855 T5R Tvångsrenoveringsprojekt

itouch
28 september 2008 · 1 488 Inlägg

Uhh verkligen dyra 200 mil där. Verkar ju som du helt enkelt får satsa på en helt ny motor om blocket inte ens är rakt längre. Kämpa vidare!

n_andersson
29 september 2008 · 689 Inlägg

hur har du "renoverat" motorn för att få den sådär?

perzy Snål gnällspik
30 september 2008 · 402 Inlägg

Vitmotorerna är svåra med komplicerad uppbyggnad. De byggs ju i renrum t.ex....!
Jag har hört att de inte är gjorda för att demonteras och återmonteras egentligen.  En helaluminiummotor är ju lite speciell minst sagt. Trots det är de gjorda för att kunna gå 80 000 mil.
Tyvärr gjorde de vissa misstag med smörjsystemet främst vevhusventilationen, något som många motortillverkare gjorde under 90-talet ( saab 9-5 !) när avgaskraven krävde sluten vevhusventilation tillsammans med högre litereffekter.
När smörjningen krånglar så kyler ju inte oljan och  för mycket värme i en alu-motor...

Senast redigerat av perzy (30 september 2008)

Volvo S80 2,9.
TurbOla Reservdansk
30 september 2008 · 6 271 Inlägg

n_andersson skrev:
hur har du "renoverat" motorn för att få den sådär?

Bytte vevstakar, vevaxel, köpte lager och packningar för nästan en hel månadslön och bytte alla lager och packningar i motorn, ramlager ändrades med hjälp av bokstavsserierna på block och vevaxel, slipade så att de nya H-profilstakarna skulle gå fria, borrade vevhusventilation i fönsterna mellan cylindrarna, rengjorde vevhusventilationen, tvättade allt gång på gång på gång, och sen satte vi ihop allt, gick att dra runt allt för hand utan problem.

Frågan är snarare, varför rasar samma vevlager 2ggr? Förra gången var motorn inte ens öppnad...
Den här gången var allt i blocket nytt.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
30 september 2008 · 6 271 Inlägg

perzy skrev:
Vitmotorerna är svåra med komplicerad uppbyggnad. De byggs ju i renrum t.ex....!
Jag har hört att de inte är gjorda för att demonteras egentligen.  En helaluminiummotor är ju lite speciell minst sagt. Trots det är de gjorda för att kunna gå 80 000 mil.
Tyvärr gjorde de vissa misstag med vevhusventilationen, något som många motortillverkare gjorde under 90-talet ( saab 9-5 !) när avgaskraven krävde sluten vevhusventilation tillsammans med högre litereffekter.
När smörjningen krånglar så kyler ju inte oljan och  för mycket värme i en alu-motor...

Alun borde ju leda bort värmen ganska effektivt, tittar man på hur vitmotorn ser ut så liknar det en stor jävla kylfläns. tongue
Men ingen motor är idiotsäker om den inte får smörjning.
Kan ju säga att den här gången köper jag en begagnad oöppnad lågmil-motor eller låter en erfaren motorbyggare slänga ihop en motor åt mig. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
phonic
30 september 2008 · 915 Inlägg

TurbOla skrev:

n_andersson skrev:
hur har du "renoverat" motorn för att få den sådär?

Bytte vevstakar, vevaxel, köpte lager och packningar för nästan en hel månadslön och bytte alla lager och packningar i motorn, ramlager ändrades med hjälp av bokstavsserierna på block och vevaxel, slipade så att de nya H-profilstakarna skulle gå fria, borrade vevhusventilation i fönsterna mellan cylindrarna, rengjorde vevhusventilationen, tvättade allt gång på gång på gång, och sen satte vi ihop allt, gick att dra runt allt för hand utan problem.

Frågan är snarare, varför rasar samma vevlager 2ggr? Förra gången var motorn inte ens öppnad...
Den här gången var allt i blocket nytt.

Fel klassning på lager? Förväxlat överfall/satt på fel håll? Fel moment?

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com
TurbOla Reservdansk
30 september 2008 · 6 271 Inlägg

phonic skrev:
Fel klassning på lager? Förväxlat överfall/satt på fel håll? Fel moment?

Redan påtänkt.
Det var ett överfall som var förväxlat, då gick det inte att dra runt vevaxeln med vevstakarna och kolvarna.
Det gick verkligen inte, vi böjde motorstativet.
Vi skiftade, och sen gick det plötsligt att dra runt för hand.

Moment? Vi spände och lossade ARP-bultarna 3ggr enligt LG Speeds anvisningar.
Nu när vi lossade dom så satt dom riktigt stadigt, inga fel där.
Den enda felklassningen på lager jag kan tänka mig, är om vevaxeln varit slipad, så man hade behövt över/underdimensionerade vevstakslager.
Men det tror jag inte.

Har tänkt på det mesta... och Pacman verkar inte komma fram till vad som orsakat samma fel 2ggr i rad med i princip olika komponenter invändigt.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
perzy Snål gnällspik
30 september 2008 · 402 Inlägg

Ja min egen 30 000-milare slamrar i ventilerna och drar rejält med olja. Trots det är jag för feg/snål för att göra något innan jag måste. Jag vågar inte chippa den heller.
Det är ju komplicerat som attan att få allt att funka.
Tycker många T5 rasar nu.. :-( när de gått ganska många mil och de chippas.
Köper du en annan motor så ta ner oljetråget och rensa oljekanalerna där och resten av vehusventilationen, man vet aldrig hur de skött oljebytena även om det är en lågmilare.

Volvo S80 2,9.
TurbOla Reservdansk
30 september 2008 · 6 271 Inlägg

perzy skrev:
Ja min egen 30 000-milare slamrar i ventilerna och drar rejält med olja. Trots det är jag för feg/snål för att göra något innan jag måste. Jag vågar inte chippa den heller.
Det är ju komplicerat som attan att få allt att funka.
Tycker många T5 rasar nu.. :-( när de gått ganska många mil och de chippas.
Köper du en annan motor så ta ner oljetråget och rensa oljekanalerna där och resten av vehusventilationen, man vet aldrig hur de skött oljebytena även om det är en lågmilare.

Jo, vevhusventilationen är lätt att göra vid när man har insuget/motorn nere.
Man skulle kanske ploppa dit oljetrycksgivare och oljetempsgivare, så man ser om det är nåt fel där i framtiden. smile

På tal om höga mil - Phonic köpte en motor som gått 27000 mil, och lagerna såg ju hur fina som helst ut på den!

Att din drar olja beror nog troligast på vevhusventilationen eller dåliga kolvringar, min gissning.

Senast redigerat av TurbOla (30 september 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
perzy Snål gnällspik
30 september 2008 · 402 Inlägg

Jo men vevhusventilationen är rengjord helt. Dock har jag inte haft ner tråget som experterna säger att man måste eftersom återreturen av oljan från oljefällan går i nån kanal i tråget.
Kolvringarna är ju i orginal för små/sämre före -95 och de drar därför viss olja normalt. Men att byta dem är ju ett himla företag....då blir det ju helrenovering.
Det största problemet är lyftarknack..tycker det är genant att den slamrar som en diesel när man kör i stan :-(

Volvo S80 2,9.
TurbOla Reservdansk
30 september 2008 · 6 271 Inlägg

perzy skrev:
Jo men vevhusventilationen är rengjord helt. Dock har jag inte haft ner tråget som experterna säger att man måste eftersom återreturen av oljan från oljefällan går i nån kanal i tråget.
Kolvringarna är ju i orginal för små/sämre före -95 och de drar därför viss olja normalt. Men att byta dem är ju ett himla företag....då blir det ju helrenovering.
Det största problemet är lyftarknack..tycker det är genant att den slamrar som en diesel när man kör i stan :-(

Lyftarna är enkelt att åtgärda.

20st för ca 1600kr på Volvo, och packboxar till kamaxlarna, och packningsklister, största problemet är väl ifall du har sliten kamrem, då får den också bytas.

Men där har du allt som behövs.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
n_andersson
30 september 2008 · 689 Inlägg

TurbOla skrev:

n_andersson skrev:
hur har du "renoverat" motorn för att få den sådär?

Bytte vevstakar, vevaxel, köpte lager och packningar för nästan en hel månadslön och bytte alla lager och packningar i motorn, ramlager ändrades med hjälp av bokstavsserierna på block och vevaxel, slipade så att de nya H-profilstakarna skulle gå fria, borrade vevhusventilation i fönsterna mellan cylindrarna, rengjorde vevhusventilationen, tvättade allt gång på gång på gång, och sen satte vi ihop allt, gick att dra runt allt för hand utan problem.

Frågan är snarare, varför rasar samma vevlager 2ggr? Förra gången var motorn inte ens öppnad...
Den här gången var allt i blocket nytt.

trist att de skulle gå sådär, har sj renoverat min motor o bytt allt så som du gjort o de vore rena mardrömmen att råka ut för de som hänt dig.. skumt att de rasat o särskilt 2ggr

TurbOla Reservdansk
30 september 2008 · 6 271 Inlägg

n_andersson skrev:
trist att de skulle gå sådär, har sj renoverat min motor o bytt allt så som du gjort o de vore rena mardrömmen att råka ut för de som hänt dig.. skumt att de rasat o särskilt 2ggr

Det är rena mardrömmen.
Hade lagt ner rätt mycket pengar på den renoveringen, och nu finns det inget som går att återanvända, inte ens en vevstake. wink

Jo, några enstaka packningar och kamremmen går väl att använda. Men det är väl typ allt...

Senast redigerat av TurbOla (30 september 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
12 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

Har inte hört av Pacman nu på någon vecka, så jag ringde upp honom nu ikväll.

Blir nog som så att jag köper Lars original T-5R motor, nu när han har dubbla effekten i en annan nu. smile

Ska be Pacman ta bort vändkanter och hona cylindrarna med riktiga honingsverktyg och så, och han skulle mäta på vevstakarna om några av H-profilarna går att återanvända, så det kanske lönar sig att köpa nån extra bara. smile
Har även en jävla bunke ramlager, och de vanliga packningarna går att använda från förra motorn, så det är vevstakslager, kolvringar, pinnbultar och packningslim, insugspackning som är det som behövs inhandlas, förutom motorn då.

Han skulle återkomma med pris i veckan.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
17 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

Jag har beslutat att inte lägga så mycket pengar på motorn, då jag ändå har tänkt byta bil.
Patrik gav mig ett bra pris på en helt nyrenoverad motor, långt billigare än Autotech, men det är ändå långt över vad jag vill lägga.

Så som det är tänkt just nu, om Lars säljer sin motor, be Patrik ta bort vändkanter och hona blocket, och så i med lite nya lager och kolvringar, sen smäller jag ihop motorn själv, och lyfter i, som det ser ut nu.

Positivt är iaf att fyra av vevstakarna har klarat sig rätt bra, och går att använda igen. big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
18 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

Blir en helvändning.

Hittade en V70R motor -99a som gått 14 000 mil, och var i fint  skick för 9000kr.

Sen påstod säljaren (Marcus på Blocket, har en hel del 850-grejer) att den var såld, men att han hade en likadan som gått bara 12600 mil för 11 000, och då började plötsligt Pacmans pris se väldigt billigt ut i jämförelse, så har frågat honom lite mer om saken.

Då påstod plötsligt Marcus att han kunde göra samma sak fast 1000kr billigare, men det känns lite lurigt, dessutom har ju Pacman lite referenser (Fredde, Larsa? :wink: )

Så det ser ut som om Pacman får slänga ihop en motor åt mig. smile

Senast redigerat av TurbOla (18 oktober 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
21 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

Den V70R motorn jag hittade förut för 20 000, som han sen sänkte till 15 000?
Hittade inte annonsen förrän nyss, under helt ny rubrik. smile

hejsan, har ett avstannat projekt, har en motor till en volvo motor tror det e en 2,5t och växelåda från en 2005a, generator,ac pump,servo pump, samt tändspolarna med följer, allt har rullat ca 2000 mil och grejorna är i ny skick.
motor 4500kr
växel lådan 3500kr
eller allt för 6500kr
frakt kan ingå mellan kristianstad-oskarshamn

Haha, så fel det var, skiljer lite på 2,5T och R motorn. big_smile
Men motorn är intressant, vore trevligt med en 2,5liters 5a istället för alla som bygger 2,3 liters. big_smile

Handla den och skicka ner den till Patrik, kan bli spännande. Får se vad han tycker om saken. smile

Senast redigerat av TurbOla (21 oktober 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
nonno
19 november 2008 · 511 Inlägg

uppdatering snart?

?
TurbOla Reservdansk
19 november 2008 · 6 271 Inlägg

Jag jagar lite pengar så att Pacman kan sätta igång med min motor, men det ihärdiga regnandet hindrar mig från att arbeta, är ingen höjdare att springa i skogen och röja vill jag lova. tongue

Är för övrigt arbetslös för tillfället, så enda inkomsten är de vid-sidan-av-jobb jag får tag i. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Jävlaranamma
20 november 2008 · 29 Inlägg

Eller så kan man ju bara inse att den e framhjuls driven å byta bil smile
Hehe

;) Spotta mej i syna gubbe,inga komplex...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang