Vevhustryck och ständig problematik med 3ans vevstake på 855 T-5R.

TurbOla Reservdansk
18 september 2008 · 6 271 Inlägg

Nå, en del av er såg kanske tråden jag hade uppe i början av sommaren om mitt lilla motorras.
Lagret på 3ans vevstake hade liksom totalkraschat, därvid jag bytte både vevaxel och vevstakar.

Nu under Vallåkra-träffen började det knacka igen, 200 mil efter renoveringen!

Nu tog vi tag i saken, rev ur motorn (se bilder i galleriet.) och vände upp och ner på skiten när den väl stod på motorstativet. Det första som mötte min syn var ett blåanlöpt överfall på 3ans vevstake...

Blåanlöpt överfall.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/464252_a34dh8.jpg

Min bil kan för övrigt trolla. smile
När vi tog bort överfallet, så var det helt tomt. Inte ett spår av vevstakslagret syntes.
Men här är ett bevis på bra smörjning eller bra olja - vevaxeln hade klarat sig undan helskinnad! Trots vevstaken låg direkt mot vevaxeln utan lager!

Simsalabim, borttrollat vevstakslager wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/464254_41kon2.jpg

Efter lite letande och rotande fann vi detta bevis på att vevstakslager faktiskt existerat.

Vevstakslagret...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/464257_qiyegy.jpg

Nu till mina funderingar:

Förra gången motorn rasade, var det exakt samma ställe som vevstakslagret rasade, på ungefär samma sätt.
Oljekanalen i vevaxeln är fri - vi har kollat. Både före ihopmontering och nu efter.
Vevhusventilationen är renoverad - rengjord oljefälla och utbytta slangar till densamma.
Men det var ändå högt vevhustryck - pressade upp duktigt med olja ur oljestickan samt rök ur både oljesticksröret och oljepåfyllningen efter 100 mil.
Men det var helt ok precis när vi satt ihop motorn.

Alla de andra vevstakarna ser bra ut lagermässigt, även om de fått stryk nu p.g.a metallspånet.

Jag kan inte fatta varför det är samma vevstake, tvättade blocket om och om och om igen, flera gånger, spolade igenom kanaler och höll på... och smörjning finns, och vi fyllde vevaxeln med olja i kanalerna innan ihopmontering.

I just don't get it!
Någon som har några teorier?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
isso \m/(><)\m/
18 september 2008 · 742 Inlägg

hmm låter ju väldigt mysko.. men verkar ju som de inte kommer så mycket olja dit på nått sätt

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
kolvas
18 september 2008 · 4 001 Inlägg

hur är oljepumpen?
satte ni överfallen rätt? med moment och allt?

svårt fall detta...

ps. lämna iväg veven så någon kan mäta upp den, jag tror att den är något oval.

Edit: kom på en grej, hur ser kolv/cylinder ut på 3:an?

en långsökt teori: dålig tätning runt kolven pressar ner varma gaser ner i vevhuset och värmer olja/vevstake/kolv och så blir det överhettat å nyper... långsökt men jag kommer inte på nåt annat just nu

Senast redigerat av kolvas (18 september 2008)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
TurbOla Reservdansk
18 september 2008 · 6 271 Inlägg

kolvas skrev:
hur är oljepumpen?
satte ni överfallen rätt? med moment och allt?

svårt fall detta...

ps. lämna iväg veven så någon kan mäta upp den, jag tror att den är något oval.

Vi mätte oljetrycket förut, och pumpen var frisk.
Sen dess har vi bytt alla packningar i den.

Om oljetrycket hade fallit, borde de andra fyra vevstakarnas lager också rasat väl? wink
Om veven är oval så måste originalveven också varit det, eller menar du nu p.g.a den gått varm?

Edit: Ja, överfallen satt rätt, gick att dra runt motorn med handkraft, vi spände ARP-bultarna med momentnyckel, 3ggr och släppte lika många gånger innan vi spände dom sista gången, som det står i instruktionerna.
Dom satt som tusan, nu när vi skulle lossa dom.
Trodde också först det var någon bult som vibrerat loss.

Cylindrarna är honade, och det sitter nya kolvringar.
Men om cylinderloppet är lite ovalt, så skulle det kanske kunna vara som du säger...
Det skulle kunna förklara varför det hände förra gången och nu igen.

Har inte tagit loss kolven än, men det vi kunde se utav cylinderloppet såg bra ut.
Skulle ju ev. kunna vara en spricka i kolven, men då har den funnits där innan också, och vi har inte sett det vid förra renoveringen i somras.

Senast redigerat av TurbOla (18 september 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
kolvas
18 september 2008 · 4 001 Inlägg

TurbOla skrev:

kolvas skrev:
hur är oljepumpen?
satte ni överfallen rätt? med moment och allt?

svårt fall detta...

ps. lämna iväg veven så någon kan mäta upp den, jag tror att den är något oval.

Vi mätte oljetrycket förut, och pumpen var frisk.
Sen dess har vi bytt alla packningar i den.

Om oljetrycket hade fallit, borde de andra fyra vevstakarnas lager också rasat väl? wink
Om veven är oval så måste originalveven också varit det, eller menar du nu p.g.a den gått varm?

Edit: Ja, överfallen satt rätt, gick att dra runt motorn med handkraft, vi spände ARP-bultarna med momentnyckel, 3ggr och släppte lika många gånger innan vi spände dom sista gången, som det står i instruktionerna.
Dom satt som tusan, nu när vi skulle lossa dom.
Trodde också först det var någon bult som vibrerat loss.

Cylindrarna är honade, och det sitter nya kolvringar.
Men om cylinderloppet är lite ovalt, så skulle det kanske kunna vara som du säger...
Det skulle kunna förklara varför det hände förra gången och nu igen.

jag har inga bättre idé iaf.
Skulle bultarna vara anoljade eller inte?
Ska dom verkligen sitta som tusan? brukar inte vara så hårt moment på vevlager, men då borde iofs nåt annat lager oxå gått ner sig...

jag bara funderar lite på hur oljekanalerna går i dom blocken.. vilket lager som får sämst tryck/flöde... men det borde inte vara 3:an

för mycket tryck skummar oljan osv... bara lite tankar...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
kolvas
18 september 2008 · 4 001 Inlägg

spricka i kolven borde det inte vara... men jag har iofs plockat ur en kolv som gick i 3 bitar men motorn gick kanon, den bara trillade isär tongue

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
TurbOla Reservdansk
18 september 2008 · 6 271 Inlägg

kolvas skrev:
jag har inga bättre idé iaf.
Skulle bultarna vara anoljade eller inte?
Ska dom verkligen sitta som tusan? brukar inte vara så hårt moment på vevlager, men då borde iofs nåt annat lager oxå gått ner sig...

jag bara funderar lite på hur oljekanalerna går i dom blocken.. vilket lager som får sämst tryck/flöde... men det borde inte vara 3:an

för mycket tryck skummar oljan osv... bara lite tankar...

Nej, bultarna skulle bara dras med moment, inget annat.
Det ska vara 75Nm, är inte säker, har tyvärr papperet i garaget.

En annan tanke som slagit mig är att trycket i vevhuset fått oljan att "komma av sig" men det borde ju rimligtvis drabba mer än just 3ans vevstake...

Jag hade gladeligen tagit emot någon ritning eller skiss på hur oljekanalerna går i motorn, om det finns.
Det finns ju elscheman, varför finns det då inte oljescheman? tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
18 september 2008 · 6 271 Inlägg

kolvas skrev:
spricka i kolven borde det inte vara... men jag har iofs plockat ur en kolv som gick i 3 bitar men motorn gick kanon, den bara trillade isär tongue

Hehe, nej tror inte heller det är kolven, men det skulle ju faktiskt kunna vara ovalt cylinderlopp, så att den läcker förbi värme/tryck.

Har en uppsättning V70/S70 kolvar, funderar på att använda dom till nästa omgång beroende på hur kolvringarna ser ut. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
kolvas
18 september 2008 · 4 001 Inlägg

TurbOla skrev:

kolvas skrev:
jag har inga bättre idé iaf.
Skulle bultarna vara anoljade eller inte?
Ska dom verkligen sitta som tusan? brukar inte vara så hårt moment på vevlager, men då borde iofs nåt annat lager oxå gått ner sig...

jag bara funderar lite på hur oljekanalerna går i dom blocken.. vilket lager som får sämst tryck/flöde... men det borde inte vara 3:an

för mycket tryck skummar oljan osv... bara lite tankar...

Nej, bultarna skulle bara dras med moment, inget annat.
Det ska vara 75Nm, är inte säker, har tyvärr papperet i garaget.

En annan tanke som slagit mig är att trycket i vevhuset fått oljan att "komma av sig" men det borde ju rimligtvis drabba mer än just 3ans vevstake...

Jag hade gladeligen tagit emot någon ritning eller skiss på hur oljekanalerna går i motorn, om det finns.
Det finns ju elscheman, varför finns det då inte oljescheman? tongue

det finns oljescheman, sk. Blueprint ritningar där ser man allt.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
ante850r
18 september 2008 · 285 Inlägg

fan vilken mardröm--har total renoverat min motor me å ska hänga i tänkt om de händer lika dant..försök ta reda på vad de va..mvh andreas

TurbOla Reservdansk
18 september 2008 · 6 271 Inlägg

kolvas skrev:
det finns oljescheman, sk. Blueprint ritningar där ser man allt.

Sökte lite snabbt på Google, men fick inga träffar alls. hmm
Någon som vet nåt?

Ska prova på Volvo också...


ante850r skrev:
fan vilken mardröm--har total renoverat min motor me å ska hänga i tänkt om de händer lika dant..försök ta reda på vad de va..mvh andreas

Jag är ju inne på andra raset de här 4 månaderna, du ligger ju efter. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
18 september 2008 · 2 252 Inlägg

Hmm turbola, fan va surt hmm menmen, jag tycker de låter som att du haft ett dåligt lageröverfall att den gör så de kilar när motorn blir varm, därav de blånerade överfallet, och att oljan inte kunnat kyla ner överfallet för att de inte kommit in nån just för att de blir för tight när motorn är varm, och då nöts ju lagret ut till ingenting o fösvinner smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
torpis Forummoderator
18 september 2008 · 10 572 Inlägg

vevstaken kan inte varit av rätt spec.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
TurbOla Reservdansk
18 september 2008 · 6 271 Inlägg

The_Mechanic skrev:
Hmm turbola, fan va surt hmm menmen, jag tycker de låter som att du haft ett dåligt lageröverfall att den gör så de kilar när motorn blir varm, därav de blånerade överfallet, och att oljan inte kunnat kyla ner överfallet för att de inte kommit in nån just för att de blir för tight när motorn är varm, och då nöts ju lagret ut till ingenting o fösvinner smile

Det låter som en bra förklaring, förutom på ett par punkter. smile

Att det är just samma vevstaksplats som förut.
Att jag har bytt vevaxel.
Att jag har bytt vevstakar.
Att jag har bytt alla vevstakslager.
Att oljepumpen är renoverad, alla lager och packningar i motorn är bytta, motorn är tvättad många gånger om.

Jag hade nog kunnat gå med på det om det varit en annan vevstake, men nu är det 3ans vevstake... igen.
Det är nåt oheligt över den cylindern. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
sik
18 september 2008 · 1 072 Inlägg

Vevstaken kan lika gärna ha ovalt hål om man ska gå långt i tankebanorna. Men chansen att få 2 stakar som är ovala är väll minimalt. Du får inte för stort spel axialt i veven så det är därför 3é staken nyper?

Ang loppet så låter det långsökt att de ska va ovalt. Antar att du lämnat in till firma som henar och att de är så pass seriösa så de mäter korrekt!

Senast redigerat av sik (18 september 2008)

TurbOla Reservdansk
18 september 2008 · 6 271 Inlägg

torpis skrev:
vevstaken kan inte varit av rätt spec.

Märkligt då att både originalvevstaken och H-profilstaken båda var av dålig spec. Och på samma ställe. wink
Nej, jag tror inte på sammanträffande, det är lite för exakt för att vara en slump.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
18 september 2008 · 6 271 Inlägg

sik skrev:
Vevstaken kan lika gärna ha ovalt hål om man ska gå långt i tankebanorna. Men chansen att få 2 stakar som är ovala är väll minimalt. Du får inte för stort spel axialt i veven så det är därför 3é staken nyper?

Ang loppet så låter det långsökt att de ska va ovalt. Antar att du lämnat in till firma som henar och att de är så pass seriösa så de mäter korrekt!

Faktiskt inte, honade själv, därför jag tänkt att den möjligheten finns. tongue

Nej, det skulle ju varit om både den gamla originalvevaxeln och den nya hade för mycket spel, men jag beställde ju hem alla tre sorternas lager och utgick från koderna på blocket och vevaxeln som anger vilka ramlager som ska sitta var.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
sik
18 september 2008 · 1 072 Inlägg

TurbOla skrev:

sik skrev:
Vevstaken kan lika gärna ha ovalt hål om man ska gå långt i tankebanorna. Men chansen att få 2 stakar som är ovala är väll minimalt. Du får inte för stort spel axialt i veven så det är därför 3é staken nyper?

Ang loppet så låter det långsökt att de ska va ovalt. Antar att du lämnat in till firma som henar och att de är så pass seriösa så de mäter korrekt!

Faktiskt inte, honade själv, därför jag tänkt att den möjligheten finns. tongue

Nej, det skulle ju varit om både den gamla originalvevaxeln och den nya hade för mycket spel, men jag beställde ju hem alla tre sorternas lager och utgick från koderna på blocket och vevaxeln som anger vilka ramlager som ska sitta var.

Du har alltså haft 2 ras i samma block på samma ställe? Du har kanske tillgång till en vettig heningsmaskin. Om inte så har du om inte annat märkt att noggranhet lönar sig smile

Och kolven har inte lämnat märken häller?

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
18 september 2008 · 2 252 Inlägg

TurbOla skrev:

The_Mechanic skrev:
Hmm turbola, fan va surt hmm menmen, jag tycker de låter som att du haft ett dåligt lageröverfall att den gör så de kilar när motorn blir varm, därav de blånerade överfallet, och att oljan inte kunnat kyla ner överfallet för att de inte kommit in nån just för att de blir för tight när motorn är varm, och då nöts ju lagret ut till ingenting o fösvinner smile

Det låter som en bra förklaring, förutom på ett par punkter. smile

Att det är just samma vevstaksplats som förut.
Att jag har bytt vevaxel.
Att jag har bytt vevstakar.
Att jag har bytt alla vevstakslager.
Att oljepumpen är renoverad, alla lager och packningar i motorn är bytta, motorn är tvättad många gånger om.

Jag hade nog kunnat gå med på det om det varit en annan vevstake, men nu är det 3ans vevstake... igen.
Det är nåt oheligt över den cylindern. smile

hur kommer oljan till själva  lagret?, om den ska droppa ner på lagret genom ett litet hål från kolven, så kan de vara kolven som är boven i fallet, att de är nå fel på kolven så den droppar inte av oljan på rätt ställe, för så är de iaf på många andra motorer vet nu inte om de är så på 850is 5or smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
TurbOla Reservdansk
18 september 2008 · 6 271 Inlägg

sik skrev:
Du har alltså haft 2 ras i samma block på samma ställe? Du har kanske tillgång till en vettig heningsmaskin. Om inte så har du om inte annat märkt att noggranhet lönar sig smile

Och kolven har inte lämnat märken häller?

Hening? Du menar honing?
Det är klart, tänkte ju komma undan så billigt som möjligt i somras, kalaset var dyrt nog ändå tyckte jag, men nu i efterhand blir det ju bara dyrare. tongue

Kolven har inte lämnat märken i cylinderloppet, vad jag kan se, vi har inte tagit ut vevaxeln än.
Däremot har den ju gått emot toppen, det är ju det som man reagerar mest på, hörs tydligt när man kör. wink
Hände likadant sist också. Ska kolla ventilerna och kolvtoppen.

Får se hur mycket pengar till jag lägger ner på motorn, eller köper en annan begagnad och puttar i. Tycker kalaset är dyrt nog som det är. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang