1979
Sök

Byta termostat Opel Kadett 1.6 -89

4 Inlägg
16 februari 2006
Trådstartare
Hej,
Är det nå'n som har koll på om det är knepigt att byta termostat på min Kadett samt kan beskriva lite hur man gör?
Misstänker att det är den som har kollapsat, då motorn inte kommer upp i nå'n vidare värme...

Tack på förhand!

433 Inlägg
16 februari 2006
På Volvo så sitter termostatet "under" översta kylarslangen som går in på ovansidan av motorn, där sitter det nått som ser ut som ett insugsrör te nån gammal Zündapp-moppe tongue och så är det bara att lossa den med dom två skruvarna som sitter där, lyfta upp den, ta ut den gamla termostatet och sätta i den nya..svårare än så är det inte..kan väl itne vara så mycket annorlunda på en Kadett?? Sätt den nya åt rätt håll bara..haha..satte i en ny förra veckan, på kvällen när det var mörkt och inte en enda av våra sladdlampor funkade. Då hade jag på nått vänster satt den "uppåner" tyckte att det gick ovanligt trögt att skruva fast den..men tänkte inte mer på det tills igår när bilfan kokade på vägen hem..och jag upptäckte att det var termostatet som var problemet å åkte hem och skruva bort den och fick till min fasa se att den satt upp och ner å var helt intryckt typ..hehe..lite pinsamt var det faktiskt wink

Sök