855 T5R Tvångsrenoveringsprojekt

TurbOla Reservdansk
20 november 2008 · 6 271 Inlägg

Jävlaranamma skrev:
Eller så kan man ju bara inse att den e framhjuls driven å byta bil smile
Hehe

Tja, gillar man att kränga runt i en 740 tic så gör man, men jag gör det då inte. wink
Älskar lite det dåliga greppet, känns som om man har massa mos under huven, när bilen släpper på treans växel om man bara greppar ratten lite dåligt, och som den sen då drar i ratten när man ger gas. wink

Nej du, många säger att BMW är kul för att dom är bakhjulsdrivna, liksom gamla volvos och mercor och sierror, men jag håller mig till R-bilar både nu och framöver tror jag. wink

Jag är ändå inte särskilt road av att sladda runt på grusvägar eller på nån parkeringsruta...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
michieff ljudfantast
28 december 2008 · 1 372 Inlägg

klart intressant tråd, men ack så mycket arbete och pengar på en motor som verkar hopplös, vore det inte rent av smidigare att köpa en helt annan motor? smile

j3nkan
28 december 2008 · 21 Inlägg

asså jag fattar inte att du orkar:) själv hade jag brutit ihop efter det första raset..medans du verkar någolunda posetiv efter 2 ras:( men lycka till iaf. mwh jimmy

king for one day and fool for a life time!
Volvo 855R (1996)
TurbOla Reservdansk
28 december 2008 · 6 271 Inlägg

j3nkan skrev:
asså jag fattar inte att du orkar:) själv hade jag brutit ihop efter det första raset..medans du verkar någolunda posetiv efter 2 ras:( men lycka till iaf. mwh jimmy

Jag är så illa tvungen, annars blir det alldeles för mycket ekonomisk förlust för min del. tongue




Liten nyhet!
Ny motor beräknas till någon gång i Januari förresten. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
28 december 2008 · 6 271 Inlägg

michieff skrev:
klart intressant tråd, men ack så mycket arbete och pengar på en motor som verkar hopplös, vore det inte rent av smidigare att köpa en helt annan motor? smile

Som jag tror jag skrivit nånstans här i tråden, så gjorde jag ju första renoveringen själv.
Och jag lämnade ju inte iväg block, mellangördel och topp på uppmätning så de var raka...
Tänkte jag skulle spara några kronor där. roll
Tydligen så fick dom sig en smäll efter första raset, och blev lite skevt, inte synbart för ögat, men tillräckligt.

Jo, nästa motor blir med annan bottendel. smile
Därför lämnar jag det till en firma, där jag vet andra har köpt sina motorer, och varit nöjda med dom. smile
Och då kör de ändå 460-600hk, och varvstoppen på 8000. tongue

Senast redigerat av TurbOla (28 december 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
21 januari 2009 · 2 252 Inlägg

Hur går de? tyst här ett tag nu tongue

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
TurbOla Reservdansk
21 januari 2009 · 6 271 Inlägg

The_Mechanic skrev:
Hur går de? tyst här ett tag nu tongue

Jepp, kan man säg. sad
Hade hoppats på att kunna beställa motorn till slutet av Januari, men på grund av bl.a. sjukdom så har det skjutits upp, kanske en månad.
Jagar jobb för fullt, och om inte annat får jag försöka mig på att leka stenläggare igen, även om det är över min kapacitet.

Har letat efter begagnade motorer också till ett vettigt pris, men vafan, en begagnad T5a eller R-motor, dvs bara bottendel och topp går ju lös på över hälften av vad en nyrenoverad kostar... sad

Senast redigerat av TurbOla (21 januari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
24 januari 2009 · 6 271 Inlägg

En liten update. smile

Ringde till Pacman Racing och har nu kommit överens om att motorn ska byggas mot slutet av Februari.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
perzy Snål gnällspik
11 februari 2009 · 402 Inlägg

TurbOla skrev:
En liten update. smile

Ringde till Pacman Racing och har nu kommit överens om att motorn ska byggas mot slutet av Februari.

Trevligt smile  Hoppas allt flyter nu då med isättning osv.

Volvo S80 2,9.
TurbOla Reservdansk
23 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Jagar just nu block av antingen en medlem på NordicR eller så köper jag ett av Pacman.
Sen är det dags för renovering/ihopmontering. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Zippo_
23 februari 2009 · 330 Inlägg

Vad har du hittat för olika då ? vad ligger prisena på ? smile

Jag bytte ju motor efter ett ras i höstas, till en t5-r motor gick på 5.6k för motor, turbo o vxl-lådan smile

Lycka till med renoveringen iaf smile

TurbOla Reservdansk
23 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Zippo_ skrev:
Vad har du hittat för olika då ? vad ligger prisena på ? smile

Jag bytte ju motor efter ett ras i höstas, till en t5-r motor gick på 5.6k för motor, turbo o vxl-lådan smile

Lycka till med renoveringen iaf smile

3000-3500 för själva motorn (bottendel + topp) plus renoveringen (arbete + delar).

Ser många som lägger ut halvkassa T5or för typ 7-8 000 på Blocket, rena röveriet, till och med dom som vill ha 6000 för en motor i smådelar.

En som begärde 12 000kr för en V70R-motor, kommer inte ihåg om det var en -99a, som gått 11 000 mil.

Kan ju påpeka att det är bara några tusenlappar billigare än det priset jag fick på helt nyrenoverad motor...

Så varför i h*lv*t* skulle man betala dom sjuka överpriserna på en begagnad motor, som man dessutom inte vet skicket på?

Edit: Motorerna jag tittar på är båda B5234T5, dvs äkta T-5R motorer.
Ingen större skillnad mot B5234T eller B5234T4, men ändå. smile

Senast redigerat av TurbOla (23 februari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
domarnn
23 februari 2009 · 105 Inlägg

TurbOla skrev:

perzy skrev:
Jo men vevhusventilationen är rengjord helt. Dock har jag inte haft ner tråget som experterna säger att man måste eftersom återreturen av oljan från oljefällan går i nån kanal i tråget.
Kolvringarna är ju i orginal för små/sämre före -95 och de drar därför viss olja normalt. Men att byta dem är ju ett himla företag....då blir det ju helrenovering.
Det största problemet är lyftarknack..tycker det är genant att den slamrar som en diesel när man kör i stan :-(

Lyftarna är enkelt att åtgärda.

20st för ca 1600kr på Volvo, och packboxar till kamaxlarna, och packningsklister, största problemet är väl ifall du har sliten kamrem, då får den också bytas.

Men där har du allt som behövs.

Är det så lätt asså? Ska byta kamrem framöver och kommer förmodligen byta lyftare eftersom de är i behov av byte. Men jag drar mig lite för att göra det eftersom jag inte vet hurpass svårt det är eller vad det tar för tid. Tacksam för svar//Henke

TurbOla Reservdansk
23 februari 2009 · 6 271 Inlägg

domarnn skrev:
Är det så lätt asså? Ska byta kamrem framöver och kommer förmodligen byta lyftare eftersom de är i behov av byte. Men jag drar mig lite för att göra det eftersom jag inte vet hurpass svårt det är eller vad det tar för tid. Tacksam för svar//Henke

Att byta själva lyftarna är ett fem-minutersjobb. smile
Man kan låta dom stå i oljebad först och dra åt sig lite olja för att slippa det sen när bilen är igång.
Annars lyfter du bara upp lyftarna och stoppar i de nya, de liknar små kolvar som ligger i loppet, och sitter inte fast på något vis.

Lyft upp den gamla, och stoppa ner den nya. Klart. smile
Byt packboxarna till kamaxlarna om det inte är gjort, det kostar inte mycket och man slipper oroa sig för oljeläckage där.
Och så byter du ju kamrem samtidigt, och klistrar lite nytt packningsklister mellan ventilkåpa och topp.

Det jävligaste är väl att plocka av/på kamremmen och trycka ihop remspännaren. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
domarnn
24 februari 2009 · 105 Inlägg

TurbOla skrev:

domarnn skrev:
Är det så lätt asså? Ska byta kamrem framöver och kommer förmodligen byta lyftare eftersom de är i behov av byte. Men jag drar mig lite för att göra det eftersom jag inte vet hurpass svårt det är eller vad det tar för tid. Tacksam för svar//Henke

Att byta själva lyftarna är ett fem-minutersjobb. smile
Man kan låta dom stå i oljebad först och dra åt sig lite olja för att slippa det sen när bilen är igång.
Annars lyfter du bara upp lyftarna och stoppar i de nya, de liknar små kolvar som ligger i loppet, och sitter inte fast på något vis.

Lyft upp den gamla, och stoppa ner den nya. Klart. smile
Byt packboxarna till kamaxlarna om det inte är gjort, det kostar inte mycket och man slipper oroa sig för oljeläckage där.
Och så byter du ju kamrem samtidigt, och klistrar lite nytt packningsklister mellan ventilkåpa och topp.

Det jävligaste är väl att plocka av/på kamremmen och trycka ihop remspännaren. tongue

Mycket bra svar:) tusen tack. Stör mig lite på tickandet så det ska bli skönt att bli av med det.

TurbOla Reservdansk
24 februari 2009 · 6 271 Inlägg

domarnn skrev:
Mycket bra svar:) tusen tack. Stör mig lite på tickandet så det ska bli skönt att bli av med det.

Tickar det hela tiden, eller är det bara precis när du startar upp bilen?
Det som händer är att de hydrauliska ventiltryckarna börjar sega, och fjädrarna inuti säger upp sig.

Vi provade pressa ihop mina gamla lyftare, både för hand och i skruvstäd, en del kunde jag pressa ihop med fingrarna, en del fick vi tvinga med skruvstädet, och de har inte återfjädrat än... tongue

De nya lyftarna är av en nyare och förbättrad modell (hoppas jag) med annat utseende, och är så pass hårda att man inte förmår trycka ihop dem med fingrarna.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
domarnn
24 februari 2009 · 105 Inlägg

TurbOla skrev:

domarnn skrev:
Mycket bra svar:) tusen tack. Stör mig lite på tickandet så det ska bli skönt att bli av med det.

Tickar det hela tiden, eller är det bara precis när du startar upp bilen?
Det som händer är att de hydrauliska ventiltryckarna börjar sega, och fjädrarna inuti säger upp sig.

Vi provade pressa ihop mina gamla lyftare, både för hand och i skruvstäd, en del kunde jag pressa ihop med fingrarna, en del fick vi tvinga med skruvstädet, och de har inte återfjädrat än... tongue

De nya lyftarna är av en nyare och förbättrad modell (hoppas jag) med annat utseende, och är så pass hårda att man inte förmår trycka ihop dem med fingrarna.

Det är hela tiden. Vissa säger att man bara behöver byta de lyftare som är dåliga, men jag tror jag byter hela satsen isf. Inte kul att plocka ner toppen,byta några lyftare,på med ny rem och köra ett tag. Sen går en annan lyftare sönder:P så det känns nog bättre att byta allt när man ändå har nere skiten:P Ska jämföra de nya lyftarna med dom gamla så får jag se om dom är annorlunda.
Mvh//Henke

t5-r micke
24 februari 2009 · 301 Inlägg

ett sent inlägg på vevstaks rasen.
kontrollmätte du stakarna när du fick dom?
jag köpte stakar av parner 4 av 5 var helt åt helvete.
dvs dom var borrade för små i endera lillände eller storände.
en gång volvo aldrig mera volvo. å deffenitivt ALDIG Parner

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!
TurbOla Reservdansk
24 februari 2009 · 6 271 Inlägg

t5-r micke skrev:
ett sent inlägg på vevstaks rasen.
kontrollmätte du stakarna när du fick dom?
jag köpte stakar av parner 4 av 5 var helt åt helvete.
dvs dom var borrade för små i endera lillände eller storände.
en gång volvo aldrig mera volvo. å deffenitivt ALDIG Parner

Nej, det gjorde jag inte.
Jag köpte mina stakar av LG Speed, och har två vänner från NordicR som också köpt stakar därifrån och stoppat i sina motorer, Turbo-Fredde kör med 460hk+ utan tillstymmelse till problem.
Många andra i klubben som också köpt stakar av honom utan att ha några problem.

Det märkliga är ju att det är 3ans stake som gått både första raset, med oöppnad motor, och andra raset också.
Det känns som en ganska fet slump att både original-vevstaken och H-profilaren var defekta, och originalmotorn hade iaf gått ganska prick 20 000 mil.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
24 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Snabbguide!
Hur man finansierar ett motorbygge. big_smile

http://forumbilder.se/images/28420091124324410.jpg
http://www.bizweb.se/images/plustecken.jpg
http://forumbilder.se/images/6942009112721d7d5.jpg
http://www-scf.usc.edu/~kangcy/itp204/equal.gif
http://forumbilder.se/images/0d42009113025c2ec.jpg
http://www.bizweb.se/images/plustecken.jpg
http://forumbilder.se/images/07420091131294af5.jpg
http://www-scf.usc.edu/~kangcy/itp204/equal.gif
http://forumbilder.se/images/e84200911331166ea.jpg
http://www.bizweb.se/images/plustecken.jpg
http://www.bt.se/multimedia/dynamic/00363/Patrik_villa_jp1_363371c.jpg
http://www-scf.usc.edu/~kangcy/itp204/equal.gif
http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/all_gifs/Turbo%20page%20gifs/B5254.jpg

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang