4839
Sök

VW Jetta 91 Blir för varm

46 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
Som topic lyder har jag en VW Jetta 91 som blir på tok för varm. Tempmätaren lägger sig snabbt på 3/4 vid normal körning. Jag har byglat kontakten till termokontakten för annars får jag inte kylfäkten att starta.

Jag misstänker att det inte är någon cirkulation på vattnet då jag har bytt termokontakt en gång och tror att det varma vattnet kanske inte kommer så långt. Många säger att vattenpumpen ska läcka om den är trasig men jag undrar om det inte är så att min kan ha en plast impeller som gått sönder.

Det är nämligen så att alla slangar man känner på är varma förutom en som kommer ur vattenpumpen och som sedan går vidare till längst ner på kylaren.

Kan det vara något annat som felar tro? Jag tänkte att man kanske skulle byta vattenpump samt termostat för att vara på den säkra sidan om det nu inte är någon annan som har ett bra förslag.

Mvh Dennis

Hellre lite och rapp än stor och slapp :þ

3 650 Inlägg
19 september 2008
termostaten har ju inte direkt nåt med vatten tempen att göra, du kan köra utan om du vill..men låter som nån tempgivare som gett upp lr nåt..finns ju nån givare i kylaren, minns inte vad den heter, är det termokontakten? den kan ju pajja också

Diktator
968 Inlägg
19 september 2008
simplast möjliga koppla in en switch in till bilen och stäng av och sätt på kylaren själv... vet att min jetta kan komma upp i värme också när man kör runt 150-160, men det är ju av den anledningen att den varavar ju som en galning

C(^^,)
453 Inlägg
19 september 2008
Termostart kan ju vara fel! Om den är pajj öppnas den inte o ger inget nytt kallvatten!
Men som Kesler sa. Ta bort den helt för att försäkra dig att det inte är den. Enklast o billigaste antenativet

46 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
Kesler skrev:
termostaten har ju inte direkt nåt med vatten tempen att göra, du kan köra utan om du vill..men låter som nån tempgivare som gett upp lr nåt..finns ju nån givare i kylaren, minns inte vad den heter, är det termokontakten? den kan ju pajja också

Termokontakten på kylaren har jag bytt och när jag tar bort den så kommer det kallt / ljummet vatten fast bilen är ordentligt varmkörd. Jag har spolat genom kylaren tidigare så det är klart.

Brandis skrev:
simplast möjliga koppla in en switch in till bilen och stäng av och sätt på kylaren själv... vet att min jetta kan komma upp i värme också när man kör runt 150-160, men det är ju av den anledningen att den varavar ju som en galning

Det är de jag gör i nuläget men det gör ingen som helst skillnad förutom att den stannar på 3/4 av tempmätaren istället för att gå upp till max.

HKS skrev:
Termostart kan ju vara fel! Om den är pajj öppnas den inte o ger inget nytt kallvatten!
Men som Kesler sa. Ta bort den helt för att försäkra dig att det inte är den. Enklast o billigaste antenativet

Jag tänkte att jag skulle köpa mig en billig termostat på biltema och prova med då slipper man ta isär och sätta ihop för att sedan ta isär och sätta ihop igen när man konstaterat att det var termostaten.
Senast redigerat av agne (19 september 2008)

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
19 september 2008
Är nedre kylarslangen kall medans dom andra är varma så öppnar inte termostaten.. Den sitter under vattenpumpen..

Så jag satsar en kanelbulle på att ett termostatbyte hjälper dig..
Senast redigerat av g-man (19 september 2008)

16 197 Inlägg
19 september 2008
g-man skrev:
Är nedre kylarslangen kall medans dom andra är varma så öppnar inte termostaten.. Den sitter under vattenpumpen..

Så jag satsar en kanelbulle på att ett termostatbyte hjälper dig..

precis.. de e termostaten som e pajj..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
19 september 2008
Kesler skrev:

de e väl klart att termostaten har med vattentempen att göra... öppnar inte den så får du ju ingen cirulation på vattenet å då kyls de ju inte.. då kokar vattnet.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

29 Inlägg
19 september 2008
VW har ju inte bästa rycktet om att ha bra vattencirkulation,.
Når nått "sätter" sig så att inte vattnet kan gå runt som det ska, tex "Termostatet" Så får vattenpumpen stryk och packningarna går sönder så har du otur har "paddlarna" (eller va fan dom nu kallas) börjat skärva och du har inge bra cirkulation i vattenkanalerna, Då spelar det ingen roll att du byter termostat, eller ta ut den het, Vatten pumpen orkar inte dra runt iaf...

Men testa dig fram,.
lycka till

261 Inlägg
19 september 2008
kan vara termostaten. men har du ingen cirkulation kan i sin tur inte termostaten öppna heller.
kolla den lilla slangen från kylaren till expansionskärlet. så det kommer vatten ur anslutning på kylaren och att öppningen i expansionskärlet inte är tät

46 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
Beatnikbandit skrev:
kan vara termostaten. men har du ingen cirkulation kan i sin tur inte termostaten öppna heller.
kolla den lilla slangen från kylaren till expansionskärlet. så det kommer vatten ur anslutning på kylaren och att öppningen i expansionskärlet inte är tät

Bytte termostat igår och det gjorde ingen skillnad så ska ta och kolla den där slangen du nämner.

2 Inlägg
16 november 2008
Hur har det gått?
Har samma fenomen med min Jetta 1.8 -89. Har precis bytt termostaten, byglat termokontakten för att forcera fläkten. Ändå vid drygt hälften i temperatur upphör varmluften att komma in i kupén. Den lilla slangen ni nämner spottar ut vatten i exp.kärlet.
Innan motortempen kommit upp i mitten av mätaren produceras värme till kupén men inte sedan då den passerar mitten.
Fler ideer nån? Äre vattenpumpen som inte får cirkulation på vattnet?

857 Inlägg
16 november 2008
Du har inte 2st ventiler på slangarna in i värmeelementet? Dom brukar gå sönder efter några år men går att ersätta med rörstumpar..

2 Inlägg
17 november 2008
g-man!

Jo, det sitter en ventil på vardera anslutning till värmepaketet, samt att en liten slang kopplad mellan ventilerna. Så de skall reglera från till på varmvattnet utöver reglaget i kupén?

1 498 Inlägg
17 november 2008
g-man skrev:
Du har inte 2st ventiler på slangarna in i värmeelementet? Dom brukar gå sönder efter några år men går att ersätta med rörstumpar..

Med risk att värmeelementet går i sönder och blir lite imma på rutan medan du skriker till pga det kokande vattnet blötar ner dina ben,

857 Inlägg
17 november 2008
ascona-tic skrev:
g-man skrev:

Med risk att värmeelementet går i sönder och blir lite imma på rutan medan du skriker till pga det kokande vattnet blötar ner dina ben,

Glömde skriva det.. Sorry..

Farsan har gjort så på sin för några år sen o den håller fortfarande iaf.. smile
Om jag inte minns helt galet så kosta dom runt 4-600:- att köpa nya..

Sök