Vad ska jag ha för dumpventil till min Saab 9000 2.0T??

Jolle87
23 september 2008 · 1 585 Inlägg

Tjenare har precis köpte mig en Saab 9000 CSE 2.0T -96 och tänkte nu byta ut orginal dumpventil mot en Öppen eller en återcirulerande. Vet inte riktigt vad jag ska ha, är det öppen eller återcirkulerande? Vilken kan ni rekomendera? Vad jag läst och tittat på min bil, är att det inte finns någon LMM på just min modell. Vilket gör att jag kan köra med Öppen? Stämmer det?
Vill ha en dumpventil som pyser ganska så mycket. Har beställt ett öppet luftfilter men vill nog ändå ha en annan dump.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Senast redigerat av Jolle87 (24 september 2008)

Rspeter Audi A5 quattro driver.
24 september 2008 · 2 203 Inlägg

Kör med öppen om du vill ha pysljud men bilen går bäst med återcirkulerande.
Systemet töms på luft med öppen dump och gasresponsen kan ändras litegranna till det sämre.

Oxygen
24 september 2008 · 629 Inlägg

På bilar med Trionic 5 som saknar LMM funkar det med öppen dump. Men jag skulle föreslå att du kör på öppet filter först, brukar låta rätt ordentligt...

Jolle87
24 september 2008 · 1 585 Inlägg

Okey mm tänkte vänta och se hur pass mycket det låter med öppet filter. Skulle jag inte va nöjd så köper jag mig en Öppen dump.

Skelter
25 september 2008 · 27 Inlägg

Du får ganska bra pysljud med öppet filter och orginal dump, men ljudet låter "instängt", vilket enligt mig nästan är häftigare än det vassa ljudet man får med öppen. Jag har en öppen ventil från speedparts monterad just nu, funkar utmärkt och låter en jävla massa, för mycket tycker jag så funderar på att köpa en hybrid istället (bättre funktion och lägre ljud).

Och en liten sidenote: Trionic 5 har ej LMM utan mapsensor.

Senast redigerat av Skelter (25 september 2008)

AeroMalm BMW fantast
25 september 2008 · 1 172 Inlägg

tycker faktiskt att den justerbara Micro säljer pyser gott på saabarna. farsan hade en sån på sin 9000 och den låt riktigt fett...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
Jolle87
25 september 2008 · 1 585 Inlägg

Okey tackar för alla svar:) Ska montera filtret imorgon så får se hur det låter sen. Men blir nog en Hybrid dump senare i framtiden=)

TurboThell
26 september 2008 · 105 Inlägg

du har ju en återcirkulerande dump på nu som fungerar ypperligt att plugga så den blir öppen! ryck loss slangen och proppa den så har du en bra öppen dump plus att du inte har lagt ner varken mer än 5 min o inga pengar alls:)

Mvh Jocke

alexbenhard Hemlig Agent
26 september 2008 · 1 115 Inlägg

TurboThell skrev:
du har ju en återcirkulerande dump på nu som fungerar ypperligt att plugga så den blir öppen! ryck loss slangen och proppa den så har du en bra öppen dump plus att du inte har lagt ner varken mer än 5 min o inga pengar alls:)

Mvh Jocke

Gör absolut inte som han säger.
Köp en återcirkulerande dump av valfritt märke och montera ett öppet filter istället.
Det nyser mkt skönare än att använda orginaldumpen som öppen.
Plus att den går sämre om du inte skickar tillbaka luften.

PerArne Mycke vill ha mer...
26 september 2008 · 611 Inlägg

alexbenhard skrev:

TurboThell skrev:
du har ju en återcirkulerande dump på nu som fungerar ypperligt att plugga så den blir öppen! ryck loss slangen och proppa den så har du en bra öppen dump plus att du inte har lagt ner varken mer än 5 min o inga pengar alls:)

Mvh Jocke

Gör absolut inte som han säger.
Köp en återcirkulerande dump av valfritt märke och montera ett öppet filter istället.
Det nyser mkt skönare än att använda orginaldumpen som öppen.
Plus att den går sämre om du inte skickar tillbaka luften.

Hur kan den göra det om man nu kör med map sensor?? kan nån förklara det för mig, är det så pass att man märker det??

//Per-Arne
steffe67 gruvarbetare
26 september 2008 · 152 Inlägg

Volvo_Perka skrev:

alexbenhard skrev:

TurboThell skrev:
du har ju en återcirkulerande dump på nu som fungerar ypperligt att plugga så den blir öppen! ryck loss slangen och proppa den så har du en bra öppen dump plus att du inte har lagt ner varken mer än 5 min o inga pengar alls:)

Mvh Jocke

Gör absolut inte som han säger.
Köp en återcirkulerande dump av valfritt märke och montera ett öppet filter istället.
Det nyser mkt skönare än att använda orginaldumpen som öppen.
Plus att den går sämre om du inte skickar tillbaka luften.

Hur kan den göra det om man nu kör med map sensor?? kan nån förklara det för mig, är det så pass att man märker det??

just det på saab bilar med "trionic5" spelar det inge roll om motorn läker tjuvluft före gaspjället..
allt mäts från "mappsensorn" på den motorn.. jag kört så länge.och med orginal avlastventilen.
den pyser tillräckligt + att den ger dump ljud vid 0,2 bar också...
/steffe

Jolle87
26 september 2008 · 1 585 Inlägg

Är det inte att rekommendera att plugga igen återcirulationen på orginal dumpen då alltså? Eller man kan göra det på bilar med mapsensor och Trionic5?? Tacksam för svar. Kan ju va kul att testa:) Fast kvittar riktigt gött nu efter att jag monterade öppet filter:D

liquisole
26 september 2008 · 1 237 Inlägg

troligtsvis får du ett rätt så härligt ljud med öppet filter redan.. har det på min 200sx och pyser/visslar rätt så bra wink

Garfield
26 september 2008 · 1 019 Inlägg

Jolle87 skrev:
Fast kvittar riktigt gött nu efter att jag monterade öppet filter:D

Om bilen kvittrar nu så har du en trasig avlastningsventil.

Jolle87
26 september 2008 · 1 585 Inlägg

Okey det va ju kanske inte så bra:( Är det farligt att köra med en trasig avlastningsventil då eller? Tänkte även höra vilken anslutningsdiameter ska man ha om man köper en ny dump ventil? Eller det spelar ingen roll? Är typ dumventilen från biltema nått att ha?

Senast redigerat av Jolle87 (26 september 2008)

PerArne Mycke vill ha mer...
26 september 2008 · 611 Inlägg

Jolle87 skrev:
Är det inte att rekommendera att plugga igen återcirulationen på orginal dumpen då alltså? Eller man kan göra det på bilar med mapsensor och Trionic5?? Tacksam för svar.

Alla Trionic 5 bilar har map sensor så alla dom kan man göra vad man vill med före gasspjället. Öppen eller återcirkulerande spelar ingen roll.

Ända orsaken att plugga det gamla hålet är ju för att stoppa all skit som tränger in där och gör onytta. Hur man än gör så går bilen lika bra ändå. tro mig jag har försökt en massa kombinationer....

Just nu har jag öppet filter och in kopplad orginal återcirkulerande ventil. Körde förut med borrad orginal burk och öppen orginal ventil och det va rätt schysst de också, bytte till öppet så man får det där sugande turbosuset dock väldigt kort stund på en orginal LTT smile

//Per-Arne
Jolle87
26 september 2008 · 1 585 Inlägg

Okey tackar så mycket för ditt svar. Då min orginal avlastningsventil verkar va sönder efter som den kvittrar så tycker jag det är lika bra att satsa på en Öppen finns dock hur mycket som helst att välja mellan. Och tusen olika anslutninsdiametrar osv. Vill ha en billig men bra dump, Som är lätt att montera och vill även att det ska pysa ganska så högt. Skulle va bra att få veta vilken anslutningsdiameterr det ska vara. Sen borde det ju inte ha någon betydelse vilken dump man väljer.

DusanMandick Random Hero
26 september 2008 · 4 047 Inlägg

ska du ha gött dump ljud, så ska du lyssna på en audi s1a, hur får dom ljudet så grymt skönt egentligen
smile

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
MrTurbo Better than God \o/
26 september 2008 · 1 882 Inlägg

Ni med 9000 skall ABSOLUT ha en sådan här;

http://www.speedparts.se/images/prod/motor/34,0010.jpg

Gjord för att passa Saabar med Trionic5, finns på speedparts.se....  smile

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Jolle87
26 september 2008 · 1 585 Inlägg

Mm har tittat en hel del på den dumpen, Dock lite över min budget just nu. Hade inte räknat med att jag skulle behöva en ny dump just nu så är lite ont om pengar. Så hade tänkte mig något i 300-700krs klassen om det finns nån bra. Annars blir det till att köpa en Orginal så länge.

Senast redigerat av Jolle87 (26 september 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang