Varför vinterbil för er med "vanlig bil" ?

Mäki Långsam Perfektionist
24 september 2008 · 4 800 Inlägg

FireTraXX skrev:

Reeplayed skrev:

FireTraXX skrev:
Bilar ska användas.
De är byggda för att användas även på vintern, kör skiten.
Blir den rostig så laga det.
Kanar du av vägen in i en stolpe, då har du väl försäkring som täcker det?

Försäkringen kanske täcker kostnaderna, men tänk om man har lagt ner hela sina själ i den bilen? DET täcker inte försäkringen...

Äsch, nån gång ska bilen bort ju.
Tråkigt att köra samma bil de resterande 40-50 åren av sitt liv.

Måste bara hålla med FireTraXX.
Vissa bilar kör man inte för att det är för mycket effekt = okörbara eller för att dom har fått ett samlarvärde eftersom dom är ovanliga.
Men en vanlig audi, volvo, saab osv är det ju bara att köra med. smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
FireTraXX DFFL
24 september 2008 · 9 020 Inlägg

Mäki skrev:

FireTraXX skrev:

Reeplayed skrev:

Försäkringen kanske täcker kostnaderna, men tänk om man har lagt ner hela sina själ i den bilen? DET täcker inte försäkringen...

Äsch, nån gång ska bilen bort ju.
Tråkigt att köra samma bil de resterande 40-50 åren av sitt liv.

Måste bara hålla med FireTraXX.
Vissa bilar kör man inte för att det är för mycket effekt = okörbara eller för att dom har fått ett samlarvärde eftersom dom är ovanliga.
Men en vanlig audi, volvo, saab osv är det ju bara att köra med. smile

Som sagt så förstår jag om det är ovanliga eller skitdyra eller kanske bara okörbara bilar.
Men Snurre Sprätts Volvo 850 med 18" R-fälgar och dito kjolpaket är fullt körbar och dör inte av att köras på vintern.
Rostar den sönder så kanske man ska fundera på att göra en underredesbehandling och sköta om bilen lite bättre även under sommarhalvåret.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
JoakimIsaksson Sjölejon
24 september 2008 · 80 Inlägg

Personligen vill jag köra bakhjulsdrivet på vintern för det är jävligt skojj att spendera tiden på att åka brett. Och för dom som har lagt ner mycket pengar och jobb på sin bil eller bara vill vara extra rädd om den så är det ju lämpligt att åka någon billigare variant för det är ju väldigt mycket större risk att det händer någonting på vintern, folk kör ju in i varandra överallt när det är halt. Även om man inte har en dyng fet bil så kanske man inte har lust att göra om allt även om försäkring täcker kostnader. Bla bla bla. (:

^.^
Saab 9-5 (1999)
JoakimIsaksson Sjölejon
24 september 2008 · 80 Inlägg

Så är det ju så också att alla bilträffar och dyligt är ju på sommar halvåret och på vintern har man tid att ställa av bilen och ha den i garaget och fixa hela vintern och ta tag i saker som man kanske inte har lust att göra på sommaren när man vill ha bilen i åkbart skick.

^.^
Saab 9-5 (1999)
bubban
24 september 2008 · 259 Inlägg

har ingen direkt vinter/sommarbil så jag kör med alla mina bilar året om.
Men jag föredrar att köra merca på vintern då jag tycker att dessa är dom trevligaste bilarna att åka brett med,

och här i jämtland så har vi inget salt på vägarna.

Senast redigerat av bubban (24 september 2008)

WeDo
24 september 2008 · 3 390 Inlägg

Har audin som vinterbil.... När ska man annars utnyttja quattron ? tongue

Och ur kaoset talade en röst till mig som sa: Le och var glad för det kunde vara värre. Och jag log och var glad och det blev värre
whoiswho
24 september 2008 · 445 Inlägg

_Widde_ skrev:

Turbosnorren skrev:
vafan smäller man så smäller man thats it! jag ska ut med min kära polo i vinter iaf:) man krockar nog säkert lika mkt på sommaren med alla djur som man krockar med allt annat på vintern iaf. skitsamma, det är la bara o täckna en försäkring och börja sikta in sig på en ny dörr lr front!

Eller hur, jag vill inte äga en krockad bil med lackskiftningar pga nyare karossdelar! Vissa bryr sig om vissa gör det inte...

ne men det är ju upp till var och en, och hur dom ser på saken. visst nyans-skillnader är väl ingen höjdare, men det är jävligt fint och få nya delar betalt och klart

Saab 9-3 "nio-trean" (1999)
_Widde_
24 september 2008 · 149 Inlägg

Turbosnorren skrev:

_Widde_ skrev:

Turbosnorren skrev:
vafan smäller man så smäller man thats it! jag ska ut med min kära polo i vinter iaf:) man krockar nog säkert lika mkt på sommaren med alla djur som man krockar med allt annat på vintern iaf. skitsamma, det är la bara o täckna en försäkring och börja sikta in sig på en ny dörr lr front!

Eller hur, jag vill inte äga en krockad bil med lackskiftningar pga nyare karossdelar! Vissa bryr sig om vissa gör det inte...

ne men det är ju upp till var och en, och hur dom ser på saken. visst nyans-skillnader är väl ingen höjdare, men det är jävligt fint och få nya delar betalt och klart

och det är ju helt gratis...
Den här diskussionen har ju ballat ur totalt.

Opelåkare. Banåkning och GT bilar är livet!
whoiswho
24 september 2008 · 445 Inlägg

sen har de en väl viss betydelse med vad man krockar me.

Saab 9-3 "nio-trean" (1999)
rotary12
24 september 2008 · 482 Inlägg

Är det bara jag som tycker det är roligt att köra fwd på vintern eller? tongue Min merca (min "pärla") ställer jag inte av på vintern, använder den bara mindre tongue

Sen tycker jag det är lite extra löjligt när någon åker runt i en gammal 740 med 25k på mätaren på sommaren och köper en annan bil inför vintern roll

Jodå... Så är det serru!
Volvo 142 (1973)
Digital_Kicker
24 september 2008 · 3 721 Inlägg

rost

prodrive Avstängd
24 september 2008 · 962 Inlägg

torr underredsmassa + papperstunn plåt + inte vinterkörd sen 2001 + fint skick + jag är putsbög = kinaepan kommer aldrig smaka salt.

Rost är äckligt, dom borde ge fan i att salta vägana tycker jag.

TMW-Performance Avstängd
24 september 2008 · 914 Inlägg

kan finnas många anledningar, ombyggnation, rädd om bilen, vill ha drivning på andra sidan kärran osv..

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
DasAuto
24 september 2008 · 2 751 Inlägg

Enda anledningen jag ser att man köper en vinterbil, är ifall man har en Sportbil, projekt bil eller samlar objekt.... Varför inte köra den bilen man kör på sommaren annars? Såklart ifall bilen är stylad med massa kjolar så att de blir problem vid körning... Men att ha en vanlig 850 stående tycker jag är helt löjligt... Ja menar va kostar en sån bil?

Om vi ska tänka så så kan man lika gärna ha sin Volvo XC90 eller Q7 stående det är ju med "fin" bilar.. Rosten äter ju inte upp dom över en vinter precis.. Och hur ofta har man en o samma bil i 10 år..



Det är ju fan en synd att inte köra en Subaru eller Audi quattro över vintern big_smile

Senast redigerat av n0b0dy_ (24 september 2008)

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Tompa Wheel whore
24 september 2008 · 215 Inlägg

Vad klassas som "vanlig bil".Är inte detta upp tipp personen i fråga?...Man kan tycka si och så om bilar.Tex varför spara på en gammal 740 eller varför kör man inte med en Imprezan på vintern???..

De är väll skit samma låt ägaren göra som den vill så har du en sak mindre att må dåligt över.

Audi A6 "Sportback" (2008)
Volkswagen Jetta LS "HennryJetta" (1981)
Volkswagen Golf GLi "Pinka bilen" (1984)
DasAuto
24 september 2008 · 2 751 Inlägg

En vanlig bil tycker jag är tex en 850 eller en Golf som jag har,, det finns tusentals av dem.. inte precis en Skyline eller nått... Går de sönder laga,, Oftast läggs de ner mer pengar på att få vinterbilarna genom besiktning...

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
TobbeTT
24 september 2008 · 948 Inlägg

ska ha mig en vinterbil nu här för snart ska 940in in i garaget och varför? jo för det ska skruvas med den och gött ha en bil till som man kan åka i och man behöver inte vara så jätterädd om heller och dessutom så känns det sådär att starta en trimmad nästan ny renoverad motor när det kanske är 15 till 20 minus ute och man inte har motor eller bensin värmare

Tompa Wheel whore
24 september 2008 · 215 Inlägg

n0b0dy_ skrev:
En vanlig bil tycker jag är tex en 850 eller en Golf som jag har,, det finns tusentals av dem.. inte precis en Skyline eller nått... Går de sönder laga,, Oftast läggs de ner mer pengar på att få vinterbilarna genom besiktning...

Kan bero på att man vill ha någon bakhjulsdriven hölk?.

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
24 september 2008 · 946 Inlägg

Har själv ingen vinterbil, dock en "åretruntbil" och det är 940:in. Den går året runt - på sommaren när det är dåligt väder, när släp eller husvagn skall dras och när fler än 4-5 pers skall åka. På vintern går den hela tiden då övriga två kärror är avställda. C70:in går fina sommardagar, på semester och till träffar osv. Ingen bruksbil precis... smile

Skulle aldrig få för mig att rulla med C70:in på vintern trots att den är byggd och skyddad för svenska klimatet. Det spar mycket på bilarna att låta dem stå över vintern, AC och annat elektroniskt tar mycket stryk av saltet...

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Blomsterberg plattsättare!
24 september 2008 · 804 Inlägg

jag vill inte använda min front på s60 som vinterplog så den står under vinter för den ska ändå uppgraderas smile och dom andra utan vanen ska säljas så det blir att köpa sig en en vintertruck volvo kombi någon som har något för en billig peng?

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang