Byte av kamaxel efter 2 ½ år på en Skoda Octavia RS -06

Nafets86
19 september 2008 · 821 Inlägg

Nu är sista måttet rågat alltså.
Har en Octavia RS av årsmodell 06.
Började gå ryckigt och hackigt en dag sen började motorlampan lysa. Fint tänkte jag. Åkte till Skoda verskstaden och de läste ur felminnet. ":Bränslelågtryckssystemet har för högt tryck".

Okej? där började man ana ugglor i mossen. LMM eller något liknande tänkte jag. Kanske bensin pump..

Fick en chock då idag då jag fick höra att de tänker byta en KAMAXEL på bilen.. 2 ½ år har bilen rullat. 6000 mil.
Redan dags för kamaxel byte alltså. eller redan och redan? DEN SKA ALDRIG BEHÖVA BYTAS!

Tänkte då givetvis Goodwill på detta smile nehe ni som trodde det. Skoda betalar ingenting, och verkstaden säger blankt nej!
Så alltså tycker skoda att efter 2 ½ år med en RS så kan detta gå sönder.

Fick tag i en tjej på kundtjänst som var trevlig men sa att skoda inte betalar ett skit. Plus att de inte kommer göra det heller.
Men verkstaden kan ta i akt om det känns OK att göra detta.
Ska givetvis dit ikväll.

Försäkringsbolaget blev också de chockade när de hörde om vad som hänt när jag berättade för dom om bilen.

Det är tur att man bara behöver betala först 2000 kr för felsökning samt 1500 kr i självrisk för allt detta.. Jävla tur.

Han på bilkompaniet sa att detta kostade jättemycket. Vad vet jag.

Men men. Annars är det den sista octavia jag någonsin kommer äga! och jag kommer aldrig mer tipsa om Skoda efter detta.
Så "jä*la" besviken över detta.


Är det annars någon annan med en RS som fått byta detta?
Eller är det någon annan med en ny bil som fått byta detta?

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Brandis Diktator
19 september 2008 · 968 Inlägg

oneklingen jävla surt alltså, mne sen behöver det ju inte vara något som är standar på skoda, utan råkar vara just din skoda en tjeck tappat sin calippo i när dom gjorde gjut ämnet till till din kamaxel.

men skoda vägrar erkänna att det är fabriktions fel och hänvisar att den gått för långt/för hårt?

Joo
19 september 2008 · 741 Inlägg

Fyfan det låter halvdant, har aldrig hört om en så pass nya bil behövt reparera en så "stor" skada..

Goffen Administratör
19 september 2008 · 2 974 Inlägg

Om jag vore du skulle jag prata med firmans servicechef alltså den firman du köpte bilen av och som antagligen har servat bilen. Han kan mycket väl låta verkstaden/bilförsäljningen ta kostnaden/alt självrisken.

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Nafets86
19 september 2008 · 821 Inlägg

Goffen skrev:
Om jag vore du skulle jag prata med firmans servicechef alltså den firman du köpte bilen av och som antagligen har servat bilen. Han kan mycket väl låta verkstaden/bilförsäljningen ta kostnaden/alt självrisken.

Jag är tyvärr andra ägaren på bilen.. såklart.
men ska dra iväg ett mail till honom tänkte jag. Får se om han kände till detta.
Jag hoppas att de ska ta kostnaden såklart. Men som sagt även om detta är ett "måndags exemplar"..
så tänker jag inte ta risken. Hade problem med lite bromsar på RS 1:an. De låste sig och började brinna bla.

så tänker inte ta den risken. Nästa gång blir det någon "kändare" märke.
Likt Golf eller audi.

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Nafets86
19 september 2008 · 821 Inlägg

Joo skrev:
Fyfan det låter halvdant, har aldrig hört om en så pass nya bil behövt reparera en så "stor" skada..

Det har jag inte heller gjort.
Men skoda bryr sig inte iaf. Jag sa till dom de. Betala allt så har ni en annars nöjd kund..
Då sa de bara. Våran vision är att alla är nöjda.

Men då har ni en stor missnöjd kund svarade jag då.

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Nafets86
19 september 2008 · 821 Inlägg

Brandis skrev:
oneklingen jävla surt alltså, mne sen behöver det ju inte vara något som är standar på skoda, utan råkar vara just din skoda en tjeck tappat sin calippo i när dom gjorde gjut ämnet till till din kamaxel.

men skoda vägrar erkänna att det är fabriktions fel och hänvisar att den gått för långt/för hårt?

för långt kan de inte hänvisa till.. För hårt... Det är en sportbil vilket kundtjänst påpekade också.
Men de hänvisar att bilen är över 2 år gammal.. då kan det här hända hmm

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
MeloveGolf Vw trimmare
19 september 2008 · 2 995 Inlägg

sengstr skrev:
Likt Golf eller audi.

haha lol det är till 98% samma delar

du har nog fått ett måndags ex så enkelt är det...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Nafets86
19 september 2008 · 821 Inlägg

MeloveGolf skrev:

sengstr skrev:
Likt Golf eller audi.

haha lol det är till 98% samma delar

du har nog fått ett måndags ex så enkelt är det...

jag tror det också! så kan det vara

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Nafets86
19 september 2008 · 821 Inlägg

men jag ska dit och prata med verkstaden idag.
Så får vi se vad som händer. vill inte kasta allt för mycket skit ännu.

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
TurbOla Reservdansk
19 september 2008 · 6 271 Inlägg

sengstr skrev:

Joo skrev:
Fyfan det låter halvdant, har aldrig hört om en så pass nya bil behövt reparera en så "stor" skada..

Det har jag inte heller gjort.
Men skoda bryr sig inte iaf. Jag sa till dom de. Betala allt så har ni en annars nöjd kund..
Då sa de bara. Våran vision är att alla är nöjda.

Men då har ni en stor missnöjd kund svarade jag då.

Klart, i deras egna lilla värld är alla nöjda kunder, även om dom bara får en pappkartong av Skoda. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Nafets86
19 september 2008 · 821 Inlägg

haha.. precis! dom tror alla är nöjda iaf. Tror det finns en del som är missnöjda.

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
steifan DR!FTT3KN!K3R
19 september 2008 · 10 427 Inlägg

Tycker detta borde gå under någon motorgaranti?

Nafets86
19 september 2008 · 821 Inlägg

steifan skrev:
Tycker detta borde gå under någon motorgaranti?

de har tyvärr bara 2 års nybilsgaranti..
inget annat. Sen rostskydds garanti på 10 eller 12 år eller nått hmm

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
gRiLLiS945 Allt i allo
19 september 2008 · 183 Inlägg

men iaf mitt försäkringsbolag har 12000mil´s motor garanti inom 10år om den skulle rasa men färsäkringsbolaget hjälper dej säkert men du vill inte betala självrisken eller hur.?
o då måste ju skoda ha något motor garanti på deras dyraste modell program annrs e dom ju, dum på i / över huvet tongue

Volvo Pv 544 Favorit "Terapibilen" (1960)
Volvo 945 T "Bling Bling Snurbo Edition" (1998)
steifan DR!FTT3KN!K3R
19 september 2008 · 10 427 Inlägg

sengstr skrev:

steifan skrev:
Tycker detta borde gå under någon motorgaranti?

de har tyvärr bara 2 års nybilsgaranti..
inget annat. Sen rostskydds garanti på 10 eller 12 år eller nått hmm

Såpass. Då ligger det väl på försäkringsbolagets bord om inte Skoda
vill ställa upp och fixa. Jamena.. får man motorhaverier lär man ju som
biltillverkare få det fixat så fort som möjligt. Prestigeförlust så det bara smäller
om det.

Iofs är det väl ingen ovanlig motor eller Skodas egna utveckling. Men ändå tongue

Kanske har nåt handhavande att skylla på också.

TheFinnishFlash Avstängd
19 september 2008 · 1 266 Inlägg

koppla ur motorlampan å sälj bilen fort

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
FireTraXX DFFL
19 september 2008 · 9 020 Inlägg

gRiLLiS945 skrev:
...annrs e dom ju, dum på i / över huvet tongue

va i helvete?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
ScoobyBear Subarist
19 september 2008 · 131 Inlägg

Vad är det som gör att verkstaden tror att det är kamaxeln? Och på vilket sätt är den trasig?
Hade du sagt kamaxelgivaren hade det inte låtit så konstigt. Men att hela kamaxeln ska ge upp...

MG TF "Britt-Cabben" (2003)
Nafets86
22 september 2008 · 821 Inlägg

Tjena alla.
Har inte varit här nu på några dagar. mycket att göra.
Men såhär sa verkstaden. var och pratade med dom i fredags innan de stängde.

Det är ett FABRIKATIONSFEL! Kamaxeln är fel gjuten och detta medför att kamaxeln blir "ner slipad" vilket gör att den till slut inte gör att allt går rätt. Detta behöver dock inte vara lösningen på problemet. Men de ska prova att byta den. Så får vi se. Men enligt VW så är detta lösningen på ett sådant problem.
Alla saker som har hänt visar att det är kamaxeln som ska bytas.

Detta felet är känt inom koncernen och har dykt upp på Golf V med samma motor.
Fler Octavia RS från 06 med samma motor typ och framåt kan få detta problem tids nog om man har otur.
Iaf enligt Bilkompaniet i stan.

Min försäkring går in och täcker allt hoppas jag. Det ligger hos dom nu att de ska godkänna allt.
1500 kr i självrisk får jag då betala smile Tack för det.

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang