 · 118 Inlägg

köp megaskurt eller ved det heter  men då får du mappa helt sjävm men det  fins massa folk som vet hur man gör på nätet

Volvo 244 turbo "traktor med konstgjord andning" (1982)
fimpen-t60
10 september 2008 · 118 Inlägg

det kostar bara 5400

Volvo 244 turbo "traktor med konstgjord andning" (1982)
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
10 september 2008 · 1 781 Inlägg

MS och Vems är typ likdant.... komihåg att om du köper Vems så köp direkt ifrån Ungern tror de va typ 150 kr i frakt samt att det inte är någon tull på de;)

Team Insane Racing
torpis Forummoderator
10 september 2008 · 10 572 Inlägg

Lite så är det väl att garaget inte riktigt är rätt ställe att fråga på...  blir lätt många som rekomenderar första bästa de känner igen coh du har inte en aning om vem som har rätt eller vem som bara chansar.

inget är självmappande!!! absolut inte!!! aldrig någonsin! oavsett vad någon säger.   Som att säga at en bil med farthållare är självkörande.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
pampers138 Har alltid rätt!
10 september 2008 · 689 Inlägg

autronic, haltech, vems, nira.. bara att välja. eller nu megasquirt..

Livet är ett helvete, du är bjuden!
BMW 528 "BBS" (1983)
Sharky
10 september 2008 · 10 287 Inlägg

Som Torpis skriver så är "självmappande" mera ett försäljningsargument än nåt som funkar hela vägen ut. OK, man får nåt som lirar...typ, men skall man få ut motorns prestanda på ett kontrollerat sätt så gäller en riktig mappning.

Sprut väljer man efter dom krav man har på finesser, komplexitet mm och dessutom bör man - om man mappar hos någon - ta stor hänsyn till vad mapparen är van att använda.

Det finns givetvis sprut som är Bäst, men då pratar vi sprut i halvmiljonklassen som du kan flyga till månen med.
För oss vanliga dödliga så spelar helt andra saker roll än att sitta och prata om "bäst", "värst" etc. Mycket mera praktiska saker avgör som sagt var.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
TurboThell
10 september 2008 · 105 Inlägg

Okey, jag har ingen erfarenhet av mappning så därför ville jag ha reda på vilket som var enklast att mappa då detta är ett projekt jag ska lära mig:) Men då räcker väl megasquirt tills vidare iaf, låter som ett ok sprut att lära sig på iaf.

torpis Forummoderator
11 september 2008 · 10 572 Inlägg

TurboThell skrev:
Okey, jag har ingen erfarenhet av mappning så därför ville jag ha reda på vilket som var enklast att mappa då detta är ett projekt jag ska lära mig:) Men då räcker väl megasquirt tills vidare iaf, låter som ett ok sprut att lära sig på iaf.

Ja, MS installerat på ett vettigt sätt tillsammans med en bra bredbandslmabda och kunskeper om hur du ställer in rätt parametrar kan fungera helt okej.   Kräver dock en del extra arbete bakom knapparna innan det funkar som en originalbil... dvs startar när du vrider på nyckeln i alla väder...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
herrkompressor
14 november 2008 · 9 Inlägg

jusst det  med auto tuning som det kallas är helt på sätt o vis missledande  för  det bygger ju på att man sätter upp  själv A/F parameter  och så länge man kan skriva in vad som helst  så följer ju sprutet  dem inmatade värdena  så vad är då vittsen  man vet ju aldrig  hur mycket A/F som motorn behöver  för att ge sitt rätta och inte gå torr , och då anser jag att man lika väl kan mappa hela skiten från början  för man skall ändå sitta o knappa in så kallade gissa leken värden  . ne tackar vet jag mappning  då man vet vad motorn behöver för att ge maxvrid och effekt  med säkerhet . Det finns inga genvägar  till en perfekt mappning ..

Vortech T-trim
KHRacing
14 november 2008 ·

Malm3n skrev:
MS och Vems är typ likdant.... komihåg att om du köper Vems så köp direkt ifrån Ungern tror de va typ 150 kr i frakt samt att det inte är någon tull på de;)

Förutom att det OFTA blir masa onödigt tjafs & fel i beställningarna om man tar det via Ungern, bättre kontakta Jörgen Karlsson direkt istället -  Intresserade kan PMá mig !

Koop
14 november 2008 · 1 867 Inlägg

Jörgen är en skön kille som inte ser några problem, allt kan lösas. Rekommenderas verkligen att beställa genom honom istället för via ungern och skit.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
karlsson_6 Volvo Fantast
14 november 2008 · 194 Inlägg

Vet man vad man ska ha så beställer man från vems.hu pris från 4500 kr
Ihop monterad box billigare blir det inte om man inte bygger boxen själv

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85
Holme
14 november 2008 · 1 417 Inlägg

Köper ni VEMS genom han Jörgen får ni väl kabelhärva och givare med om ni vill också va? Eller är jag ute på cykeln då?

karlsson_6 Volvo Fantast
14 november 2008 · 194 Inlägg

Endast själva VEMS styrenheten. Inga kontakter eller givare ingår.

Har de blivit billigare kostar bara 6000:- i sverige? För mig den kostade 7000:- innan

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85
Holme
14 november 2008 · 1 417 Inlägg

Ja, 6000 står det på hemsidan nu.

Snik3r
14 november 2008 · 53 Inlägg

civinco är ju ett väldigt bra alternativ annars

Volvo s40 t4 "Red Devil" (1998)
Saab 96 "v4" (1971)
Fido85
14 november 2008 · 6 Inlägg

Autronic Sm4 så har du sprutet du älskar! lätt att förstå sig på och finns autotuning osv så lätt att mappa

Svenden
20 november 2008 · 7 Inlägg
Audi 100 c4 V6 2.6E "Tam" (1993)
Audi_Danne
24 november 2008 · 28 Inlägg

Måste slå ett slag för Nira I3+ Absolut lättast att förstå sig på då allt står på svenska! Funkar förövrigt klockrent..

Allt under 2bar är LÄTTRYCK!!!
Audi s2 "Nira i3" (1991)
Audi A4 1,8t "bruksräser" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang