2511
Sök

Vad bör göras på denna motor?

412 Inlägg
15 februari 2006
Trådstartare
#1
Godagens gott folk.

I bilen min så sitter den en B234f 16v.
Vad bör man kolla i dessa motorer?

Det enda som jag vet är att kammremmen ska bytas. Vad kostar en sådan?
Och vid vilket miltal ska den bytas?

Några tips hur man får lite mer fart i bilen då man står på pedalen?:)
Senast redigerat av elsmurfo (15 februari 2006)

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
15 februari 2006
#2
Det som man först å främst behöver tänka på vad det gäller 16-valven säger du själv: Kamremmen, vet du att den behöver bytas så gör det så fort som möjligt innan du kör en massa.
Skulle remmen lämna in så blir de ventilsallad *trist*

Vet inte hur ofta den behöver bytas, men den kostar allt en rejäl slant...
http://www.mekonomen.se/katalog.asp?kid … mp;sprak=S
Till 8-ventilaren kostar den typ 150:-, en viss skillnad...

Går bra som dom gör från början men lite mer fart får man med öppnare filter o avgas (och fränare ljud), chip finns det ju till den maskinen oxå!

Lycka Till!! //tompa


412 Inlägg
16 februari 2006
Trådstartare
#3
turbotompa skrev:
Det som man först å främst behöver tänka på vad det gäller 16-valven säger du själv: Kamremmen, vet du att den behöver bytas så gör det så fort som möjligt innan du kör en massa.
Skulle remmen lämna in så blir de ventilsallad *trist*

Vet inte hur ofta den behöver bytas, men den kostar allt en rejäl slant...
http://www.mekonomen.se/katalog.asp?kid … mp;sprak=S
Till 8-ventilaren kostar den typ 150:-, en viss skillnad...

Går bra som dom gör från början men lite mer fart får man med öppnare filter o avgas (och fränare ljud), chip finns det ju till den maskinen oxå!

Lycka Till!! //tompa

Hittade detta, är det rätt?
Kamaxelrem   med manuell spännare    16-94189 424:-   
Kamaxelrem   för automatisk spännare    16-94488 414:-

Nått mer man behöver eller?
Är inte så inne på detta smile

Har redan sportavgas och har planer på ett Dubbelkonigt sportluftfilter.
Men det med att chippa en sugis? Dessutom behövs det 2 chipp till dessa motorer, sa iaf dom jag pratade med. Och det vart kring en 4000kr. Det anser jag knappast att det är värt.

Dock så sa någon en massa små tips man kunde göra, undra om det var sharky.

Då sas det att en elfläkt
Klippa remmen till balansaxlarna, höja tändningen 3 grader genom att byta plats på stiften i kontakten till vevaxelgivaren.
Det är lite man kan göra gratis iallfall.
Senast redigerat av elsmurfo (16 februari 2006)

10 287 Inlägg
16 februari 2006
#4
Rem+ tryckrulle + löprulle skall bytas samtidigt. Är du "inte så hemma på det här" så låt någon som kan jobbet göra det så att kamläget hamnar rätt och remspänningen blir korrekt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

412 Inlägg
16 februari 2006
Trådstartare
#5
Sharky skrev:
Rem+ tryckrulle + löprulle skall bytas samtidigt. Är du "inte så hemma på det här" så låt någon som kan jobbet göra det så att kamläget hamnar rätt och remspänningen blir korrekt.

/Göran

Klart man har kompis som ställer upp mot en billig peng wink


Sök