Eller så kan man ju bara inse att den e framhjuls driven å byta bil Hehe
Tja, gillar man att kränga runt i en 740 tic så gör man, men jag gör det då inte. Älskar lite det dåliga greppet, känns som om man har massa mos under huven, när bilen släpper på treans växel om man bara greppar ratten lite dåligt, och som den sen då drar i ratten när man ger gas.
Nej du, många säger att BMW är kul för att dom är bakhjulsdrivna, liksom gamla volvos och mercor och sierror, men jag håller mig till R-bilar både nu och framöver tror jag.
Jag är ändå inte särskilt road av att sladda runt på grusvägar eller på nån parkeringsruta...
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
klart intressant tråd, men ack så mycket arbete och pengar på en motor som verkar hopplös, vore det inte rent av smidigare att köpa en helt annan motor?
asså jag fattar inte att du orkar:) själv hade jag brutit ihop efter det första raset..medans du verkar någolunda posetiv efter 2 ras:( men lycka till iaf. mwh jimmy
asså jag fattar inte att du orkar:) själv hade jag brutit ihop efter det första raset..medans du verkar någolunda posetiv efter 2 ras:( men lycka till iaf. mwh jimmy
Jag är så illa tvungen, annars blir det alldeles för mycket ekonomisk förlust för min del.
Liten nyhet! Ny motor beräknas till någon gång i Januari förresten.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
klart intressant tråd, men ack så mycket arbete och pengar på en motor som verkar hopplös, vore det inte rent av smidigare att köpa en helt annan motor?
Som jag tror jag skrivit nånstans här i tråden, så gjorde jag ju första renoveringen själv. Och jag lämnade ju inte iväg block, mellangördel och topp på uppmätning så de var raka... Tänkte jag skulle spara några kronor där. Tydligen så fick dom sig en smäll efter första raset, och blev lite skevt, inte synbart för ögat, men tillräckligt.
Jo, nästa motor blir med annan bottendel. Därför lämnar jag det till en firma, där jag vet andra har köpt sina motorer, och varit nöjda med dom. Och då kör de ändå 460-600hk, och varvstoppen på 8000.
Senast redigerat av TurbOla (28 december 2008)
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Jepp, kan man säg. Hade hoppats på att kunna beställa motorn till slutet av Januari, men på grund av bl.a. sjukdom så har det skjutits upp, kanske en månad. Jagar jobb för fullt, och om inte annat får jag försöka mig på att leka stenläggare igen, även om det är över min kapacitet.
Har letat efter begagnade motorer också till ett vettigt pris, men vafan, en begagnad T5a eller R-motor, dvs bara bottendel och topp går ju lös på över hälften av vad en nyrenoverad kostar...
Senast redigerat av TurbOla (21 januari 2009)
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Jo men vevhusventilationen är rengjord helt. Dock har jag inte haft ner tråget som experterna säger att man måste eftersom återreturen av oljan från oljefällan går i nån kanal i tråget. Kolvringarna är ju i orginal för små/sämre före -95 och de drar därför viss olja normalt. Men att byta dem är ju ett himla företag....då blir det ju helrenovering. Det största problemet är lyftarknack..tycker det är genant att den slamrar som en diesel när man kör i stan :-(
Lyftarna är enkelt att åtgärda.
20st för ca 1600kr på Volvo, och packboxar till kamaxlarna, och packningsklister, största problemet är väl ifall du har sliten kamrem, då får den också bytas.
Men där har du allt som behövs.
Är det så lätt asså? Ska byta kamrem framöver och kommer förmodligen byta lyftare eftersom de är i behov av byte. Men jag drar mig lite för att göra det eftersom jag inte vet hurpass svårt det är eller vad det tar för tid. Tacksam för svar//Henke
Är det så lätt asså? Ska byta kamrem framöver och kommer förmodligen byta lyftare eftersom de är i behov av byte. Men jag drar mig lite för att göra det eftersom jag inte vet hurpass svårt det är eller vad det tar för tid. Tacksam för svar//Henke
Att byta själva lyftarna är ett fem-minutersjobb. Man kan låta dom stå i oljebad först och dra åt sig lite olja för att slippa det sen när bilen är igång. Annars lyfter du bara upp lyftarna och stoppar i de nya, de liknar små kolvar som ligger i loppet, och sitter inte fast på något vis.
Lyft upp den gamla, och stoppa ner den nya. Klart. Byt packboxarna till kamaxlarna om det inte är gjort, det kostar inte mycket och man slipper oroa sig för oljeläckage där. Och så byter du ju kamrem samtidigt, och klistrar lite nytt packningsklister mellan ventilkåpa och topp.
Det jävligaste är väl att plocka av/på kamremmen och trycka ihop remspännaren.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Är det så lätt asså? Ska byta kamrem framöver och kommer förmodligen byta lyftare eftersom de är i behov av byte. Men jag drar mig lite för att göra det eftersom jag inte vet hurpass svårt det är eller vad det tar för tid. Tacksam för svar//Henke
Att byta själva lyftarna är ett fem-minutersjobb. Man kan låta dom stå i oljebad först och dra åt sig lite olja för att slippa det sen när bilen är igång. Annars lyfter du bara upp lyftarna och stoppar i de nya, de liknar små kolvar som ligger i loppet, och sitter inte fast på något vis.
Lyft upp den gamla, och stoppa ner den nya. Klart. Byt packboxarna till kamaxlarna om det inte är gjort, det kostar inte mycket och man slipper oroa sig för oljeläckage där. Och så byter du ju kamrem samtidigt, och klistrar lite nytt packningsklister mellan ventilkåpa och topp.
Det jävligaste är väl att plocka av/på kamremmen och trycka ihop remspännaren.
Mycket bra svar:) tusen tack. Stör mig lite på tickandet så det ska bli skönt att bli av med det.
Mycket bra svar:) tusen tack. Stör mig lite på tickandet så det ska bli skönt att bli av med det.
Tickar det hela tiden, eller är det bara precis när du startar upp bilen? Det som händer är att de hydrauliska ventiltryckarna börjar sega, och fjädrarna inuti säger upp sig.
Vi provade pressa ihop mina gamla lyftare, både för hand och i skruvstäd, en del kunde jag pressa ihop med fingrarna, en del fick vi tvinga med skruvstädet, och de har inte återfjädrat än...
De nya lyftarna är av en nyare och förbättrad modell (hoppas jag) med annat utseende, och är så pass hårda att man inte förmår trycka ihop dem med fingrarna.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Mycket bra svar:) tusen tack. Stör mig lite på tickandet så det ska bli skönt att bli av med det.
Tickar det hela tiden, eller är det bara precis när du startar upp bilen? Det som händer är att de hydrauliska ventiltryckarna börjar sega, och fjädrarna inuti säger upp sig.
Vi provade pressa ihop mina gamla lyftare, både för hand och i skruvstäd, en del kunde jag pressa ihop med fingrarna, en del fick vi tvinga med skruvstädet, och de har inte återfjädrat än...
De nya lyftarna är av en nyare och förbättrad modell (hoppas jag) med annat utseende, och är så pass hårda att man inte förmår trycka ihop dem med fingrarna.
Det är hela tiden. Vissa säger att man bara behöver byta de lyftare som är dåliga, men jag tror jag byter hela satsen isf. Inte kul att plocka ner toppen,byta några lyftare,på med ny rem och köra ett tag. Sen går en annan lyftare sönder:P så det känns nog bättre att byta allt när man ändå har nere skiten:P Ska jämföra de nya lyftarna med dom gamla så får jag se om dom är annorlunda. Mvh//Henke
ett sent inlägg på vevstaks rasen. kontrollmätte du stakarna när du fick dom? jag köpte stakar av parner 4 av 5 var helt åt helvete. dvs dom var borrade för små i endera lillände eller storände. en gång volvo aldrig mera volvo. å deffenitivt ALDIG Parner
!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!
ett sent inlägg på vevstaks rasen. kontrollmätte du stakarna när du fick dom? jag köpte stakar av parner 4 av 5 var helt åt helvete. dvs dom var borrade för små i endera lillände eller storände. en gång volvo aldrig mera volvo. å deffenitivt ALDIG Parner
Nej, det gjorde jag inte. Jag köpte mina stakar av LG Speed, och har två vänner från NordicR som också köpt stakar därifrån och stoppat i sina motorer, Turbo-Fredde kör med 460hk+ utan tillstymmelse till problem. Många andra i klubben som också köpt stakar av honom utan att ha några problem.
Det märkliga är ju att det är 3ans stake som gått både första raset, med oöppnad motor, och andra raset också. Det känns som en ganska fet slump att både original-vevstaken och H-profilaren var defekta, och originalmotorn hade iaf gått ganska prick 20 000 mil.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet