Varför vinterbil för er med "vanlig bil" ?

tsdi Egenföretagare
23 september 2008 · 2 496 Inlägg

Axor skrev:

tsdi skrev:
hur fan tänker man när man hellre åker runt i en corolla /golf eller gammal volvo med uttorkade vinterdäck och så mycket rost så man skulle få motorn i knät vid en krock ?

Ärligt talat? tror du alla som har vinterbil har det på det viset? För vinterbil måste vara en rostig jävel med kassa däck eller hur...

Nej då absolut inte ! sorry för dålig formulering ! skulle nog skrivit dom flesta !

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
Darkie dARKiE
23 september 2008 · 5 031 Inlägg

Köpte mig en vinterbil pga bmwns drivlina rasade ihelgen, så kommer fixa upp den i vinter och då behövde man en billig bil till jobbet/över vintern.

Mercan rullar på vintertid, dock används den inte så ofta. Men den rullar när det behövs.
Hade aldrig kört bmwn på vintern ändå, E36;an är helt livsfarlig på vintertid. Dessutom orkar man inte ta bort gt läppen igen, med alla popnitar man satt ditt ;D

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Skaune
23 september 2008 ·

tsdi skrev:

Axor skrev:

tsdi skrev:
hur fan tänker man när man hellre åker runt i en corolla /golf eller gammal volvo med uttorkade vinterdäck och så mycket rost så man skulle få motorn i knät vid en krock ?

Ärligt talat? tror du alla som har vinterbil har det på det viset? För vinterbil måste vara en rostig jävel med kassa däck eller hur...

Nej då absolut inte ! sorry för dålig formulering ! skulle nog skrivit dom flesta !

Ok, men tycker du det e farligt med dessa bilar, för om man kikar på din sida så snubblade jag över ett inlägg där du och dina vänner satte en vinterbil i diket, hade det inte varit bättre då med en "ny" bil då? wink
(ta inte illa upp, ville bara se vad du hade för bilar o såg rubriken på blogginlägget!)

master_lars
23 september 2008 · 1 160 Inlägg

Folk får väl göra som de vill. Jag kör inte med min 99a på vintern pga Stockholms stads enorma saltmängder på vägarna. Räcker med att du har en liten rostnoppa, och vips efter vintern är hela dörren borta, spelar ingen roll hur mycket du tvättar eller hur ren lacken var innan vintern.

Jag kan lätt förstå människor som ställer av sina bilar, som de lagt ner mycket tid och pengar på. Istället för att riskera att bli påkörd med den bilar man tycker om så köper man sig en billig vinterbil istället. Men visst om jag hade tex en Saab 9000 så hade jag lätt kört omkring med den på vintern.

Man kan väl säga att konstruktioner från slutet av 80-talet och början på 90-talet är bättre uppbyggda än  tex konstruktionen på min 99a. Man har liksom inte "raka" linjer undertill, kring tex tank och liknande där allt grus, damm, jord, lera vatten och salt samlas. Så är bilen konstruerad efter säg 88 så är det inga problem att köra året om. Då dessa problem då inte är lika allvarliga.

Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
bmx
23 september 2008 · 7 100 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Enda anledningen för mig e att de e så jäkla tråkigt me FWD på vintern tongue Men Saaben skulle nog användas ändå på vintern...

Men de jag inte förstår e min klasskompis som har en Cheva pickis från 80-talet me 4-hjulsdrift, o rostig från tidigare vintrar. Men den ska han ställa av i vinter yikes Kan nån förklara de...
Den e inte i ovanligt fint skick lr så på nått sätt alls, den e mer en sån bil man skulle köpa som vinterbil tongue

tråkigt med FWD!!???!!!

de kan ja inte hålla med om!fy fan vilka sköna ställ man åkte med saaben i vintras big_smile
var på flyget här hemma och åkte med några polare!alla åkte sina 240/740:isar och ja med saaben,och ja åkte på större häng än dom,för trök dom på för mkt på gasen så snurrade dom bara runt,så hände de inte för mej smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
tsdi Egenföretagare
23 september 2008 · 2 496 Inlägg

Axor skrev:

tsdi skrev:

Axor skrev:

Ärligt talat? tror du alla som har vinterbil har det på det viset? För vinterbil måste vara en rostig jävel med kassa däck eller hur...

Nej då absolut inte ! sorry för dålig formulering ! skulle nog skrivit dom flesta !

Ok, men tycker du det e farligt med dessa bilar, för om man kikar på din sida så snubblade jag över ett inlägg där du och dina vänner satte en vinterbil i diket, hade det inte varit bättre då med en "ny" bil då? wink
(ta inte illa upp, ville bara se vad du hade för bilar o såg rubriken på blogginlägget!)

haha jo det var inte bra wink fattar inte det faller heller. han kör en 850 från 94 med R-front och ändå behöver han vinterbil. men som ni andra sagt det verkar ju ha sina anledningar !
Dock är den skrotad nu wink

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
Mangisen
23 september 2008 · 1 034 Inlägg

Jag ställer av min saab på vintrarna enbart för att slippa snö slask,is skrap och massa jävla salt..

That´s it!

PLindblom
23 september 2008 · 1 200 Inlägg

När jag köpte min Lexus ville jag ha en någorlunda komfortabel bil, och av samma anledning skulle jag inte vilja sätta mig i ett iskallt vrak under vintern.

Första gången det blev halt var det ganska besvärligt, då jag inte var van vid bakhjulsdrift, men det löste jag genom att jag letade upp en stor parkeringsplats och övade på att häva sladdar. Nu känner jag mig mer trygg inför vintern smile

Ejan
23 september 2008 · 648 Inlägg

Ställer givetvis av min Integra..det säger sig själv....ingen ljudisolering,låg,lågt växlad och väldigt fint skick,,det är en ren entusiast-bil som det inte finns många av i sverige,,,den ska inte utsättas för salt is och annat skit

Kör min trogna Volvo 360 på vintern :-)..bakhjulsdrift är ett måste på vintern.

jocke_gronberg
23 september 2008 · 4 586 Inlägg

Axor skrev:

tsdi skrev:
hur fan tänker man när man hellre åker runt i en corolla /golf eller gammal volvo med uttorkade vinterdäck och så mycket rost så man skulle få motorn i knät vid en krock ?

Ärligt talat? tror du alla som har vinterbil har det på det viset? För vinterbil måste vara en rostig jävel med kassa däck eller hur...

ja kan bevisa motsatsen här är min vinterbil leta efter rost och torra däck på den big_smile

https://www1.garaget.org/archive/25/24718/101066/101066-1024108.jpg

SweetBabyDoll Queen Of Hearts
23 september 2008 · 1 300 Inlägg

Habobo skrev:

SweetBabyDoll skrev:
Körde inte med min volvo 850 pga fronten och dessutom så fixade jag med den på vintern när den stod.

Trans Amen kommer jag inte heller att köra med. Den ska det byggas på smile Och även fast jag inte skulle byggt på den nu i vinter skulle den få stå still.

Nej, det är inte jättelätt att få tag i delar till den.

Har du problem att hitta delar till Pontiacen?

Nej jag har inte problem med det. Men det tar ju sin lilla tid att få det man behöver.

Fast än så länge har jag bara behövt nya fjädrar. =P

Men som sagt i vinter, så ska det beställas saker smile

I do it my way
viccoA
23 september 2008 · 3 110 Inlägg

Jag kör också en annan bil på vintern, fast å andra sidan anser jag inte att M-coupén är en "vanlig bil". Det finns inte en uppsjö av dem direkt och den är inte optimal för vinterbruk, dessutom är rostskyddet ganska dåligt.

Förr-förra vintern körde jag en 9-3 Aero -02 och förra vintern en S80 T6, får se vad det blir för vinterpulka i år...

Senast redigerat av viccoA (23 september 2008)

SweetBabyDoll Queen Of Hearts
23 september 2008 · 1 300 Inlägg

tsdi skrev:
Men gud ! helt ärligt ni sitter och åker vanliga jävla svenson bilar och bölar över lite stenskott ? hur fan tänker man när man hellre åker runt i en corolla /golf eller gammal volvo med uttorkade vinterdäck och så mycket rost så man skulle få motorn i knät vid en krock ? men visst ni slipper ju några stenskott. nej är det så dålig kvalite på bilen så den inte skulle hålla några vintrar då är det fan inget att ha !

Och du som tycker vi ska växa upp ? vad FAN har det med saken att göra ?

Sen har jag inte sett en enda som retat sig på det ? och det lilla extra 17" kostar på vintern kan jag lova att du har igen mot att krocka i en gammal bil. sitter med 17" på vintern på alla 3bilarna och inga som hellst problem med det !´

Men men någon här med en 11år gammal familje bil ville ju låsa tråden så då är det ju bara göra det så ingen blir ledsen här wink

Ha så kul i vinter med er !

Är alla vinterbilar rostiga ? Nej.

Det är ju även så att alla kanske inte har råd med en ny bil. Och även fast dem har en äldre bil så kanske dem tycker om sin bil lika mycket som den med en ny bil gillar sin? Är det så konstigt att förstå?

Jag vet inte vad du ville komma fram till i denna tråd (?)

Du skriver ju själv att du inte vill sätta din bil i en stolpe? Men den ska ändå vara påställd. Ja jomen visst, om jag skiter i att ställa av min bil och åker i en annan iaf så är det en annan sak bara den är påställd?

Min bil skulle nog säkert hålla i vinter. Men jag tänker då inte testa om den gör det.

Och nej, det är inte för att jag är rädd för att jag ska köra in i ett träd eller lyktstolpe eller vad fan det nu kan vara. Anledningen är att den inte vart ute en enda vinter sedan den kom hit. Och då tycker jag att det ska fortsätta så.


Endel verkar nästan bara bittra för att ni inte har råd att köpa en bil att ha över vintern?

Ja, jag vet inte.

Larvigt är det iaf.

I do it my way
bmx
23 september 2008 · 7 100 Inlägg

jorre83 skrev:

Axor skrev:

tsdi skrev:
hur fan tänker man när man hellre åker runt i en corolla /golf eller gammal volvo med uttorkade vinterdäck och så mycket rost så man skulle få motorn i knät vid en krock ?

Ärligt talat? tror du alla som har vinterbil har det på det viset? För vinterbil måste vara en rostig jävel med kassa däck eller hur...

ja kan bevisa motsatsen här är min vinterbil leta efter rost och torra däck på den big_smile

http://www1.garaget.org/archive/25/2471 … 024108.jpg

däcken är torra iaf,för jag ser inge vatten på dom lol

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
jocke_gronberg
23 september 2008 · 4 586 Inlägg

bmx skrev:

jorre83 skrev:

Axor skrev:

Ärligt talat? tror du alla som har vinterbil har det på det viset? För vinterbil måste vara en rostig jävel med kassa däck eller hur...

ja kan bevisa motsatsen här är min vinterbil leta efter rost och torra däck på den big_smile

http://www1.garaget.org/archive/25/2471 … 024108.jpg

däcken är torra iaf,för jag ser inge vatten på dom lol

ha ha

twin_cam Smålänning
23 september 2008 · 7 877 Inlägg

Kör samma bil året om.. Har en 740 nu dock och saaben avställd p.g.a haveri... Och 740in är kanske rostig, men några torra vintedäck kommer ni inte hitta på den i vinter wink Har 4 splitt nya Kumho... eller... förra årets nyhet...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
TRYIT Teddan
23 september 2008 · 2 495 Inlägg

Kul å se vad folk ställer av för bilar på vintern, a3or och volvo 850 osv....

här är bilarna jag åkte med i vintras

detta är i december -07, m3 cab med hardtop var en kanon bil på vintern....dock funka det bättre
med RS4n att åka fort och BRETTTTTTT:cool:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/34299/285934_lf7wl4.jpg


detta borde vara mars -08 bilparken har ändrats lite och en äkta vitnerbil har inhandlats  (cayenne)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/34299/340226_lqtgby.jpg

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Wee
23 september 2008 · 501 Inlägg

Provade min bil lite förra vintern, och gör inte om det. 3-4cm marikfrigång är inte så kul, sen har jag lagt
ner för mycket tid och energi på min bil för att nån dum fan ska glida rätt in i bilen. Dock så kan jag
skaffa mig en annan e34 och köra. Men just min tänker jag inte köra, sedan så bygger man ju om den
under vintern (iaf när snön ligger på vägen). Sen är jag sån som tycker om att ta hand om bilen. Men
visst hade det varit kul med en 4krafsare att leka med på vintern, kan tänkta mig att åka med en impreza
eller liknande, Men det beror på hur mycket tid och energi jag har lagt ner på bilen.

OBS: Ironi
Darkie dARKiE
23 september 2008 · 5 031 Inlägg

jorre83 skrev:

bmx skrev:

jorre83 skrev:

ja kan bevisa motsatsen här är min vinterbil leta efter rost och torra däck på den big_smile

http://www1.garaget.org/archive/25/2471 … 024108.jpg

däcken är torra iaf,för jag ser inge vatten på dom lol

ha ha

Regskylts skruvarna har lite rost på sig annars så ! wink

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
jocke_gronberg
23 september 2008 · 4 586 Inlägg

Darkie skrev:

jorre83 skrev:

bmx skrev:

däcken är torra iaf,för jag ser inge vatten på dom lol

ha ha

Regskylts skruvarna har lite rost på sig annars så ! wink

aj får akta så det i rostar vidare i plasten..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang