Mercedes 190 3.6 Kompressormatad driftingbygge [Update 20/8]

Från original Mercedes 190 2.6 genom de flesta formerna av bygge för att till slut bli en fullmatad drifting bil med ett intressant recept;) Följ tråden och se bilen bli redo för säsongen 2013;)
  • 403 Följare
  • 1 615 252 Visningar
  • Uppdaterades senast 6 december 2014
HolmaExtreme
16 juli 2013 · 46 Inlägg

JAAA sätt igång nu fö tusan tongue

Volvo 240 projektbil!. kika gärna på:n :)
JoarH
16 juli 2013 · 129 Inlägg

Jäklar bara!

Toume
17 juli 2013 · 71 Inlägg

Riktigt roligt att se dig köra i rudskogen! smile

HPaddict DailyFresh Drifter
24 juli 2013 · 2 466 Inlägg

Update 24/7

Tjenare

Jag tänkte att det änna är dags att bjuda på en uppdatering om vad som sker med bilen! För er som tror att bilen fortfarande står okörbar så kan ja säga att ni har fel:) Det har inte varit några lätta veckor o dra sig igenom men till slut så föll alla pusselbitar på plats.

Efter bakslaget på bänkningen innan mantorp, då motorn fick ca 130 grader i insugstemperatur och hade laddtrycks läcka i insuget så var de bara o ta sig i kragen o lösa dit en IC och fixa läckan i insuget.

Läckan på insuget var snabbt åtgärdad av MADperformance vilka även hjälpte mig att göra trycksystemet till intercoolern i aluminium vilket jag är grymt tacksam för! När till slut IC var på plats och färdig så var de dags o dra på bänkning hos maxxtuninng men i sista sekunden strulade det åter med läckage i trycksystemet och mappningen fick ställas in, men efter en planing utav insugs flänsen så var vi på banan igen och fick då hjälp att göra en gatmappning utav bilen under Torsdags natten innan avfärden mot rudskogen.

Tyvärr laddade kompressorn bara 0.3 bar vilket innebar att effekten inte riktigt fanns där men de innebar iaf att jag skulle få köra bilen på rudskogen! Sjukt stort tack till MADperformance och Sören som hjälpte mig med gatmappningen

När bilen var mappad körde vi upp en uppsättning däck på gatan och förberedde sedan för att lasta bilen på biltransporten, och då var oturen framme o slog mig på käften igen wink
Vid lastningen var vi tvungna att backa av bilen från ramperna igen och då fastnade oljekylet i rampen och slet sönder kylet kl 0500 på morgonen innan avfärden mot rudskogen....

Tack vare våran kära jumisko som tiggade ihop oljekylet igen så var vi till slut på vägen på rudskogen ca 2 timmar senare!

http://www.gatbilar.se/galleries/899/3/51eeffbdbe0d3.jpg
Efter en extremt stressig tid innan rudskogen så var bilen till slut på flaket och påväg upp mot Gatebil Rudskogen smile

http://www.gatbilar.se/galleries/727/3/51eeffb48eb65.jpg
Hade enormt stort stöd av Specialsvarv gänget under helgen ihop me gubbarna i garaget och en massa annat folk som ställde upp för mig!

http://www.gatbilar.se/galleries/683/3/51eeff72ce4d6.jpg
Helgen gick relativt smidigt fram med lite olika bekymmer under de olika dagarna men de kan man ju räkna med en bil som är såpass ombyggd och det är första körningen smile En mer utförlig rapport från eventet ihop med riktigt feta filmer från en följebil kommer att komma upp inom ett par veckor! Här är iaf en bild från oss på Dailyfresh som är tagen av Johan bring som fotade för oss under rudskogen eventet!

http://www.gatbilar.se/galleries/434/3/51eeff8097538.jpg
efter rudskogen så syns de lite battle scars på bilen så som denna brända biten med foliering pga lite för tight fitment wink Men den sitter gött me dom svarta fälgarna big_smile

http://www.gatbilar.se/galleries/826/3/51eeff88dbd78.jpg
Sitter tight o gött fram med kan jag säga wink

http://www.gatbilar.se/galleries/925/3/51eeff9241abd.jpg
Fick kört på alla dagarna uppe på rudskogen, tills sista passet på söndagen halv 7 då kom ja ca 3 varv innan motorn helt plötsligt dog, detta var pga nått hittat in och böjt mitt triggerhjul vilket i sin tur slog sönder trigger givaren...

http://www.gatbilar.se/galleries/533/3/51eeffa2ef684.jpg
Här känner ja mig riktigt hemma nu efter en helg på rudskogen, får säga att ja känner att ja litar på bilen och kan pusha mig själv redan efter bara några pass på banan wink Helgens höjdpunkt för mig var att våga göra en handbroms entry på stora rakan i närheten av 180km/h vilket gav en enorm adrenalin kick samt extrem ståplätta på däcken då jag inte pumpade handbromsen ^^. har ju inte möjligheten att bromsa samtidigt som kryckan är dragen så ja höll den stumt i 200 mtongue misstagen lär man sig av och nu är en fördelningsventil beställd så ja kan bromsa samtidigt utan att kryckan låser sig

http://www.gatbilar.se/galleries/836/3/51eeff9abefe8.jpg
Bilen rullades in i garaget efter helgen och det fick bli en paus på ett par dagar för o ta igen mig efter den senaste tiden ^^. Sedan var de bara o riva ner lådan efter ett par dagar för att få ner svänghjulet och rikta tripperhjulet och montera upp allt igen där efter

http://www.gatbilar.se/galleries/570/3/51eeff77b0401.jpg
Måste passa på o tacka mina sponsorer enormt mkt! Hade aldrig gått utan er, Extra stort tack till Specialsvarv.se och MADperformance utan er hade det aldrig gått o köra på rudskogen!

Nu i helgen är det säkert som många vet 3 deltävlingen i Swedish Powerdrift serien, denna deltävlingen går på Gröndal motorstadium uppe i eskilstuna. Mitt mål är att delta och jag har en del att fixa innan avfärd fredag morgon tidigt som fan.

Ett nytt kompressor hjul ska svarvas imorgon för att få ut 1 bars laddtryck till torsdag då de ska göras ännu en gatmappning innan denna tävlingen för att kunna få lite mer mos i maskinen under tävlingen smile. Men mycket hänger på att triggergivaren som jag får imorgon lirar som den gjorde förut för annars har vi de ännu tightare att hinna kan jag säga...

Mer som ska göras är att inhandla racingoverall, skor o handskar. samt massa reglementes enliga saker ska åtgärdas från förra besiktningen ja gjorde på bilen, en katt ska även leta sig dit under morgon dagen så de är enligt reglementet!

Nu måste jag sova så ja orkar med de närmaste 2 dagarna av extremt tempo wink

Hörs av innan helgen eller om inte tid finns så ses vi på gröndal!

Mvh Stångberg

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
Victor_Ahlander
24 juli 2013 · 203 Inlägg

Grymt fet bil och skit häftiga bilder!

Kofoten carsound.se
24 juli 2013 · 244 Inlägg

Najs uppdatering Mårten! wink Lycka till i helgen

Niklas "Kofoten" Bengtsson
carsound.se LjudiBil.com
Importör av Audiopipe i Sverige
Greenmeenie Arn Racing
25 juli 2013 · 194 Inlägg

Ser bra ut mårten! smile kul att de har gått bra med kompressorn! ;D

Oh man, this is gonna hurt!
Nissan 200sx s13 "KrånglarAlltidSomFan" (1993)
Hermanssons_Garage
25 juli 2013 · 2 415 Inlägg

HPaddict Jag såg din bil idag på motorvägen kl 1624 när ni passerade förbi tingstads tunneln i göteborg. jävlar vad rå den såg ut!

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
MoffeGreven
26 juli 2013 ·

Kom ihåg att fara ungefär 3 timmar innan den egentliga tiden ni tänkt fara nästa gång! wink Gäller princip allt i allmänhet! tongue

TurboLundin
31 juli 2013 · 764 Inlägg

Härligt att det äntligen blev lite körning big_smile

Volvo 760 Turbo "Driftcar" (1983)
HPaddict DailyFresh Drifter
31 juli 2013 · 2 466 Inlägg

Update 31/7

Tjenare

En liten uppdatering om de senaste dagarna, Bilen förbereddes i fullt ös för att köra deltävling nr 3 på Gröndal. Allting föll sakta men säkert på plats, jag fick mitt remhjul som ska leverera 1 bar laddtryck, fick ihop det med remmen osv.

Efter att en katt monterats och jag fick besök av min vän Jesper så var de dags att köra en mappning återigen, denna gången med rätt laddtryck wink Direkt när vi började mappa så fick vi stoppa då han kände på sig att den inte gick som den skulle, det var då cylinder nummer 3 som inte tände.. Det var ett kontakt stycke som glidit i sär till vagspolarna, vilket gjorde att ingen gnista kom till 3ans cylinder. detta har vi alltså kört me sen uppstart då det blev en helt annan motor direkt när denna cylindern kom in i bilden.

Ett muppigt misstag kan många säga men det "udda" ljudet på motorn visade sig då vara att en cylinder inte var med i leken, men man lär sig av sina misstag och nu var de dags o testa den nya lite vassare tändmappen.

Direkt kände jag en extrem skillnad, bilen river loss 3an på rent gas pådrag i nuläget vilket känns underbart!

men innan vi skulle lasta för o dra mot gröndal så sa jag att ja ville testa bilen lite mer hårt på gatan innan vi drog upp så inget går sönder preciis när vi kommer upp..


http://www.gatbilar.se/galleries/7/3/51f83d8b44020.jpg
Aaaand it happened again.. trigger kransen jag lagade höll inte ihop utan separerade och slog sönder givaren igen

http://www.gatbilar.se/galleries/419/3/51f83da497161.jpg
Turen i oturen var väl att vi slapp dra till gröndal o sen rasa direkt när vi kom fram wink men ja kan säga att nu börjar vi få snurr på grejjerna wink Så jag tog ett par dagar off och tog de lugnt, sedan var de dags o hugga in

http://www.gatbilar.se/galleries/862/3/51f83d9cab731.jpg
Lade ett par timmar idag och så var den ur, de var lättare o ta hela paketet då ja har lite små skavanker som ja vill ha löst wink

http://www.gatbilar.se/galleries/758/3/51f83d7bb5ecf.jpg
Blir en hög saker men de e fan rätt smidigt o få ur maskinen måste ja säga smile

http://www.gatbilar.se/galleries/705/3/51f83d83bcecf.jpg
Såhär vackert såg tripper kransen ut;)

http://www.gatbilar.se/galleries/593/3/51f83d93991ca.jpg
Det som ska göras är att fin justera upp liningen av kompressorn mot remhjulet på veven samt snygga till lite små saker och få dit en ny trigger skiva igen. Sedan justera styrsnäckan lite då den är lite felaktigt monterad nu då den svänger lite mer vänster än höger vilket påverkar körningen negativt kan ja säga smile

Så nu blir det ett par dagar med fin lir och uppsnyggning från alla akutlösningar så ska vi få de riktigt bra igen innan maskinen åker ner i karossen igen, så håll utkik så kommer de uppdateringar under de närmaste dagarna:)

Mvh Stångberg

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
CarpeDiem German Engineering
1 augusti 2013 · 9 081 Inlägg

Grymt bra jobbat, Stångberg big_smile Jobbigt med ras men det ordnar sig smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
HPaddict DailyFresh Drifter
13 augusti 2013 · 2 466 Inlägg

Update 13/8

Tjenare

Nu efter ett par dagars paus var det då dags att ta tag i bygget igen wink Känner att nu har jag hunnit varva ner lite o göra annat ett tag vilket känns skönt! blir lätt att stressen tar bort glädjen i de hela och det vill jag verkligen inte ska hända..

här är kvällens jobb iaf smile

http://www.gatbilar.se/galleries/388/3/520a8bd30e4ab.jpg
Dags o fixa en ny trigger lösning!

http://www.gatbilar.se/galleries/630/3/520a8bc3a089d.jpg
Den nya trigger skivan som kommer användas wink Fel inner diameter från början men detta löste Specialsvarv mig med att få perfekt passning på i hans svarv

http://www.gatbilar.se/galleries/689/3/520a8bb2923f7.jpg
Efter hans svarvning sitter trigger skivan kanon över kompressorhjulshållaren;)

http://www.gatbilar.se/galleries/656/3/520a8b700e93a.jpg
Hål borrades efter den passats in hyffsat nära OT, Inte döds viktigt då den kommer strobas in exakt sen såklart wink, Givaren kommer hamna 60 grader innan OT.

http://www.gatbilar.se/galleries/157/3/520a8ba5c0b54.jpg
Eftersom ja inte hade material att fortsätta me triggern så tog jag tag i att matchporta grenröret som inte hanns med tidigare under säsongen..

http://www.gatbilar.se/galleries/377/3/520a8b98aab7b.jpg
Här ser man tydligt hur off de har varit på några av cylindrarna

http://www.gatbilar.se/galleries/861/3/520a8b8be6242.jpg
Men efter ett tag så var det matchportat och fint

http://www.gatbilar.se/galleries/593/3/520a8b7d8e283.jpg
Packningen användes som en referens efter att jag slipat efter sotkanterna, nu är det riktigt inslipat och flödet lär förbättras en hel del wink

http://www.gatbilar.se/galleries/153/3/520a8b5a93585.jpg
Flowing like hell wink

Innan helgen så ska triggerfäste byggas, kompressorn linas upp, triggerskivan monteras ordentligt och massa små saker jag inte hann göra som ja ville innan wink

Hörs i veckan

/Stångberg

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
CarpeDiem German Engineering
14 augusti 2013 · 9 081 Inlägg

Grymt bra jobbat, Stångberg smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
opA
15 augusti 2013 · 302 Inlägg

Jo men denna känner jag ju allt igen efter man varit i erat garage för ett par veckor sen ! wink

Grymt jobb !

Volvo V60 Polestar "Autotech" (2015)
HPaddict DailyFresh Drifter
15 augusti 2013 · 2 466 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Grymt bra jobbat, Stångberg smile

Tackar smile

opA skrev:
Jo men denna känner jag ju allt igen efter man varit i erat garage för ett par veckor sen ! wink

Grymt jobb !

Jasså se där ja smile var du bara o kika in eller?smile

Tackar!

Mvh Mårten

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
HPaddict DailyFresh Drifter
15 augusti 2013 · 2 466 Inlägg

Update 15/8

Tjenare

idag blev det lite tid över till bilen och den utnyttjades till att få ordning på trigger lösningen wink finns inte direkt extremt mycket att skriva om just detta så hoppar direkt till bilderna big_smile

http://www.gatbilar.se/galleries/247/3/520d4b67a4fea.jpg
Kvällen började med att göra en 2mm distans under trigger skivan så det går fritt i från vevaxelns remhjul samt löprullen ovanförwink Tight ska de va wink

http://www.gatbilar.se/galleries/821/3/520d4b5fcc375.jpg
Sedan var de dags o lirka till en lösning för tripperfäste, fick slipat till en plattjärns bit som passade som ett smäck wink

http://www.gatbilar.se/galleries/957/3/520d4b7f914db.jpg
På med remhjulen och allt för att sedan tillverka ett plattjärn med perfekt passform för triggergivaren, vilket löste sig efter lite borrande o slipstift wink

http://www.gatbilar.se/galleries/37/3/520d4b6f5c348.jpg
Hål borrades även för att gänga i plattjärnet när fästet är klart;)

http://www.gatbilar.se/galleries/885/3/520d4b779ed79.jpg
Tanken är att den ska svetsas ut såhär  utifrån plattjärnet jag satte dit i början, dock ska den förstärkas med dubbla plattjärn en bit ut samt snyggas till vid trigger givaren, dock ska detta göras först efter att triggerskivan med allt är fast draget ordentligt då de bulten jag har nu är för korta så de får bli nya imorgon wink

Om allt går som det är tänkt imorgon så kommer maskinen troligen hängas i igen under kvällen och kanske startas upp sent på kvällen igen wink Men de återstår att se hur mycket tid jag har att leka med efter jobbet imorgon:)

Hörs imorgon!

Mvh Stångberg

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
CarpeDiem German Engineering
16 augusti 2013 · 9 081 Inlägg

Du jobbar på bra, Stångberg smile Fortsätt i denna takt, så blir den klar sakta men säkert wink smile big_smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
opA
16 augusti 2013 · 302 Inlägg

HPaddict skrev:
Jasså se där ja smile var du bara o kika in eller?smile

Ni ska skära upp min huv ! wink
Måste bara få i ordning ett bättre luftfilter som hamnar där de ska skäras smile

Volvo V60 Polestar "Autotech" (2015)
Nissee
16 augusti 2013 · 309 Inlägg

kan det inte vara en smart grej att kunna justera gapet mellan triggern å hjulet:)? bara en tanke:)

Volvo 740 "M50b25 turbo" (1989)
Volvo 740 "swedish motor" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang